خانه » پزشکی و سلامت » تحقیق در مورد سرطان و انواع آن

تحقیق در مورد سرطان و انواع آن

سرطان چیست و چگونه به وجود می آید؟

تحقیق در مورد سرطان و انواع آن

سرطان (در برخی منابع فارسی با نام چَنگار آمده‌است) نامی است که به مجموعهٔ بیماری‌هایی اطلاق می‌شود که از تکثیر مهار نشدهٔ سلول‌ها پدید می‌آیند. سلول‌های سرطانی از سازوکارهای عادی تقسیم و رشد سلول‌ها جدا می‌افتند.

علت دقیق این پدیده نامشخص است ولی احتمال دارد عوامل ژنتیکی یا مواردی که موجب اختلال در فعالیت سلول‌ها می‌شوند در هسته سلول اشکال وارد کنند. از جملهٔ این موارد می‌توان از مواد رادیو اکتیو، مواد شیمیایی و سمی یا تابش بیش از حد اشعه‌هایی مانند نور آفتاب نام برد. در یک جاندار سالم، همیشه بین میزان تقسیم سلول، مرگ طبیعی سلولی و تمایز، تعادلی وجود دارد.

تفاوت میان سلول های سرطانی و سلول های طبیعی

یکی از مهم ترین تفاوت ها، عملکرد این دو نوع سلول است. سلول های طبیعی بر خلاف سلول های سرطانی، عملکردهای اختصاصی خود را دارند. به همین خاطر است که سلول های سرطانی، رشد و تکثیر غیر طبیعی و بی وقفه ای دارند.

سلول های سرطانی، هم چنین به سیستم ایمنی، بافت ها و سلول هایی که نقش حفاظتی در برابر عفونت دارند، حمله می کنند. با وجود اینکه یکی از وظایف سیستم ایمنی، نابودی سلول های غیر طبیعی و آسیب دیده است، اما گاهی سلول های سرطانی، از این حالت در امان می مانند.

سرطان یک بیماری ژنتیکی است. موتاسیون و جهش، تغییرات غیر طبیعی در DNA ژن هاست، که بر روی سلول ها و روند رشد و تقسیم شان نیز تاثیر می گذارد و می تواند منجر به بروز بیماری و سرطان شود.

تغییرات ژنی که منجر به سرطان می شوند، می توانند وراثتی و از والدین منتقل شوند، و یا در طول زندگی فرد، با تقسیم سلول ها، آسیب به DNA توسط آلاینده های محیطی، ایجاد می شوند. منظور از آلاینده های محیطی، مواد شیمیایی و یا اشعه های نور خورشید است.

هر فرد سرطانی، ترکیب منحصر به فردی از تغییرات ژنی دارد. در نتیجه با رشد و پیشرفت سرطان، تغییرات ژنتیکی گوناگونی دیده خواهد شد، حتی در سرطان های مشابه.

زمانی که سرطان از محل اولیه خود به سمت سایر سلول ها و بافت ها حرکت می کند، متاستاز نامیده می شود. برای مثال، سرطان سینه، می تواند به ریه متاستاز بدهد. در چنین حالتی فرد همچنان مبتلا به سرطان سینه است، نه سرطان ریه.

از نظر میکروسکوپی، سلول های سرطانی بعد از متاستاز، مشابه سلول ها در ابتدای سرطان هستند. برخی از مشخصات مانند تغییرات کروموزومی در هردو مشترک است.

هر تغییری در بافت های بدن، الزاما به معنای سرطان نیست. برخی از تغییرات مربوط به بافت ها، در صورت عدم درمان، تبدیل به سرطان می شوند. برخی از این قبیل تغییراتی که منجر به سرطان نمی شوند، عبارتند از:

هایپرپلازی: تقسیم بافت، سریع تر از حالت طبیعی. در چنین حالتی، بافت ها و سلول ها از نظر میکروسکوپی ظاهر طبیعی دارند. عواملی از قبیل جراحات مزمن، از عوامل تاثیر گذار می باشد.

دیسپلازی: شرایطی جدی تر از هایپرپلازی است. در دیسپلازی، رشد بیش از حد سلول ها، ظاهر غیر طبیعی و تغییرات بافتی وجود دارد. در کل، هر چه میزان سلول های غیر طبیعی بیشتر باشد، احتمال سرطان نیز بیشتر خواهد بود.

برخی از انواع دیسپلازی ها باید کنترل و درمان شوند. برای مثال، خال های گوشتی که بر روی پوست ایجاد می شوند، در نهایت می توانند تبدیل به ملانوما یا سرطان پوست شوند.

علایم سرطان

سرطان موجب بروز علایم و نشانه های متفاوتی می گردد. علایم احتمالی سرطان شامل موارد زیر می باشد:

◊ توده يا برآمدگی در هر نقطه از بدن

◊ خال جدید یا هرگونه تغییر واضح در خال ها و یا زگیل های موجود در بدن

◊ زخم هاي پوستي که بهبود نیابد

◊ تغییرات در عادات دفع ادرار و مدفوع

◊ سوءهاضمه مزمن یا اشكال در بلع غذا

◊ کاهش وزن بدون علت مشخص

◊ خونریزی یا ترشحات غیر عادی از مجاری طبيعی بدن

وجود این علایم و سایر نشانه ها همیشه دلیل بر وجود سرطان نیست. این علایم می توانند بدلیل عفونت ها؛ تومورهای خوش خیم و یا سایر مشکلات نیز ایجاد شوند. مهم است که پزشک این علایم یا دیگر تغییرات بدنی را مشاهده كند. تنها پزشک می تواند بیماری را تشخیص دهد. فردی که دارای این علایم است نباید منتظر درد باشد؛ چون سرطان در مرحله اولیه درد ندارد.

تشخیص سرطان

برای تشخیص سرطان از روش های زیر استفاده می شود:

نمونه برداری: نمونه برداری یا بیوپسی از جلمه روش های تشخیص سرطان است که این روش ابتلا به سرطان را اثبات می کند. پس از گرفتن نمونه، نمونه زیر میکروسکوپ بررسی می شود. سلول های سرطانی با یکدیگر تفاوت می کند.

انجام عکس های تشخیصی: انجام اشعه ایکس از راه های تشخیص بیماری سرطان است.

♦ سی تی اسکن و ام آر آی

♦ آزمایش های خون

♦ آزمایش ادرار یا آزمایش سایر بافت بدن

♦ انجام آزمایش DNA که در این آزمایش ژن ها بررسی می شود.

درمان سرطان

روشهای اصلی درمان سرطان عبارتند از:

شیمی درمانی

پرتو درمانی

جراحی

ژن درمانی

آنتی‌انجیوجنسیس

تفکر مثبت

هایپرترمیا

درمان بیولوژیکی یا ایمونولوژیک: که مشتمل بر بازسازی، تحریک، هدایت و تقویت سیستم طبیعی دفاعی بدن بیمار است و با بکارگیری آنتی بادی و هدایت سیستم دفاعی خود بیمار جهت مبارزه با سرطان روی می‌دهد. بکارگیری عواملی مانند اینترفرون، سلول‌هایی که فعالیت ضدتوموری مستقیم دارند، و پادتن‌های تک‌تیره رشد سرطان را کاهش می‌دهد.

درمان فوتودینامیک (بکارگیری رنگ و نور): در این شیوه رنگ به داخل یک رگ تزریق و سپس در تمام بدن منتشر می‌شود. پس از چند روز، این رنگ تنها در سلول های بدخیم باقی می‌ماند. سپس نور قرمز رنگ لیزری به سلول تابانده می‌شود و رنگ درون سلول سرطانی این نور را جذب می‌کند. این امر منجر به واکنش فوتوشیمیایی که ویرانگر سلول‌ها است می‌شود.

سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر: در برخی موارد ضایعه بدخیم سرطان ریه منجر به مسدود شدن خشکنای می‌شود. در چنین موردی پزشک با سوزاندن ضایعه بدخیم با اشعه لیزر راه عبور هوا را برای بیمار باز می‌کند. این روش به گونه کامل نمی‌تواند منجر به ازبین بردن ضایعه بدخیم شود ولی کمکی است جهت آسان شدن تنفس در بیمار.

به تازگی محققان آمریکایی با استفاده از نانوذرات، موفق به رهاسازی نوعی دارو به بدن موش شدند که موجب از بین رفتن تومور سرطانی در این حیوان می‌شود، این نانوحامل، شانس زنده ماندن در موش‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد.

این نانوذرات می‌توانند ترکیبات دارویی را حمل و پروتئینی موسوم به Myc را مسدود کنند، Myc در بسیاری از سرطان‌ها نظیر سرطان خون فعال می‌شود؛ نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ترکیب بازدارنده Myc بسیار مؤثر است، اما زمانی که این ماده به جریان خون تزریق می‌شود، به سرعت از بین می‌رود، در نتیجه باید توسط یک ماده دیگر محافظت شود.

انواع سرطان

بیش از ۱۰۰ نوع سرطان وجود دارد. اسامی سرطان ها عمدتا از محل منشاء شان گرفته می شوند، مانند سرطان ریه . در اینجا، به بررسی برخی از سرطان ها می پردازیم:

کارسینوما

کارسینوم، یکی از رایج ترین انواع سرطان است، که توسط سلول های اپی تلیال (سلول هایی که سطح داخلی و خارجی بدن را می پوشانند) شکل می گیرند.

ساکروم

ساکروم ها، نوعی از سرطان هایی هستند که در استخوان و بافت های نرم مانند ماهیچه، رگ های خونی و رگ های لنفاوی دیده می شوند.

لوسمی

سرطانی که در بافت خونی مغز استخوان اتفاق می افتد. در این نوع سرطان، تعداد زیادی گلبول های سفید غیر طبیعی در خون و یا مغز استخوان، تولید می شود. کاهش تعداد سلول های خونی طبیعی، اکسیژن رسانی به بافت ها، کنترل خونریزی و یا مقابله با عفونت را مختل می کند.

این نوع سرطان بر اساس سرعت پیشرفت بیماری و یا نوع سلول های خونی دسته بندی می شوند.

لنفوما

لنفوما، از لنفوسیت ها (T Cell, B Cell) آغاز می شود. در لنفوما، مبارزه ای علیه گلبول های سفید خون که بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، شکل می گیرد. و هم چنین، لنفوسیت های غیر عادی در گره ها و رگ های لنفاوی تولید می شود. دو نوع لنفوم هوچکین و غیر هوچکین وجود دارد.

در لنفوم هاچکین، لنفوسیت های غیر طبیعی که سلول های رید استنبرگ نام دارند، و عمدتا از لنفوسیت های B، هستند، ظاهر می شوند.

درلنفوم غیر هوچکین، سلول های رید استنبرگ ظاهر نمی شوند، و از هر دو سلول های T و B منشا می گیرند.

ملانوما

ملانوما، از ملانوسیت ها که مسئول تولید ملانین و یا همان رنگدانه پوست هستند، منشا می گیرند. این نوع سرطان بیشتر در پوستو گاهی در بافت هایی مانند چشم نیز دیده می شوند.

معرفی برخی سرطان ها و علت آن ها

سرطان لب: سیگار، تابش طولانی مدت اشعۀ آفتاب.

سرطان حفرۀ دهان: الکل، کمبود آهن و ویتامین، سیفیلیس ، علل قارچی و ویروسی.

سرطان گلو: سیگار، الکل.

سرطان مری: الکل، چای داغ، ماهی دودی، تریاک، ترشی زیاد، کمبودهای غذایی، علل ناشناخته.

سرطان ریه: سیگار، ترکیبات، رادیواکتیو و معدنی.

سرطان معده: تغذیه نامناسب، علل گوارشی، ارث، جنس ( بیشتر در مردان هست و در گروه خونی A)، سیگار ، علل ناشناخته.

سرطان روده: مصرف زیاد چربی های حیوانی و مصرف کم سبزیجات و میوه، ارث، علل داخلی، سیگار .

سرطان کبد: هپاتیت C و B مزمن، مصرف اتانول و الکل، سیروز، داروهای دوپینگ ( انرژی زا).

سرطان کیسه صفرا: سنگ های مزمن کیسه صفرا، علل ناشناخته.

سرطان لوزالمعده ( پانکراس ): عفونت ها، سیگار، گوشت های حیوانی زیاد، علل ناشناخته.

سرطان کلیه: سیگار، ارث، علل ناشناخته.

سرطان مثانه: انگل شیستوزومیا، سنگ مثانه، داروها، عفونت ها، مواد شیمیایی، سیگار.

سرطان پروستات: ترکیبات نفتی، علل هورمونی، سیگار، علل ناشناخته.

سرطان تخمدان ها: استروژن زیاد، علل ناشناخته.

سرطان رحم و گردن رحم: ویروس ها، استروژن زیاد، سیگار، چاقی، مقاربت جنسی، فقر اجتماعی و اقتصادی.

سرطان پستان: ژنتیکی، زنانی که پس از ۳۰ سالگی آبستن می شوند، اشعۀ یونیزان، زنانی که هرگز حامله نشوند، سیگار.

سرطان پوست: اشعۀ آفتاب، مواد معدنی، پوست روشن، آرسنیک، خال های مادرزادی بدخیم.

سرطان چشم: ناشناخته، ارث.

سرطان گوش: عفونت های مزمن، اشعۀ خورشیدی، علل مادر زادی.

سرطان مغز: منشأ از سایر سرطان های بدن، علل ناشناخته.

سرطان استخوان: داروها، اشعه، پروستات، کلیه، ریه، علل ناشناخته.

سرطان خون: مادرزادی، تشعشع و مواد شیمیایی، عفونت ها، علل ناشناخته.

سرطان بینی: اشعۀ خورشیدی زیاد، خال های بدخیم.

سرطان تیروئید: سابقۀ تابش اشعۀ رادیواکتیو به سر و گردن، جنسیت ( در زنان ۳ برابر بیشتر از مردان است )، علل ناشناخته.

پیشگیری از سرطان

برای مبتلا نشدن به سرطان که سرانجام آن پناه آوردن به شیمی درمانی است، بهتر است از موادی که سرطان زا هستند دوری جست و با آنها مقابله کرد. همان طور که گفته شد این کار بسیار آسانتر از تحمل درد درمان ناپذیر سرطان است.

۱- هرگز سیگار و سایر انواع دخانیات استعمال نکنید، و از آلوده کردن محیط زیست جداً خودداری کنید. محیط زیست آلوده نیز یکی از عوامل ابتلا به سرطان است.

۲- غذاهای پرچرب و نمک سود و استفاده از ترکیبات گوشت قرمز به طور مداوم قادرند سرطان های متعدد گوارشی، به ویژه معده، ایجاد کنند پس هنگام مصرف این گونه خوراکی ها مواظب باشید.

۳- استفاده از مواد مخدر به ویژه تریاک، سرطان زا است ( سرطان های مری و مثانه در تریاکی ها شایعتر است. )

۴- مواد رادیو اکتیو و سایر ترکیبات حاوی اشعه های مضر سرطان زا هستند.

۵- استعداد ژنتیکی و فامیلی را به خاطر بسپارید و مشاوره های پزشکی را جدی بگیرید.

۶- برخی عفونت های ویروسی و باکتریایی را که مولد سرطان هستند به خوبی بشناسید.

۷- استفادۀ نابجا از برخی از داروها مولد سرطان هستند پس به طور خود سرانه از دارو استفاده نکنید.

۸- چاقی زیاد و کاهش تحرکات قادرند سرطان رحم و پستان ایجاد کنند، پس هنگام غذا خوردن خود را کنترل کنید و از ورزش غافل نشوید.

۹- الکل و سایر ترکیبات سکرآور ( مست کننده ) قادرند سرطان لب و دهان و حنجره و کبد ایجاد کنند.

۱۰- برخی غذاهای کنسروی، حاوی ترکیبات مضر برای بدن و سرطان زا هستند.

۱۱- تابش زیاد و مستقیم اشعۀ خورشید به بدن مولد سرطان پوست است.

۱۲- تماس زیاد با ترکیبات نفتی و بنزین و گازوئیل و کودهای شیمیایی و سایر مواد و داروهای مشابه کارخانجات، مولد سرطان پوست و بیضه و پروستات اند.

۱۳- استفادۀ مداوم از روغن های حیوانی و ترکیبات قندی و تنقلاتی که با افزودنی های رنگی و صنعتی عرضه می شوند ( مانند بستنی های رنگی، شکلات های رنگی و ساخارین ) می توانند سرطان های متعدد ایجاد کنند پس هنگام مصرف این خوراکی ها، تعادل مصرف را در نظر داشته باشیم.

۱۴- زایمان در سنین زیر ۱۲ سال و بالای ۴۹ سال موجب سرطان دستگاه تناسلی است، در نتیجه خانواده ها باید تن به ازدواج های زودرس فرزندانشان ندهند، و زوج ها، به ویژه خانمها نیز سنین مناسب زایمان را مورد توجه قرار دهند.

۱۵- برخی از بیماری هایی که ممکن است به آن مبتلا باشیم و آنها را بی اهمیت بدانیم امکان دارد استعداد تبدیل به سرطان را داشته باشند، پس مشاوره با پزشک را فراموش نکنیم.

۱۶- با انجام ورزش های منظم روزمره، بهداشت فردی و اجتماعی مناسب، رژیم غذایی مفید و تلاش برای کاهش و حتی حذف فشارهای روحی و استرس و آگاهی از عوامل سرطان زا می توان به طور جدی از سرطان پیشگیری کرد.

بیشتر بخوانید: درباره سزطان بینی چه میدانید

سرطان چیست و انواع آن _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *