خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد زندگی بلدرچین و غذای آن

تحقیق در مورد زندگی بلدرچین و غذای آن

آشنایی با بلدرچین ها و نحوه ی زندگی آن ها

تحقیق در مورد زندگی بلدرچین

بلدرچین پرنده کوچکی از تیره قرقاولیان، راسته ماکیان‌سانان است. این گونه بومی آسیا، اروپا و آفریقا است و تنها گونهٔ بلدرچین بومی ایران است. بلدرچین‌های اهلی از این گونه نیستند و به گونه دیگری به نام بلدرچین ژاپنی تعلق دارند. شباهت ظاهری این دو گونه قابل توجه است اما صدای آنها متفاوت است.

بلدرچین‌ها جانورانی با جثهٔ کوچک و خپلی هستند که زندگی بر روی زمین را ترجیح می‌دهند. از دانه‌ها و نیز حشرات و دیگر جنبندگان کوچک تغذیه می‌کنند. بر روی زمین لانه می‌سازند و بر پروازهای کوتاه و سریع قادرند.

روش تعيين جنسيت بلدرچین

تشخيص جنسيت بلدرچين ها در ۳ هفته اول زندگي بسيار مشکل و توام با خطاي زياد است ولي بعد از سه هفتگي شناسائي به طور واضح امکان پذير مي باشد، بدين صورت که در بلدرچين هاي نر، پرهاي گردن قهوه اي و پرهاي سينه قرمز مايل به قهوه اي روشن (حنائي) بوده در حاليکه در بلدرچين ماده پرهاي گردن و سينه روشن و با لکه هاي سياه رنگ به شکل نقطه ها يا نوارهائي ظاهر مي شوند.

یکی از مهم ترین کارها در پرورش و نگهداری بلدرچین تهیه یک دان بلدرچین مناسب و با کیفیت می باشد. توجه کنید غذای بلدرچین‌ها در هر مقطعی از سن رشد و یا تخمگذاری فرمول متفاوتی دارد و عدم توجه به نیاز های غذایی بلدرچین موجب می شود تا مزرعه پرورش بلدرچین شما دچار بحران شده و در بهترین حالت ممکن سود آوری اقتصادی خود را از دست دهد و یا با تلفات سنگین روبرو شوید.

تولید مثل بلدرچین

فصل زاد و ولد بر حسب موقعیت و مکان متفاوت است. بلدرچین‌های نر زودتر مهاجرت بهاری را آغاز کرده و برای خود قلمرویی انتخاب می‌کنند و پرنده ماده یک نر را به همسری انتخاب می‌کند. آنها لانه‌ای را بین علف‌های صخیم می‌سازند. پرنده ماده بین ۶ تا ۱۸ تخم بر روی زمین می‌گذارد و ۱۶ تا ۲۰ روز بر روی تخم می‌خوابد.

پرنده نر در خوابیدن روی تخم‌ها مشارکت نمی‌کند. تخم بلدرچین کوچک است و بین ۱۵ تا ۱۸ گرم وزن دارد، سفید رنگ با خال‌های سیاه، قهوه‌ای و حتی آبی می‌باشد. جوجه‌ها در سه هفتگی می‌توانند پرواز کنند و در دو ماهگی توانایی مهاجرت را دارند.

غذای بلدرچین

ددر بهار بیشتر از سوسک علفزار، حشرات و مورچه تغذیه می‌کنند. این غذای پر پروتئین انرژی از دست رفته در طول مهاجرت طولانی را جبران و انرژی لازم برای تولیدمثل را تأمین می‌کند. در بقیه سال دانه‌ها قسمت اعظم خوراک او را تشکیل می‌دهد.
بعدها در طول سال غذای بلدرچین از دانه‌ها كه به وفور یافت می‌شود قسمت اعظم خوراک او را تشكیل می‌دهد.

بلدرچین معمولی دوست دارد آشیانه خود را در میان كشتزارها و مزارع دانه‌های روغنی و هر جا كه غذا یافت می شود، بسازد. انرژی بسیار زیاد خوراك بلدرچین به چاق شدن پرنده و آمادگی او برای مهاجرت طولانی پاییزه از اروپا و چین به افریقا و هند كمک می‌كند.

طرز تهیه دان (غذای) بلدرچین

۱- ابتدا نیازهای غذای بلدرچین در سنین مختلف را مطالعه کنید.

۲- برخی اقلام مورد استفاده در دان بلدرچین شامل : دانه ذرت ، کنجاله سویا ، دانه گندم ، کنجاله کلزا ، گلوتن ذرتف نمک ، روغن سویا ، پودر صدف ، سبوس گندم ، پودر یونجه ، پودر ماهی ،پودر گوشت و …

۳- برای اینکه یک دان بلدرچین با ارزش غذایی مورد نیاز را داشته باشیم باید آنالیز مواد اولیه را بررسی کنیم.

۴- نوشتن یک فرمول مناسب مستلزم آن است تا با توجه به فراوانی نهاده ها و بررسی قیمت آن ها طوری اقلام را انتخاب کنیم تا فرمول دان بلدرچین با حفظ ارزش غذایی دارای قیمتی مناسب و ارزان باشد. مثلا برای تامین انرژی جیره غذایی بلدرچین می توان از ذرت و یا گلوتن ذرت استفاده کرد.

۵- ما در اینجا یک جیره پیشنهادی برای تغذیه بلدرچین ها برای شما داریم فرمول دان بلدرچین پیشنهادی توسط متخصصین علوم دام و طیور تهیه شده و سال هاست در مزارع به عنوان غذای بلدرچین مورد استفاده قرار گرفته است.

لازم به ذکر است برای بالا بردن راندمان کار بهتر است با توجه به شرایط آب و هوایی منطقه فعالیت و فصول مختلف سال جیره های اختصاصی داشته باشید . برای این کار می توانید از متخصصین پرورش طیور در استان خود مشاوره بگیرید.

۶- هنگام تهیه دان یا غذا به کیفیت مواد اولیه توجه کنید. مواد اولیه دان بلدرچین بایستی رنگ و بوی طبیعی داشته و فاقد هرگونه ناخالصی باشند. همچنین از نظر میزان رطوبت باید بررسی شوند تا پس از ترکیب دچار فساد نشود.

۷- اقلام درشت سایز جیره غذایی بلدرچین که اقلام پایه هستند مانند ذرت، گندم و سویا و … حتما باید در سایز مورد نیاز آسیاب شوند و با سایر مواد مانند مکمل ها و ویتامین ها که معمولا پودری و آردی شکل هستند ترکیب شوند. ابتدا مواد اصلی غذا را آسیاب کنید و سپس وارد میکسر کنید سپس ویتامین ها و سایر مواد پودری و کم حجم را با هم ترکیب کنید و به مرور زمان وارد میکسر کنید.

چنانچه عملیات مخلوط کردن ناقص انجام شود و یا بیش از اندازه صورت گیرد باعث جداشدن اقلام از یکدیگر شده و جیره یکنواختی در اختیار پرنده قرار نمی گیرد. سایز آسیاب غذای بلدرچین برای هر هفته از پرورش متفاوت است به صورتی که دان در هفته های ابتدایی بسیار ریز و نرم است و در سنین بالاتر غذای بلدرچین کمی درشت تر می شود.

۸- دان بلدرچین آماده را در محل های خنک و دور از دسترس پرندگان و حیوانات موذی قرار دهید. نگهداری غذای بلدرچین در سالن پرورش و یا مکان های گرم باعث فساد سریع آن می شود.

در نهایت توصیه می کنیم اگر مهارت کافی در تهیه دان بلدرچین ندارید دان یا غذای بلدرچین را از کارخانه های معتبر به اندازه حداکثرنیاز یک هفته تا ده روز تهیه کنید. توجه کنید تغییر ناگهانی ترکیب دان موجب خسارت به بلدرچین ها خواهد شد.

بلدرچین

خواص تخم بلدرچین

♦ تقویت بینایی

در تخم بلدرچین مقدار بسیار زیادی ویتامین A نهفته است که به سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین آ به کاهش دژنراسیون ماکولای چشم و پیشگیری از پیشرفت آب مروارید کمک می کند که این ها موجب می شود شما به مدت طولانی تری بهتر ببینید!

♦ تحریک رشد

درست مانند تخم مرغ،تخم بلدرچین نیز یک منبع غنی پروتئین در رژیم غذایی است که برای بسیاری از فرایندهای بدن ما لازم است. پروتئین ها به اجزای تشکیل دهنده شان شکسته می شوند و در بدن دوباره برای ساخت سلول ها، بافت ها، ماهیچه ها، استخوان ها و رگ های خونی استفاده می شوند. پروتئین های موجود در تخم بلدرچین به رشد و نمو طبیعی و سلامت بدن کمک می کنند.

♦ کاهش فشار خون

پتاسیم و تعداد زیادی ماده ی معدنی دیگر در تخم بلدرچین یافت می شود. با این که اثرات محافظتی قلبی عروقی تخم بلدرچین هنوز تحت بررسی است اما وجود پتاسیم به معنای توانایی کاهش فشار خون است. این ماده ی معدنی همچنین به عنوان گشادکننده ی عروق، کاهش آسیب و استرس بر روی شریان ها و رگ های خونی شناخته می شود. جالب است بدانید که مقدار پتاسیم تخم بلدرچین بسیار بالاتر از تخم مرغ های معمولی است.

♦ پاکسازی بدن

سم زدایی از بدن بسیار مهم است؛ مخصوصاً در دنیایی که سرشار از سموم و عناصر سنگین و آلودگی هاست. مطالعات نشان داده است که افزایش این تخم بلدرچین ها به رژیم غذایی افراد می تواند به عنوان یک عنصر سم زدا عمل کرده و به پاکسازی عروق خونی و کاهش اندازه ی سنگ های کلیه و کیسه صفرا کمک کند.

♦ پیشگیری از بیماری های مزمن

لیست بلند بالای مواد معدنی و ریزمغذی های موجود در این تخم مرغ های کوچک، و همچنین تأمین ۶ گرم پروتئین در هر واحد، از آن یک منبع خوب برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی ساخته است.

از آن جایی که بدن ما دائم در معرض رادیکال های آزادِ مسبب بیماری های مزمن و سرطان است، آنتی اکسیدان ها از اجزای حیاتی برای سلامت انسان ها به شمار می روند.تخم بلدرچین سرشار از ویتامین های C و A است که به خنثی کردن این رادیکال های آزاد به منظور حفظ و ارتقای سلامت بدن بسیار کمک می کند.

♦ تسکین آلرژی

تخم این پرنده به طور طبیعی دارای مقدار زیادی پروتئین اووموکوئید است که در بدن به عنوان یک ضدآلرژی طبیعی ایفای نقش می کند. بنابراین اگر شما از احتقان، التهاب و دیگر علائم واکنش های آلرژیک رنج می برید، مصرف تخم این پرنده می تواند به شما کمک کند تا به حالت طبیعی خود برگردید.

♦ افزایش متابولیسم بدن

مقدار مناسبی از ویتامین های گروه B که در تخم بلدرچین وجود دارد به افزایش فعالیت متابولیکی بدن با تنظیم عملکردهای آنزیمی و هورمونی کمک می کند. برای اطمینان از این که بدنتان سوخت و ساز مناسبی دارد می توانید از تخم بلدرچین های خوشمزه بهره ی کافی ببرید.

♦ افزایش سطح انرژی بدن

لیست بلند بالای مواد معدنی و ریزمغذی های موجود در این تخم مرغ های کوچک، و همچنین تأمین ۶ گرم پروتئین در هر واحد، از آن یک منبع خوب برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی ساخته است. این میزان پروتئین و مواد معدنی برای کسانی که احساس وابستگی به کافئین برای تأمین انرژی بدنشان می کنند، بسیار مناسب است.

ارزش غذایی گوشت بلدرچین

ارزش پروتئین موجود در گوشت این پرنده۲۴/۹۱۳ درصد می باشد و این در حالی است که انواع اسیدهای آمینه کمیاب که در سایر پروتئین ها یافت نمی شود، در گوشت این پرنده به وفور وجود دارد.

نتایج تحقیقات متعدد نشان داده است که میزان پروتئین موجود در گوشت بلدرچین ۵ تا ۱۰ درصد بیشتر از سایر پرندگان و نشخوار کنندگان می باشد. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا متخصصان برای افراد مُسن و از کار افتاده که احتیاج مُبرمی به ترمیم سلول های از دست رفته بافت های خود دارند، مصرف گوشت بلدرچین را تجویز می نمایند.

از طرف دیگر به دلیل وجود عناصر معدنی کمیاب و ویتامین در گوشت این پرنده، برای بیماری هایی چون آسم، تشنج، فشار خون بالا، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی مفید می باشد.

همچنین گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، روی، آهن و سلنیوم است.

پیشنهادی: قرقاول ها را بهتر بشناسید!
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *