خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد باتلاق، مرداب، هور و تفاوت های آنها با یکدیگر

تحقیق در مورد باتلاق، مرداب، هور و تفاوت های آنها با یکدیگر

تفاوت باتلاق، مرداب، هور و مختصر درباره آنها

باتلاق، مرداب، هور

در این پست به صورت مختصر و مفید در مورد باتلاق و مرداب مطالبی جمع آوری شده است با دانشچی همراه باشید.

باتلاق چیست؟
باتلاق پهنه‌ای از زمین پست است که از رطوبت اشباع شده و معمولاً گیاهانی بر آن روئیده می شود باتلاق در گروه تالاب‌ها قرار دارد و بر خلاف خلاش رستنی‌های آن در حال پوسیدن نیستند، گرچه واژه‌های باتلاق و مانداب و خلاش به‌طور مترادف هم استفاده شده‌اند.

در فرهنگ لغت معین باتلاق از ریشه کلمه باتماق ترکی یعنی معادل فارسی فرو رفتن است.باتلاق به معنی جایی که فرو میرود.

مرداب چیست؟
مرداب یا مانداب یا هور به جایی در طبیعت می‌گویند که آب در آن مانده و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف و نی بر آن روییده باشد.

مرداب ها،‌ مناطق مرطوب گرمی هستند كه سرشار از هم زندگی گیاهی و هم زندگی جانوری هستند. زمین پرآب مرداب‌ها اغلب به میزان زیادی با درختانی شبیه به سرو پوشیده شده. بعضی از جانوران داخل آب با اكسیژن اندک مرداب کنار می آیند و در آن زندگی می كنند (بعضی از ماهی ها، ماهی خاردار، میگو، بچه قورباغه، لارو حشره و غیره).

بعضی از جانوران هم در سطح آب مرداب زندگی می كنند (مثل تمساح). بعضی از جانوران بالای آب زندگی می كنند (مثل پرندگان ، حشرات ، قورباغه‌ها و غیره) و جانوران دیگری هم در زمین نرم و اسفنجی مانندی كه باتلاق را احاطه كرده زندگی می‌کنند (مثل راكون،‌ آهو، كرم خاكی و غیره).

تفاوت مرداب با باتلاق چیست؟

مرداب یا مانداب پوشیده از آب است ولی باتلاق زمین پست با رطوبت اشباع شده در خاک است. در مرداب گیاهان از جنس علف و نی رشد می کند ولی باتلاق ها بیشتر با رشد گیاهان کوچک سر سبز می شود.

بیشتر بخوانید: درباره‌ی اقیانوس‌ها

تحقیق باتلاق، مرداب، هور _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *