خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد زیبایی ظاهری و باطنی

تحقیق در مورد زیبایی ظاهری و باطنی

همه چیز درباره زیبایی ظاهری و باطنی- صورت زیبا و سیرت زیبا

زیبایی ظاهری و باطنی

زیبایی ظاهری و باطنی چیست؟

منظور از زیبایی های ظاهری، زیبایی هایی است که در ظاهر انسان نمودار می شود و برای همگان قابل مشاهده است؛ مانند زیبایی های صورت، لبخندی که چهره را می آراید، دندان های براق و درخشان و…. اما منظور از زیبایی های باطنی زیبایی هایی است که در ظاهر انسان دیده نمی شود اما اثرات آن در چهره شخص پیدا می شود؛ مثلا قلب پاک و مهربانی که نتیجه اش آرامشی است که در چهره نمودار می گردد.

منافق کیست؟

حال با تعریفاتی که در مقدمه گفتیم، به معرفی شخص منافق می پردازیم؛ کلمه منافق از ریشه نفق به معنایی نفاق و دورویی، به کسی می گویند که ظاهر و باطنش از هم متفاوت است و دارای دو رو و دو وجه نامتشابه می باشد.

کسی که ظاهر خوبی داشته باشد و در برخورد با دیگران لبخند بزند و مهربانی کند اما در باطن، نسبت به آنها سوء ظن داشته و بدگویی شان را کند، چنین شخصی منافق است.

خدا در قرآن کریم می فرماید:

« يَقُولُونَ بِأَفْوَاهِهِم مَّا لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَاللّهُ أَعْلَمُ بِمَا يَكْتُمُونَ»[آل عمران/۱۶۷] ايشان با دهان چيزی مي‌گويند كه در دلشان نيست ( و گفتار و كردارشان با هم نمي‌خواند ) و خداوند ( از هر كسِ ديگري ) داناتر بدان چيزی است كه پنهانش می دارند.

امام علی علیه السلام می فرماید:

اِيّاكَ وَالنِّفاقَ فَاِنّ ذالوَجهَينِ لايكونُ وَجيهاً عِندَ اللهِ.

برحذر باش و از نفاق بپرهيز و بدان که آدم‌ دو چهره نزد خدا وِجهه و منزلتي ندارد. (فهرست‌غرر، ص ٣٩٤)

زیبایی ظاهری چیست؟

همانطور که گفتیم، زیبایی ظاهری مربوط به کمالاتی است که در چهره شخص دیده می شود و دیگران با مشاهده آن متوجه زیبایی می شوند. مثلا اگر به یک فرد خوش چهره بنگرید، مجذوب چشم و ابروهای دلنشینش می شوید خواه آن شخص فرد خوش باطنی باشد خواه نباشد.

زیبایی باطنی چیست؟

کمالات و برتری هایی که در باطن و سیرت انسان وجود دارد، زیبایی های باطنی اوست. انسان های صادق، مهربان، خوش قلب، بخشنده و … سیرت نیکویی دارند چرا که وجودشان سرشار از صفات مثبت است و البته همین صفات مثبت، تأثیر مثبتی در ظاهر آنها هم می گذارد مثلا کسی که خیلی خوش اخلاق و مهربان است ظاهر لطیف و دلنشینی هم دارد.

یک ظاهر زیبا و قشنگ، لزوما باطن را زیبا نمی کند اما باطن زیبا یقینا ظاهر دلنشینی را به دنبال دارد.

زیبایی به صورت نیست به سیرت است (اهمیت سیرت زیبا)

با آنكه پیامبر بزرگوار اسلام‌(صلی الله علیه و آله) داراي صورت زيبا بود، اما خداوند متعال در موقع تعريف و تحسين، به سيرت زيبای ایشان توجه كرده و در آيه ۴ سوره قلم مي‌فرمايد «انك لعلي خُلق عظيم» و خلق و خوي باطني او را می‌ستاید.

سیرت زیبا دائمی است، حتی زمانی که انسان پیر میشود چیزی از زیبایی سیرت او کاسته نمیشود اما زیبایی ظاهری با کهولت سن کم کم از بین می رود.

کسانی که عاشق و شیفته ظاهر دیگری هستند، با از بین رفتن زیبایی های ظاهری آن فرد، عشق اینان هم رو به زوال می رود.

در روایات نیز به سیرت نیکو تأکید بسیاری شده و یکی از راه های محبوبیت بین مردم را خوش سیرتی دانسته اند.

از خداوند بخواهیم کنار صورت زیبا سیرت زیبا عطا کند.

پیشنهادی: درباره فضیلت آراستگی و زینت از منظر قرآن
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *