خانه » علمی » تحقیق در مورد پهپاد ها، انواع و کاربردشان

تحقیق در مورد پهپاد ها، انواع و کاربردشان

پهپادها را بیشتر بشناسیم!

تحقیق در مورد پهپاد

پهپاد چیست؟

واژه “پهپاد“‌ مخفف “پرنده هدایت پذیر از دور” است که برای هواپیماهای بدون سرنشین تعریف شده و از حروف اول کلمات مذکور ساخته شده است. امروزه پهپادها به بحث داغ حوزه فناوری تبدیل شده‌اند و شرکت‌های مختلفی در حال کار بر روی این ابزار تکنولوژی هستند. برخی شرکت‌ها در صدد هستند تا روی کنترل و بهبود سیستم ناوبری این ابزارهای مفید کار کنند و برخی دیگر نیز ایده‌های جدیدی برای کاربردهای بیشتر آن در سر دارند.

با توجه به کاربردهای مفید پهپادها در رفع نیازهای مختلف بشر، روز به روز بر اهمیت این ابزار تکنولوژی افزوده می‌شود. شرکت‌های بسیاری در حال توسعه‌ی مدل‌های مختلف پهپادها هستند تا از این طریق کاربردهای آن را در زندگی انسان‌ها افزایش دهند.

تاریخپه پهپاد

در سال ۱۸۴۹ اتریش، بالن پر از بمب بدون سرنشینی را برای حمله به ونیز فرستاد. نوآوری پهپاد در سال ۱۹۰۰ آغاز شد و در اصل برای آموزش پرسنل نظامی متمرکز شده بود. توسعه پهپاد در طی جنگ جهانی اول تا هنگامی که شرکت هواپیمایی دیتون-رایت یک اژدر هوایی بدون سرنشین که در یک زمان از پیش تعیین شده منفجر شد، ادامه یافت.

در سال ۱۹۵۹، نیروی هوایی ایالات متحده، در مورد از دست دادن خلبانان در خاک دشمن نگران شد، بنابراین شروع به برنامه‌ریزی برای استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین کرد. اوت ۱۹۶۴ درگیری در خلیج تونکین بین واحدهای نیروی دریایی ایالات متحده و نیروی دریایی ویتنام شمالی، آغازگر اعزام پهپادهای طبقه‌بندی شدهٔ آمریکایی (رایان مدل ۱۴۷، رایان AQM-91 فایرفلای، لاکهید دی-۲۱) به جنگ ویتنام شد. زمانی که دولت چین تصویری از پهپادهای ایالات متحده از طریق شبکه جهانی تصویر، نشان داد.

جنگ فرسایشی (۱۹۶۷–۱۹۷۰) برجسته‌ترین نبردی است که معرفی پهپادهایی با دوربین‌های شناسایی در مبارزه در خاورمیانه است. در سال ۱۹۷۳ جنگ یوم کیپور اسرائیل از هواپیماهای بدون سرنشین به عنوان طعمه برای تحریک نیروهای مخالف به منظور هدر رفتن موشک‌های دشمن استفاده کرد.

در سال ۱۹۷۳ ارتش ایالات متحده رسماً تأیید کرد که آن‌ها از هواپیماهای بدون سرنشین در جنوب شرقی آسیا (ویتنام) استفاده کرده‌اند. بیش از ۵۰۰۰ نیروی هوایی ایالات متحده کشته شده‌اند و بیش از ۱۰۰۰ نفر از آنان از دست رفته یا دستگیر شدند. به گفته نیروی هوایی ایالات متحده ژنرال جورج اس. براون، فرمانده، فرماندهی سیستم نیروی هوایی، در سال ۱۹۷۲، «تنها دلیلی که ما به (پهپاد) نیاز داریم این است که ما نمی‌خواهیم در کابین خلبان انسانی باشد.»

از سال ۲۰۱۲، نیروی هوایی ایالات متحده ۷۴۹۴ پهپاد – تقریباً یک سوم هواپیماهای نیروی هوایی ایالات متحده را به کار گرفته‌است. سازمان سیا نیز از پهپاد استفاده می‌کند. طبق آمار در سال ۲۰۱۳ حداقل ۵۰ کشور پهپاد استفاده می‌کردند. چین، ایران، اسرائیل و سایرین، خود آنان را طراحی و ساخته‌اند.

کار پهپادها و ویژگی آنها

به منظور درک اینکه پهپادها چگونه کار می کنند، باید در مورد برخی مفاهیم پایه ای ساختار پهپادها بیشتر بدانیم:

پهپاد از ترکیب یک سری مواد سبک ساخته شده است تا وزنش کم باشد و به راحتی پرواز کند. پهپاد می تواند به ابزارهای مختلفی مجهز شود، مثل دوربین، GPS، سیستم هدایت، سنسور و از این قبیل موارد.

پهپاد ها در سایز و شکل و عملکردهای مختلفی وجود دارند. اکثر مدل های امروزی پهپادها، بسیار ساده از روی زمین بلند می شوند و کنترلی هستند. پهپادهای تجاری در سایزهای کوچک و ساختارهای ساده وجود دارند، که اغلب این پهپادها برای کودکان نیز مناسب هستند زیرا کنترل کردن آنها آسان است.

در شکل و ساختار پهپادها تفاوت هایی وجود دارد اما اجزای ضروری هر پهپاد شامل قاب موتور ضدآب، موتورهای کنترلی برای پرواز، فرستنده و گیرنده، پروانه، باطری ها و هر نوع منبع انرژی دیگر می شود.

این آکروبات های کوچک هوایی قادرند تا ابزارهای متعددی را با خود حمل کنند. چیزی که این پرنده های بی سرنشین را برجسته می کند، قابلیت پروازشان است. پهپادها پروازی پایدار دارند، در حالی که در هوا معلق اند. اینکه تا چه اندازه دور بتوانید پهپاد خود را پرواز دهید بستگی به فضایی دارد که آن را پرواز می دهید.

می توانید یک پهپاد را زمانی که از دید شما خارج است هم، از دور به پرواز در بیاورید، اما با این کار ممکن است به شخصی صدمه بزنید، یا به پهباد ضربه وارد کنید. وقتی به سراغ یک پهپاد تجاری برای سرگرمی می روید، بدانید که آنها فاصله های کمی را پرواز می کنند و همچنین زمان پروازشان محدود است. عکس این داستان برای پهپادهای پیشرفته صادق است، که در ارتش و نقشه برداری کاربرد دارند و می توانند ساعت ها در هوا معلق بمانند و از فاصله های بسیار دور کنترل شوند.

انواع پهپاد

به طور کلی پرنده های بدون سرنشین را می توان به پنج کلاس تقسیم بندی نمود:

۱- میکرو پهپادها

۲- مینی پهپادها

۳- پهپادهای تاکتیکی

۴- هال

۵- جنگنده های بدون سرنشین

کاربرد پهپاد ها

۱- مسابقات سرعت

یک قانون نانوشته می گوید که اگر ابزاری برای بازی یا سرگرمی به کار بیاید، قطعاً می تواند در مسابقه و رقابت نیز مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از پهپادها به عنوان بهانه ای جدید برای رقابت و مسابقه دادن، یکی از هیجان انگیزترین کاربردهایی است که می توان برای این ربات های پرنده برشمرد.

این روزها پیست های مسابقه متعددی برای پهپادها در کشورهای مختلف دنیا بنا شده که علاقه مندان می توانند در آن سرعت و قدرت مانور پذیری پهپادها و البته مهارت خود در هدایت آنها را به رخ یکدیگر بکشانند.

بدون شک جذاب ترین مسابقه کوادکوپترها آن نوعی است که هدایتگر می بایست پرنده خود را از دید اول شخص و از طریق دوربین نصب شده روی آن و یک هدست هدایت کند. بدین ترتیب فرد به مانند خلبانی می ماند که خود مشغول پرواز خواهد بود. بدون شک هم شرکت در چنین مسابقه هایی و هم تماشای آنها از این زاویه بی نهایت لذت بخش و چالش برانگیز خواهد بود.

۲- تحویل کالا (شهری)

پس از سرگرمی و تصویر برداری، استفاده از پهپادها به عنوان ابزاری برای انتقال و تحویل انواع کالاها مهمترین کاربردی است که برای این ربات های کوچک در نظر گرفته می شود.

به لطف وزن کم، سرعت بالا، قدرت مانور عالی و مصرف انرژی پایین، این پرنده های هدایت شونده به گزینه ای ایدآل برای تحویل بسته ها و مرسولات بدل شده اند. پهپادها در ترافیک گرفتار نمی شوند و نیازی به دنبال کردن مسیرهای پر پیچ و خم خیابان ها و کوچه ها ندارند.

این ربات ها سریع تر از هر دوچرخه، موتور سیکلت و خودرویی می توانند تحویل کالا در یک شهر را به انجام برسانند. بنابراین به هیچ وجه عجیب نیست که استارتاپ ها و کمپانی های بزرگ متعددی در سرتاسر دنیا به دنبال استفاده از این پستچی های کوچک و سبک در شبکه های توزیع هستند.

لازم به ذکر است که اولین شبکه تجاری سازی شده تحویل کالا توسط پهپاد در دنیا در پایتخت کشور ایسلند کار خود را آغاز کرده و در حال حاضر سفارشات غذای مشتریان را در کمتر از ۴ دقیقه به آنها تحویل می دهد.

۳- تحویل کالا (شرایط خاص)

گفتیم که پهپادها می توانند جایگزینی بسیار مناسب، سریع و به صرفه برای پیک های موتوری و ماشینی در شهرها باشند. اما این ربات های پرنده در یک نوع تحویل کالای دیگر نیز بسیار مفید واقع شده اند. آن هم رساندن بسته ها به مکان هایی است که دسترسی به آنها از طریق زمینی غیر ممکن یا بسیار دشوار خواهد بود.

رساندن مرتب تجهیزات پزشکی، داروها یا مواد غذایی ضروری به مناطق کوهستانی صعب العبور یا روستاهای دور افتاده در نواحی کمتر توسعه یافته ای چون آفریقا، بهترین مثال برای چنین کاربردهایی به شمار می روند.

Zipline یکی از کمپانی هایی است که چنین برنامه ای را در دست انجام دارد. این شرکت با سرمایه گذاری ۲۵ میلیون دلاری و با استفاده از پهپادهای بال ثابت (که از روی یک منجنیق به هوا پرتاب می شوند)، دارو، تجهیزات پزشکی، خون، واکسن و پادزهرهای مختلف را به روستاهای دور افتاده در کشور روآندا می رساند.

۴- اشتراک گذاری اینترنت

این کاربرد از جهاتی با مورد قبلی مشابهت دارد. هدف از این کار رساندن امکانات به نقاطی است که دسترسی به آنها از روش های معمول گران قیمت و یا ناشدنی خواهد بود. «برنامه آکیلا» فیسبوک مهترین مثال در این زمینه به شمار می رود.

هدف این است که پهپادهایی پهن پیکر اما سبک با استفاده از انرژی خورشیدی بتوانند به طور دائمی روی مناطق فاقد پوشش در پرواز باشند و با اتصال به ماهواره ها دسترسی به اینترنت را برای مناطق مورد اشاره فراهم آورند.

در حال حاضر نمونه اولیه پهپادهای فیسبوک می توانند به مدت ۹۰ روز در پرواز باشند، اما برای نیل به هدف نهایی می بایست این پرنده ها بتوانند به طور دائمی به گردش در بالای سر ما ادامه دهند.

۵- حفظ امنیت

گرچه پهپادها گاه به دلیل پرواز بر فراز مناطق ممنوعه خود به تهدیدی امنیتی تبدیل می شوند، اما باید پذیرفت که این پرنده های هدایت شونده می توانند به عنوان یک چشم ناظر از آسمان، کمک بزرگی به حفظ امنیت ناحیه ای خاص کنند.

یک پهپاد گشت زن را با یک نگهبان انسانی که می بایست محوطه یک مجتمع صنعتی یا یک منطقه حساس سیاسی یا نظامی را تحت نظر داشته باشد مقایسه کنید. پهپاد با هزینه ای بسیار کمتر، دقت بالاتر و تقریباً بدون خستگی -و از همه مهمتر با سرعتی بسیار بالاتر- می تواند در تمام محوطه گشت زنی نماید.

ضمن این که کافیست تا برخی سنسورهای تشخیصی و یک هوش مصنوعی را به دوربین این ربات متصل سازید تا یک سامانه تمام عیار و هوشمند نظارت، کنترل و هشدار داشته باشید. کمپانی Airobotics یکی از مشهورترین نام ها در این بازار است.

۶- نمایش نورافشانی

به طور حتم یکی از خلاقانه ترین کاربردهایی که برای پهپادها تعریف شده، استفاده گروهی از آنها در نمایش های نورافشانی هوایی است. بهترین نمونه های این دست نمایش را می توانید در دیزنی لند تماشا کنید. در میان دو نیمه بازی Super Bowl امسال نیز یکی از خیره کننده ترین نمایش های نورافشانی پهپادها با استفاده از ۳۰۰ ربات پرنده به اجرا گذاشته شد.

برای اجرای چنین برنامه هایی تعدادی پهپاد توسط یک رایانه که به الگوریتمی هوشمند مجهز شده است هدایت می شوند. در این حالت تمام این پرنده های مکانیکی به صورت اتوماتیک و هماهنگ حرکت می کنند و علاوه بر به نمایش درآوردن بازی رنگ ها و نور، حرکات موزون رباتیک را نیز در دل آسمان به انجام می رسانند.

۷- سلفی از آسمان

کیست که نداند این روزها تب گرفتن عکس های سلفی بسیار داغ است و شبکه های اجتماعی مملو از چنین عکس هایی است. هر کدام از این عاشقان عکس های «خویش انداز» نیز سعی می کنند با ترفندهای مختلف و بهره گیری از ابزارهای گوناگون عکس های متفاوت تر و خلاقانه تری را به ثبت برسانند.

در این میان چه چیزی بیشتر از یک ربات پرنده مجهز به دوربین می تواند کاربرد داشته باشد؟ این کار مثل استفاده از یک مونوپاد است، اما مونوپادی که می تواند تا چند ده متر بالا رفته و منظره ای خیره کننده را به همراه شما در کادر دوربین جای دهد.

در حال حاضر پهپادهای مخصوص سلفی بسیار متنوعی در بازار وجود دارند که می توانید بسته به کیفیت دوربین، امکانات جانبی و البته موجودی جیب خود یکی از آنها را خریداری نمایید.

۸- سینما، ورزش و تلویزیون

پهپادها به کارگردانان سینمایی، خالقان مستندهای ورزشی و تولید کنندگان محتواهای تصویری اجازه می دهند تا تصاویری خلق کنند که پیش از این امکان تهیه آنها وجود نداشته است. در چند سال گذشته، به لطف پیشرفت های به وجود آمده در سیستم های هدایت پهپادها و قابلیت های تصویربرداری دوربین های نصب شده روی آن ها، شاهد تولید ویدیوهایی بسیار ناب و تماشایی از مناظر طبیعی یا حرکات ورزشی هستیم.

جالب است بدانید که حدود نیمی از تصاویر ضبط شده در سریال بازی تاج و تخت توسط این ربات های پرنده فیلمبرداری شده اند. این ربات های هدایت شونده از سال ۲۰۰۹ و برای اولین بار با حضور در مراحل فیلمبرداری موزیک ویدیوها وارد صنعت رسانه شدند و امروزه اجرای بسیاری از پروژه ها بدون استفاده از آنها قابل تصور نیست.

۹- معماری و معاملات املاک

این روزها دیگر قرار دادن چند عکس از نمای داخلی و بیرونی یک ساختمان در فضای مجازی نمی تواند چندان خریداران را به آن ملک علاقه مند سازد. اما یک ویدیوی زیبا از نمای بیرونی و فضاهای داخلی و بر فراز خیابانی که خانه مورد نظر در آن قرار دارد، انگیزه زیادی ایجاد خواهد کرد.

برخی بنگاه های معاملات املاک به تدریج در حال ایجاد آرشیوی از ویدیوهای با کیفیت از املاک فایل شده خود هستند تا مشتریان را از مراجعه حضوری به تک تک آدرس ها بی نیاز سازند. حتی برخی شرکت های فعال در این زمینه به استخدام تیم های حرفه ای ساخت کلیپ های تبلیغاتی در این زمینه روی آورده اند.

در حوزه معماری نیز پهپادها به تدریج در حال باز کردن جای پای خود هستند. شرکت های طراح می توانند با استفاده از این پرنده های مکانیکی تصاویری را از بالای محل احداث پروژه گرفته و طرح های سه بعدی سازه نهایی را روی آن مونتاژ نمایند تا مشتریان قادر شوند ساختمان خود را پیش از احداث به طور واقعی ببینند.

۱۰- بازرسی صنعتی

کاربرد دیگر پهپادها را می توان در اجرا و مدیریت پروژه های بزرگ صنعتی و عمرانی جستجو کرد. جایی که از این ابزار برای انجام بازرسی های دوره ای و تخصصی تاسیساتی همچون سکوهای نفتی، لوله های انتقال آب و گاز، پروژه های عمرانی بزرگ همچون پل ها و سدها و مواردی از این دست بهره گرفته می شود.

با تجهیز پهپادها به دوربین ها و سنسورهای مناسب می شود موارد خطرناک همچون نشتی ها، بخش های تحت فشار، حرارت بیش از حد و . . . را شناسایی نمود. حتی اتصال بازوهای رباتیک، این پرنده های کنترل شونده را به ربات های تکنیسین بدل خواهد کرد. بدین سان می توان برخی تعمیرات در نقاط غیر قابل دسترس را به راحتی به انجام رساند.

۱۱- امداد و نجات

در هنگام بروز بلایای طبیعی، هر ابزاری که بتواند روند عملیات امداد و نجات را تسریع کند قطعاً مفید و ضروری خواهد بود. پهپادها به طور قطع از جمله این ابزارها هستند. با کمک این ماشین های پروازی می توان از آسمان به بررسی محدوده حادثه پرداخت. نقاط خطرناک را شناسایی و افراد گرفتار را با سرعت بیشتری پیدا نمود.

می شود برخی اقلام ضروری را با کمک پهپادها به سرعت به دست حادثه دیدگان رساند. پهپادهای مجهز به سنسورهای زنده یاب ابزاری مناسب برای یافتن افراد گرفتار در زیر آوار خواهند بود. این روزها حتی پهپادها به آتش نشان ها برای اطفای حریق کمک می کنند، یا می توانند در سریع ترین زمان حلقه نجات را به دست افراد در حال غرق شدن در دریا برسانند.

۱۲- تحقیقات علمی

دانشمندان و محققین از دیگر گروه هایی هستند که برای انجام بررسی های میدانی خود از پهپادها استفاده می کنند. به لطف تصاویر هوایی تهیه شده توسط این ابزارها و اطلاعات به دست آمده از سایر حسگرهای قابل نصب روی پرنده های رباتیک، تحقیقات با سرعت بیشتری انجام و نتایج دقیق تر خواهد بود.

به عنوان مثال بوم شناسان با بررسی عکس های چند طیفی گرفته شده از پوشش گیاهی یک منطقه قادر خواهند بود نحوه توسعه و یا نابودی اکوسیستم گیاهی در آن ناحیه را مشخص و راهکارهای مناسب را ارائه نمایند.

۱۳- حفاظت از گونه های در خطر انقراض

به دلایل زیست محیطی، و در بیشتر موارد به دلیل فعالیت های مخرب انسانی برخی از گونه های جانوری بسیار با ارزش در خطر انقراض قرار دارند. محققین و محیط بانان برای آن که بتوانند شرایط زندگی این گونه های در خطر را مورد بررسی و حفاظت قرار دهند، نیاز دارند تا مراقبتی دائمی روی جمعیت و گستره قلمرو آنها داشته باشند.

برای تسهیل در این امور نیز پهپادها به کمک بشر آمده اند. به لطف این پرنده های کوچک رباتیک می توان مناطق بسیار وسیع را به طور دائمی زیر نظر داشت و با نصب گیرنده های مناسب روی آنها و دریافت سیگنال های ارسالی از فرستنده های متصل به حیوانات، نقشه توزیع لحظه ای آنها در زیستگاهشان را در اختیار داشت.

شکی نیست که با پیشرفت تکنولوژی و ایجاد بسترهای لازم، در آینده نه چندان دور کاربردهای پهپادها بیش از پیش افزایش خواهد یافت و روزی فرا می رسد که نتوانیم دنیای خود را بدون حضور این ربات های کوچک تصور کنیم.

پهپاد در ایران

تاریخچه ساخت پهپاد در ایران به پیش از انقلاب ۱۳۵۷ بازمی‌گردد. در آن زمان برنامه‌ای ده ساله مشابه اسرائیل برای تولید پهپاد هدف و شناسایی در داخل کشور در نظر گرفته شده و قرار بود صنایع پهپاد‌سازی ایران در سال ۱۳۶۰ شروع به کار کند.

پس از انقلاب این طرح دچار وقفه شد، اما در نهایت منجر به تأسیس صنایع هوایی قدس در سال ۱۳۶۴ شد که مهمترین محصولش پهپاد مهاجر یک در زمان جنگ ایران و عراق بود. صنایع هوایی قدس در اوایل دهه ۱۳۸۰ اقدام به طراحی و ساخت پهپادهای مهاجر ۴ و ابابیل ۳ کرد که بدل به موفق‌ترین پهپادهای شناسایی ایران شد. این پهپادها بطور گسترده در تمامی یگان‌های نیروهای مسلح ایران از ارتش تا سپاه به خدمت گرفته شد و حتی تعدادی هم به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقا صادر شد.

بجز صنایع هوایی قدس، مرکز تحقیقات صنایع هوایی شاهد هم در توسعه و ساخت پهپاد یا پرنده‌های بدون‌سرنشین فعال بود و این دو به همراه صنایع هواپیماسازی ایران یک پهپاد با دم وی (V) شکل و طراحی آیرودینامیکی مدرن تولید کردند که هسا ۱۰۰ نام گرفت.

نمونه توسعه یافته هسا ۱۰۰ شاهد ۱۲۳ نامیده شد که نخستین پرواز آن در سال ۱۳۸۴ در شاهین شهر اصفهان انجام و تولید انبوه آن در سال ۱۳۸۸ آغاز شد. شاهد ۱۲۳ تبدیل به بستری شد برای طراحی و توسعه شاهد ۱۲۹. نخستین پیش نمونه شاهد ۱۲۹ در اسفند ماه سال ۱۳۹۰ در فرودگاه بدر اصفهان به پرواز درآمد. پیش نمونه بعدی که برخلاف نمونه نخست مجهز به ارابه فرود جمع شونده بود در خرداد سال ۱۳۹۱ به پرواز درآمد.

پس از رونمایی شاهد ۱۲۹ در مهر سال ۱۳۹۲ ابتدا سالی چهار فروند از این پهباد تولید شد بنابراین بین سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۴، هشت فروند شاهد ۱۲۹ تحویل گردید. برخلاف برنامه‌ریزی اولیه، هرگز امکان استفاده موشک هوا به سطح سدید ۳۶۱ یا فتح ۳۶۲ برای شاهد ۱۲۹ فراهم نشد، علت ناکامی در طراحی و ساخت یک لانچر مناسب برای حمل این موشک‌ها در زیر بال‌های شاهد بود و همچنین ناتوانی در حل مشکلات هدف‌گیری و هدایت موشک.

در عوض متخصصان صنایع هوایی شاهد اقدام به طراحی و ساخت نمونه‌ای از موشک سدید ۳۶۱ نمودند که همانند بمب هوشمند هدایت تلویزیونی، می‌توان آن را بر ضد اهداف زمینی متحرک و غیر متحرک به کار گرفت. این بمب هوشمند فاقد راکت موتور، سدید ۳۴۱ نام گرفت. وقتی باله‌های پایدارکننده در طرفین آن نصب شد، سدید ۳۴۵ نام گرفت و تبدیل به سلاح اصلی شاهد ۱۲۹ شد.

کاربرد پهپاد در نقشه برداری

 

◊ کاربردهای پهپاد نقشه برداری در مناطق شهری

اولین و معمول ترین کاربرد این سیستم، تهیه نقشه از مناطق شهری، شهرک ها و مناطق روستایی است. جایی که ساختمانها در آن منطقه وجود دارد. یکی از دشوارترین کارها در نقشه برداری، تهیه نقشه های بزرگ مقیاس از مناطق شهری، شهرک ها، روستاها و یا مناطقی که جزئیات زیادی دارند، می باشد.

در این مناطق نقشه برداری به روش مستقیم زمینی بسیار دشوار است. اما چون می توان این مناطق را از بالا دید و با استفاده از تصویر برداری هوایی کل منطقه را در یک مدل سه بعدی و یا در ارتوفتو دید، به راحتی می توان کل منطقه شهری را در کمترین زمان تصویر برداری کرد و نقشه های بسیار با کیفیت و با جزئیات دقیق تولید کرد.

◊ تهیه نقشه های توپوگرافی بوسیله پهپاد نقشه برداری

علاوه بر تهیه نقشه از مناطق شهری، به کمک پهپاد می توان از مناطق غیرشهری در چهار نوع دشت، تپه ماهور، کوهستانی و کوهستانی سخت نیز نقشه های توپوگرافی تهیه کرد. یکی از مزایای تهیه نقشه از مناطق غیرشهری بوسیله پهپاد، سرعت عمل بالا در تهیه نقشه توپوگرافی است. در این موارد بدلیل آنکه تعداد عوارض مصنوعی بسیار کم است، به ترسیمات زیادی احتیاج نیست. یعنی پس از تولید ابرنقاط متراکم می توان با یک ویرایش ساده و جزئی، به منحنی های میزان دست یافت.

◊ کاربردهای پهپاد نقشه برداری در مناطق صعب العبور

یکی دیگر از کاربردهای این سیستم، تهیه نقشه از مناطق صعب العبور یا مین گذاری شده است. مناطقی که به راحتی امکان رفت و آمد عامل زمینی در آنجا نیست و نمی توان در آن مناطق حضور داشت و برداشت کرد. شما نمی توانید در منطقه ای که مین گذاری شده است به راحتی رفت و آمد کنید و به روش مستقیم زمینی نقشه تهیه کنید. اما به کمک نقشه برداری هوایی با پهپاد می توانید به راحتی تصویر برداری هوایی را انجام داده و از آن منطقه نقشه های با کیفیت و دقیقی تولید کنید.

◊ پهپاد نقشه برداری در کوهستان

از طرفی، با روی کار آمدن تکنولوژی GPS RTK و همچنین GPS PPK که بر روی پرنده های بدون سرنشین نصب می شود و باعث افزایش دقت نقشه برداری می شود، وابستگی به نقاط زمینی به شدت کم شده است و در بعضی موارد اگر GPS نصب شده بر روی پرنده دقت قابل قبولی داشته باشد، می توانید بدون داشتن نقطه کنترل زمینی هم، نقشه های با دقت و حتی بزرگ مقیاس تهیه کنید.

◊ کاربرد پهپاد نقشه برداری در معادن

یکی از کاربردهای بسیار مهم این سیستم، تعیین احجام خاکی، تهیه نقشه از معادن و دپو ها است. همانطور که می دانید یکی از سخت ترین کارهای نقشه برداری، تهیه نقشه از معادنی است که ترانشه های بسیار بزرگ و وسیعی دارند که تهیه نقشه به روش زمینی در آن مناطق کار بسیار دشواری است. اما با پرواز بر روی این منطقه می توانید علاوه بر اینکه براحتی منطقه را برداشت کنید، می توانید در بحث محاسبه احجام خاکی باعث افزایش دقت شوید.

در معادن، محاسبه حجم عملیاتهای خاکی و محاسبه حجم دپوها با توجه به نوع مواد معدنی، کار بسیار دشواری است. در نقشه برداری زمینی نمی توانید احجام بسیار دقیقی را با توجه به وضعیت موجود آن معدن محاسبه کنید. اما با استفاده از این سیستم، می توانید دقیق ترین میزان حجم عملیات خاکی را با توجه به تکنولوژی های موجود به دست می آورید.

علاوه بر این موارد، برای اکتشافات معادن، موارد زمین شناسی، شناسایی منابع قرضه و … می توان از ارتوفتوهای باکیفیتی که بدست می آید استفاده نمود.

بیشتر بخوانید: در مورد پهپاد ساخت ایران
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *