خانه » تاریخی » تحقیق در مورد دیوار بزرگ چین ، طول و عرض و ارتفاع آن

تحقیق در مورد دیوار بزرگ چین ، طول و عرض و ارتفاع آن

آشنایی با دیوار بزرگ چین و تاریخچه آن

دیوار بزرگ چین

همه چیز درباره دیوار چین و خصوصیات آن

دیوار مشهور چین ( به انگلیسی: Great Wall of China) بزرگ ترین دیوار جهان است که قدمت آن به بیش از ۲۳۰۰ سال می رسد. در ادامه توضیحات بیشتری آورده شده است. با دانشچی همراه باشید.

دیوار چین، از عظیم ترین دیوارهای دنیاست که در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته و در سال ۱۹۸۷ میلادی در فهرست میراث جهانی ثبت گردیده است.

تاریخچه دیوار چین

زمان ساخت دیوار چین به سده پنجم تا هشتم قبل از میلاد بازمی‌گردد. حکومت وقت چین برای پیشگیری از یورش ملیت‌های شمالی هیونک هو (از نژاد مغول و قوم هون)، برج‌های آتش برای خبررسانی یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد.

در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو، میان دوک‌ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ پیش از میلاد، امپراتور چین شی هوان پس از به وحدت رساندن چین، دیوارهای دوک‌ها را به هم پیوند داد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها درآمد.

او می‌خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند. تاریخ‌دانان چینی اعتقاد دارند که حدود یک میلیون سرباز قادر بودند به‌طور هم‌زمان در امتداد دیوار چین مستقر شده و برای نبردهای احتمالی آماده باشند.

در این زمان طول دیوار چین به ۵۰۰۰ کیلومتر می‌رسید. در سلسله هان پس از سلسله چین طول دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. در تاریخ دو هزار و اندی ساله چین، حکمرانان دوران مختلف به ساخت دیوار چین پرداختند.

دیواری که امروزه قابل مشاهده است، دیوار متعلق به سلسله مینگ (۱۳۶۸ – ۱۶۴۴ میلادی) است از غرب به دروازه «جایو گوان» در استان گانسو چین و از شرق به ساحل رود یالو جیان در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین منتهی می‌شود و درمیان آن ۹ استان، شهر و ناحیه خود مختار به طول ۷۰۰۰ کیلومتر وجود دارد و مردم آن را دیوار طولانی می‌نامند.

دیوار چین به عنوان پروژه تدافعی بر روی کوه‌ها ساخته می‌شد از بیابان‌ها مراتع و لجنزارها عبور می‌کرد. کارگران طبق عوارض زمینی، ساختار متفاوتی برای ایجاد دیوار در نظر گرفتند که درایت و عقل نیاکان چین را نشان می‌دهد.

دیوار بر مسیر کوه‌های پر فراز و نشیب امتداد یافته‌است. در بیرون دیوار پرتگاه‌های بلند دیده می‌شود. در واقع کوه و دیوار به یکدیگر پیوند خورده‌اند؛ لذا دشمن به هیچ وجه قادر به نفوذ به این دیوار نبود.

طرف درونی دیوار، نرده سنگی و در وجود دارد که به آسانی حرکت می‌کند. در فاصله مشخصی سکوی دیواری یا برج آتش برای خبررسانی ساخته شده‌است. سکوی دیواری برای ذخیره سلاح‌ها و غلات و استراحت سربازان است و در جنگ مخفیگاه بوده‌است.

هنگامی که دشمن دست به حمله می‌زد برج‌های آتش روشن می‌کردند و سراسر کشور از حمله آگاه می‌شدند. اکنون مقاومت دیوار چین به عنوان یک مانع نظامی از بین رفته‌است.

اما زیبایی معماری مخصوص آن دیدنی است. زیبایی دیوار چین پرابهت، و باعظمت است. از دور دیواری بلند و پر پیچ و خم بر روی کوه‌ها همانند اژدهایی در حال حرکت به چشم می‌خورد و صحنه‌ای شکوهمند ایجاد شده‌است.

دیوار بزرگ چین

از نزدیک، دروازه‌های پرابهت، دیوارها، سکوهای دیوار ی، برج‌های دیده‌بانی، برج‌های آتش هماهنگ با عوارض زمینی آکنده از دلربایی هنری است. دیوار چین دارای اهمیت تاریخی و فرهنگی و ارزش دیدنی است. چینی‌ها می‌گویند «کسی که به دیوار چین صعود نکرده باشد، قهرمان نیست». (طبق تحقیقات اخیر طول مجموعه دیوارهای چین به ۲۱۰۰۰ کیلومتر میرسد.)

علت ساخت دیوار بزرگ چین: این دیوار بزرگ را برای حفاظت چین در مقابل مهاجمان مغول ساختند. تقریباً در سال ۲۴۶ قبل از میلاد، چین را به ایالت کوچکی تقسیم کردند. پادشاه شی هوانگ تی (shin huang TI) قسمت‌های مختلف چین را با هم متحد ساخت.

در شمال این امپراطوری مغول‌ها زندگی می‌کردند. از ترس اینکه مبادا آن‌ها در هر زمان به چین حمله‌ور شوند، پادشاه برای حفاظت کشور در مقابل خطر دستور داد تا دیوار بزرگ چین را بنا کنند؛ بنابراین دیواری ساختند که از شای کوان (shahi kuan) در خلیج پوای (pohai) شروع شده و به چایکومان (chai kuman) در گانسو (kansu) می‌رسید. سربازان گشتی از طریق جاده‌ای که در امتداد دیوار بود علامتهایی را به سرعت ارسال می‌کردند.

هیچ‌کدام از پادشاهان با ساخت دیوار به هدف خود نرسیدند. چون دیوار در جاهای زیادی شکست و مغولها فرصت یورش به چین را پیدا کردند. ممکن بود ساختن دیوار بزرگ هرگز عملی نشود، اما آن‌ها توانستند آن را بسازند.

طول و عرض و ارتفاع دیوار چین

ارتفاع دیوار چین: ارتفاع دیوار بزرگ چین ۲۵ فوت است و عرض آن بین ۱۵ تا ۳۰ فوت متغیر است.

بدنه دیوار بزرگ چین: ارتفاع برج و باروی دیوار چین ۱.۸ متر است و جان‌پناه‌های آن حدود ۱.۲ متر ارتفاع دارند.

برج‌های جانبی دیوار: هر ۵۰۰ متر یک برج در امتداد دیوار قرار دارد. این برج‌های جانبی به عنوان سنگر سربازان مورد استفاده قرار می‌گرفته‌اند.

در بررسی‌های قدیمی طول دیوار بزرگ چین ۵۵۰۰ مایل معادل ۸۸۵۰ کیلومتر برآورد شده بود. اخیرا دوباره طول دیوار بزرگ چین را بررسی کرده‌اند و عدد ۱۳۱۷۰ مایل معادل ۲۱۱۹۶ کیلومتر را به عنوان طول دیوار و تمام شاخه‌های آن برآورد کرده اند.

دلیل این تفاوت عمده این است که عدد اول برآورد طول دیواری که در زمان سلسله مینگ (۱۳۶۸-۱۶۴۴ میلادی) می‌باشد و عدد دوم طول این دیوار در تمام سلسله‌ها را در نظر گرفته است.

قسمت های مختلف دیوار چین

دیوار چین در مناطق مختلفی گسترش یافته است و بررسی قسمت های گوناگون آن در مناطق مختلف کار مشکلی می باشد، به همین دلیل ما در اینجا دیوار چین را به دو قسمت کلی و بزرگ داخلی و خارجی تقسیم کرده و به توضیح آن ها می پردازیم.

این دیوار از استان ها ی مختلف چین قابل بازدید است برای مثال استان بدالینگ ( Badaling ) دیوار چین را می توان به دو قسمت شمالی و جنوبی ( بلند تر و کم ارتفاع تر ) هم می توان تقسیم کرد، قسمت شمالی دیوار مرتفع تر هستند و نیاز به انرژی بیشتری برای صعود دارند، تقریبا ۸ برج مراقبت در این قسمت وجود دارد و بخشی بسیار هیجان انگیز و دیدنی برای جوانان است البته به علت دشواری صعود به نواحی پر ارتفاع دیوار رفتن سالمندان و کودکان به این قسمت ها توصیه نمی شود.

بخش جنوبی دیوار حدودا ۷ دروازه دارد و بیشتر باب میل گردشگران است زیرا صعود و لذت بردن از این بخش ها کار آسان تری می باشد.

۱ ) قسمت خارجی دیوار چین :

از نظر ظاهری دیوار چین از سنگ هایی سیاه رنگ و قهوه ای و خاکی در مناطق مختلف تشکیل شده است. در فواصل معین برج های مراقبت بزرگی ساخته شده اند که سربازان در شیفت های صبح، ظهر و شب در آن ها کشیک می دادند تا قبل از حمله ی دشمنان به لشگر خبر بدهند.

این برج های مراقبت در حال حاضر بیشتر شبیه به موزه هایی از دوران چین باستان می باشند و دیگر رنگ و بوی جنگ ندارند. این برج ها اغلب سقف هایی شیب دار و گنبدی شکل داشتند و شما در قسمت های ورودی این برج ها مجسمه ی برخی قهرمانان جنگجوی زن و مرد چینی را می توانید مشاهده نمایید.

این برج های آتش و مراقبت با هم فاصله های مختلفی داشتند اما می توان به صورت تقریبی گفت در هر ۵۴۰ متر یک برج وجود داشته است. پلکانی که در مناطق پر شیب دیوار ساخته شده اند هم از دیگر اجزای دیوار است که جلب توجه می کند.

۲ ) قسمت داخلی دیوار چین :

دیوار چین قابلیت جای دادن حدود یک میلیون سرباز را به صورت هم زمان در خود داشت، آن ها در پشت و داخل اتاقک های برج های آتش و همچنین روی دیوار می ایستادند و به مقابله با دشمنان می پرداختند. در برخی مناطق اتاقک های برج بزرگ تر و در برخی مناطق کوچک تر بود. اما به طور متوسط برج های آتش ۳۰ الی ۴۰ متر مساحت و پنجره هایی هلالی شکل داشتند.

به دلیل رفت و آمد سربازان زیاد در دیوار در اطراف و داخل آن برخی سازه های دیگر نظیر اصطبل اسب، شتر و سربازخانه هم ساختند تا نیاز های سربازان آسان تر برآورده شود. بر جای جای این دیوار مخصوصا قسمت هایی که در شهر ها قرار دارند و روستایی نیستند نقوشی از نبرد ها، اژدها و قهرمانان کنده کاری شده است البته متاسفانه به دلیل وزش گردباد های شدید در چین بعضی قسمت های دیوار هم اکنون رو به تخریب می باشد.

نقش دیوار چین در امنیت کشور

دیوار بزرگ چین دارای تعدادی برج ساعت و قلعه است که سربازان می‌توانستند در آن‌جا سنگر بگیرند و مهمات و آذوقه خود را در آن‌ها ذخیره نمایند. به خاطر ساختار ویژه آن، مامور برج دیدبانی می‌توانسته به راحتی پیام های اضطراری را در طول دیوار منتقل نماید.

همچنین سلاح‌های ویژه‌ای روی دیوار چین تعبیه شده بودند که از آن‌ها برای دفاع از کشور در برابر مهاجمان استفاده می‌شده و امروزه نسخه بدل آن‌ها در آن‌جا قرار دارند. متخصصان معتقدند که حدود ۱ میلیون سرباز قادر بودند هم‌زمان در امتداد دیوار چین مستقر شوند!

دیوار چین

ابتدا و انتهای دیوار چین

دیوار چین از استان های زیادی عبور می کند؛ این دیوار از غرب به دروازه ی جایو گوان ( در استان گانسو چین ) و از شرق به ساحل رود یالو جیان ( در استان لیائونینگ در شمال شرقی چین) می رسد.

به دیوار چین در استام گانسو جایو پس ( Jiayu Pass ) هم می گویند و در واقع به این نام مشهور است، اما جالب است بدانید دیوار چین در استان ژانگجیاکو چین معروف ترین قسمت دیوار چین است.

به دیوار چین در خلیج شانگهای لقب ( First Pass Under Heaven ) به معنای ” اولین دریچه عبور به بهشت ” را داده اند.

نکاتی درباره دیوار چین

دیوار بزرگ مینگ از ۹ استان لیائونینگ، هبئی، تیانجین، پکن، مغولستان داخلی، شانشی، شاآنشی، نینگ شیا و گانسو عبور می کند.

دیوار بادلینگ که بخشی از دیوار چین است بیشترین میزان بازدیدکننده را دارد (در سال ۲۰۰۱، ۶۳ میلیون نفر از آن بازدید کردند) و در هفته اول ماههای می و اکتبر تعداد بازدیدکننده های دیوار بادلینگ به ۷۰ هزار نفر در روز نیز میرسد.

نزدیک ۱/۳ دیوار چین بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.

از سال ۱۶۴۴ که سلسله مینگ منقرض شد هیچ اقدامی برای مقاصد نظامی بر روی این دیوار انجام نشده است.

بازسازی دیوار چین در سال ۱۹۵۷ از بخش بادلینگ آغاز شد.

دیوار چین در دسامبر ۱۹۸۷ در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

دیوار چین با چشم غیر مسلح از فضا قابل مشاهده نیست.

دیوار چین به صورت یک دیوار خطی پیوسته نیست و در جاهایی که کوههای بلند و رودخانه بوده دیواری وجود ندارد. در زمان سلسله کین (۲۰۶ -۲۲۱ قیل از از میلاد) از آرد برنج چسبنده برای چسباندن آجرهای این دیوار استفاده شده است.

دیوار چین توسط سربازان، روستاییان، مجرمان و زندانیان جنگی ساخته شده است.

اولین امپراتور سلسله کین، دیوار چین را نساخته است، او فقط دیوارهای مناطقی را که فتح کرده بود به هم متصل کرد.

در بخش گوبیکو دیوار بزرگ چین یک سوراخ گلوله ایجاد شده که برای آخرین جنگ در کنار این دیوار بوده است.

در دوه انقلاب فرهنگی (۱۹۶۶-۱۹۷۶) بسیاری از آجرهای این دیوار برای ساختن خانه، مزرعه و انبار استفاده شده است.

بخش شمال غربی دیوار چین (که در شهرهای نینگ شیا و گانسو است) به احتمال زیاد تا ۲۰ سال آینده به دلیل بیابان زایی و تغییر رفتار انسانی در استفاده از زمین، نابود می شود.

آن تصویری از دیوار چین که معمولا در کتاب ها و سایت ها دیده می شود تصویر بخش جیانکو دیوار چین است که به دلیل شیب دار و پیچ در پیچ بودن آن، در تصاویر زیاد استفاده می شود.

۳۰۰سیاستمدار بزرگ دنیا از بادلینگ که محبوب ترین بخش دیوار چین است بازدید کرده اند که اولین آن ها کلیمنت سیاست مدار اتحاد شوری بود که در سال ۱۹۵۷ از این قسمت دیوار دیدن کرد.

افسانه های دیوار چین

معروف ترین افسانه دیوار چین درباره زنی بنام منگ است که شوهرش در هنگام ساخت دیوار میمیرد، زن به کنار دیوار می رود و آن قدر گریه میکند که بخشی از دیوار ریخته و استخوان های شوهرش نمایان می شود و او آنها را دفن می کند!

پیشنهادی: همه چیز درباره ارگ بلقیس
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *