خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد محمد زندگی بن منور + آثار

تحقیق در مورد محمد زندگی بن منور + آثار

آشنایی با زندگی نامه محمد بن منور

تحقیق در مورد زندگی محمد بن منور

زندگینامه محمد بن منور

محمدبن منور ابوسعد ميهنى از نوادگان عارف مشهور، ابوسعيدبن ابوالخير ميهنى صوفى است. محمد بن منور از نویسندگان پارسی قرن ششم هجری، مؤلف کتاب معروف اسرار التوحید فى مقامات الشيخ ابى‌سعيد است.

اسرارالتوحید یا اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابی‌سعید ابی‌الخیر، پس از یک‌صد و سی سال از مرگ ابوسعید ابی‌الخیر در خراسان، توسط محمد بن منور نگاشته شد. تألیف کتاب پس از حمله غزان به میهنه انجام گرفته‌است و آن را در حدود سال ۵۷۰ هجری قمری دانسته‌اند.

محمد بن منور کتاب خود را به سه باب تقسیم کرده‌است. باب اول در ابتدای حالت شیخ، باب دوم که به بیان حالات شیخ ابوسعید در سال‌های میانی زندگی او اختصاص دارد، بسیاری از گفته‌ها و اشعاری را که به زبان وی رفته، گردآوری و نقل کرده‌است و باب سوم انتهای حالت شیخ است. این کتاب انشایی روان و منسجم دارد و در دوره اوج سبک مصنوع شکل گرفته ولی تنها در مقدمه مصنوع است و به غیر آن در ردیف سبک مرسل قرار دارد.

حکایت های اسرار التوحید

شیخ را گفتند: «فلان کس بر روی آب می‏رود.» گفت: «سهل است، بزغی و صعوه ای نیز برود». گفتند :«فلان کس در هوا پرد.» گفت:«مگسی و زغن ه‏ای می‏پرد.» گفتند: «فلان کس در یک لحظه از شهری به شهری می شود.» شیخ گفت:«شیطان نیز در یک نفس از مشرق به مغرب می‏شود. این چنین چیزها را بس قیمتی نیست. مرد آن بود که در میان خلق بنشیند و برخیزد و بخسبد و بخورد و در میان بازار در میان خلق ستد و داد کند و با خلق بیامیزد و یک لحظه، به دل، از خدا غافل نباشد.»

***

روزی یکی از دوستان دیرین و شاگرد ابوسعید ابوالخیر، به نام ابومحمد جوینی برای دیدار شیخ ابوسعید، به منزل او رفت .اهل خانه گفتند که شیخ به گرمابه رفته است. ابومحمد راهی حمام شد .شیخ را در حمام یافت.

در آن جا از هر دری سخن رفت؛ از جمله شیخ به ابومحمد گفت: آیا به عقیده تو، این حمام جای خوب و خوشایندی است؟ ابومحمد گفت: آری هست. شیخ گفت: چرا؟ ابومحمد گفت: زیرا جناب شیخ در آن است و هر جا که شیخ ما ابوسعید در آن باشد، آن جا خوش است.

شیخ گفت: دلیلی بهتر بیاور. ابومحمد از شیخ خواست که او خود بگوید که چرا این حمام، جایی خوش و نیکو است . شیخ گفت: این جا خوش است، زیرا با تو، جز لنگی و سطلی پیش نیست و آن دو نیز امانت است.

***

خواجه عبدالکریم که خادم خاص شیخ ابوسعید ابوالخیر بود، گفت: روزی، کسی از من خواست تا از حکایت های شیخ چیزی برای او بنویسم. مشغول نوشتن بودم که کسی آمد و گفت: تو را شیخ می خواند. رفتم. چون نزد شیخ رسیدم، گفت: عبدالکریم!در چه کاری؟ گفتم: درویشی، چند حکایت از حکایت های شیخ خواست. در کار نوشتن آن حکایات بودم.
شیخ گفت: ای عبدالکریم!حکایت نویس مباش؛ چنان باش که از تو حکایت کنند.

***

گفته اند که پدر شیخ ما، ابوالخیر ، سلطان محمود را عظیم دوست داشتی و او را در میهنه سرایی بکرد و بر دو دیوار سقف های آن بنا، نام سلطان محمود و ذکر حشم و خدم و پیلان و مراکب او نقش فرمود. و شیخ کودک بود.

پدر را گفت: «مرا درین سرا، یک خانه بنا کن چنانک آن خانه خاصه من باشد و هیچ کس را در آن هیچ تصرف نباشد.» پدر او را خانه ی بنا کرد در بالای سرای، که صومعه‏ی شیخ آن است. چون خانه تمام شد و در گل گرفتند، شیخ فرمود تا بر در و دیوار و سقف آن بنوشتند که «الله الله الله» پدرش گفت: «یا پسر این چیست؟»

شیخ گفت:«هر کسی بر دیوار خانه ی خویش نام امیر خویش نویسند.» پدرش را وقت خوش گشت و از آن چه کرده بود پشیمان شد و بفرمود که تا آن همه که نبشته بودند از سرای او دور کردند و از آن ساعت باز در شیخ به چشم دیگر نگریست و دل بر کار شیخ نهاد.

***

روزی، یکی نزد شیخ ابوسعید ابوالخیر آمد و گفت ای شیخ!آمده ام تا از اسرار حق، چیزی به من بیاموزی . شیخ گفت: بازگرد تا فردا . آن مرد بازگشت، شیخ بفرمود تا آن روز موشی بگرفتند و در حقه ( جعبه ) بکردند و سر آن محکم ببستند. دیگر روز آن مرد باز آمد و گفت: ای شیخ آنچه دیروز وعده کردی، امروز به جای آری. شیخ فرمان داد که آن جعبه را به وی دهند. سپس گفت: مبادا که سر این حقه باز کنی .

مرد حقه را برگرفت و به خانه رفت . در خانه صبر نتوانست کرد و با خود گفت: آیا در این حقه چه سری از اسرار خدا است؟ هر چند کوشید نتوانست که سر حقه باز نکند . چون سر حقه باز کرد، موشی بیرون جست و برفت . مرد، پیش شیخ آمد و گفت: ای شیخ!من از تو سر خدای – تعالی – خواستم، تو موشی به من دادی؟! شیخ گفت: ای درویش!ما موشی در حقه به تو دادیم، تو پنهان نتوانستی کرد؛ سر خدای را چگونه با تو بگوییم؟

بیشتر بخوانید: خلاصه زندگی نامه خیام نیشابوری
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *