خانه » مذهبی و دینی » تحقیق مختصر درباره قضاوت و حجاب

تحقیق مختصر درباره قضاوت و حجاب

متنی کوتاه درباره قضاوت و حجاب ⚖+ بدحجاب خوش اخلاق و باحجاب بداخلاق 

متنی کوتاه درباره قضاوت و حجاب

قضاوت چیست؟

قضاوت به معنای داوری بین دو نفر، یا به معنای انتخاب بین دو موضوع یا انتخاب یک راه حل از بین راه‌حل‌های متفاوت برای یک مشکل بین فردی یا اجتماعی است و به طور معمول قضاوت از فرهنگ و آگاهی فرد نسبت به موضوع مورد بحث، تفکرات، ‌اندیشه‌ها و اعتقادات وی نشأت می‌گیرد.

حجاب چیست؟

حجاب به معناى پرده، حاجب، پوشیدن و پنهان کردن و منع از وصول است. این واژه تنها به معناى پوشش ظاهرى یا پوشاندن زن نیست و در اصل به مفهوم پنهان شدن از دید مردِ بیگانه است. بدین سبب هر پوششى حجاب نیست. حجاب یعنی پوشش به گونه ای نباشد که موجب جلب توجه و تحریک گردد.

قضاوت و حجاب

این روزها، چه در فضای مجازی و چه در فضای حقیقی عده ای (که تعدادشان هم کم نیست) با ظاهری ناپسند و دور از حیا دیده می شوند که وقتی کسی به آنها دلسوزانه تذکر می دهد، می گویند: قضاوت نکن قضاوت کار خداست.

ابتدا باید دانست که چنین کاری قضاوت نیست بلکه اگر کسی راجع به “باطن فرد ” و آنچه که در “دل” دارد اظهار نظر کند، آن وقت قضاوت کرده وگرنه وضع ظاهری که خیلی آشکار است دیگر صحبت کردن درباره آن به قضاوت مربوط نمی شود.

در قرآن کریم  در بخشی از آیه ۵۹ سوره احزاب آمده است: ” يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِنْ جَلَابِيبِهِنَّ“؛ یعنی خانم ها جلبابها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند. برخی این فرمان را زیر پا می گذارند و می گویند خدا خودش قاضی است! عجیب نیست که فرمان قاضی ات را زیر پا بگذاری و از قضاوت عادلانه اش سخن بگویی؟!

قضاوت

شبهه معروف در موضوع حجاب

احتمالا شنیده اید که عوام می گویند بدحجابِ خوش اخلاق خیلی بهتر از آن است که فرد باحجابِ بداخلاق باشد. مغلطه ای که در اینجا رخ داده این است که فقط دو گان مد نظر قرار گرفته شده: بدحجاب خوش اخلاق و باحجاب بداخلاق.

درحالیکه باید چهارگان را در نظر گرفت:

۱- بدحجاب بداخلاق

۲- باحجاب خوش اخلاق

۳- بدحجاب خوش اخلاق

۴- باحجاب بداخلاق

معمولا چون در گزینه سوم و چهارم تضاد آشکاری بین اخلاق فرد و ظاهرش وجود دارد، همین دو گزینه برخی را به اشتباه انداخته است. وگرنه کامل ترین گزینه از نظر دین، گزینه دوم است؛ یعنی فرد علاوه بر اینکه حجاب اسلامی اش را رعایت می کند، اخلاق خوبی داشته و مردم از معاشرت با او لذت می برند.

این یکی از وسوسه های شیطان است که همان دو گزینه معروف را در اذهان مردم جلوه داده و سعی دارد افراد این گونه به سمت بدحجابی بکشاند چرا که گمان می کنند اگر بدحجاب باشند اخلاق بهتری خواهند داشت و باعث جذب افراد می شوند!

درحالیکه ظاهر افراد هرچقدر هم زیبا باشد، پس از مدتی عادی خواهد شد خصوصا این مطلب در زندگی کسانی که تازه ازدواج کرده اند مشهود است. اما اخلاق خوب، رفتار پسندیده، مهربانی و محبت فرد نسبت به اطرافیانش هیچ گاه تکراری یا خسته کننده نخواهد شد بلکه روز به روز بر عشق افراد می افزاید.

آثار و پیامد های بدحجابی!
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *