خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره ی زندگی زرافه ها (شترگاوپلنگ) و خصوصیات آنها

تحقیق درباره ی زندگی زرافه ها (شترگاوپلنگ) و خصوصیات آنها

تحقیق درمورد زندگی زرافه ها و نظریه های درازی گردن آنها 🦒

زندگی زرافه ها

زرافه یا شترگاوپلنگ (نام علمی: Giraffa camelopardalis) یک جانور آفریقایی پستاندار دارای پنجه و سم از سردهٔ زرافگان، بلندقدترین حیوان زمین و بزرگ‌ترین نشخوارکننده است. به این جانور شترگاوپلنگ نیز می‌گویند. زرافه ویژگی‌های خاصی دارد برای مثال سر و گردن دراز این جانور بسیار خاص است. قد زرافه به ۶ متر نیز تجاوز می‌کند و وزن متوسط آن ۱۶۰۰ کیلوگرم برای جنس نر و ۸۳۰ کیلوگرم برای جنس ماده است. عمر متوسط اين حيوان ١٧ سال و حداكثر٢٥ سال است . این جانور از خانوادهٔ زرافگان است.

زرافه‌ها به طور پراکنده در قارهٔ آفریقا به خصوص کشورهای چاد در شمال، آفریقای جنوبی در جنوب، نیجر در غرب و سومالی در شرق زندگی می‌کنند. زرافه‌ها معمولاً ساکن دشت‌ها، مراتع و جنگل‌های باز هستند. منبع غذایی اصلی آن‌ها برگ‌های اقاقیا هستند که هر حیوان گیاه‌خواری قدش به آن‌ها نمی‌رسد. زرافه‌ها همواره هدف حمله شیرها، پلنگ‌ها و سگ‌های وحشی قرار می‌گیرند.

زرافه‌های بزرگ‌سال نمی‌توانند پیوندهای اجتماعی قوی ایجاد کنند. هنگام حمله کردن به زرافه‌ها، این موجودات گردن خود را به عنوان سلاح استفاده می‌کنند. زرافه‌های نر همیشه علاقهٔ زیادی به جفت‌گیری داشته‌اند که حاصل آن نسل‌های جوان‌تر این موجودات است.

تحقیق درباره ی زندگی زرافه ها , شترگاوپلنگ

خصوصیات زرافه ها

پژوهشهای جانورشناسان نشان می دهد که زرافه ها در گذشته بزرگتر بوده اند و در مناطقی به جز قاره افریقا نیز وجود داشتند. مثلاٌ در شمال و شرق هندوستان و نواحی مالزی فسیل هایی از نوعی زافه آسیایی کشف شده که بلندی قدش به ۸ تا ۱۰ متر و بیش از دو تن وزن داشته است در حالی که زرافه های کنونی افریقا بین یک تا یک و نیم تن وزن دارند و جنس ماده این حیوان معمولاٌ کوچکتر و کوتاهتر از جنس نر است. بدینگونه نسل زرافه های غول آسای آسیایی به کلی از میان رفته است که این نابودی را ناشی از نامساعد بودن محیط زیست حیوان می توان دانست.

از خصوصیات جالب زرافه دید بسیار تیز و زبان دراز و پرقدرت اوست که هر دو فوق العاده برایش کارساز هستند. این حیوان به خاطر بلندی قد همچون یک برج دیده بانی بر گستره محیط زیست خود مسلط است و با نگاه تیزبینی که دارد کوچکترین خطر و حرکتی مشکوک را در فواصل دور شناسایی می کند و برای رویارویی با آن واکنش نشان می دهد. بدینگونه حتی جانوران دیگری که در پیرامون او زندگی می کنند از قدرت تیزبینی این دیده بان مراقب سود می برند و با فرار به موقع یا پنهان شدن در جاهای امن از خطر ناگهانی جانوران درنده مصون می مانند.

اما زبان دراز زرافه که سیاهرنگ است و نیم متر طول دارد تنها یک زبان معمولی نیست بلکه یک اندام همه کاره است که به جای دست و چنگال برای گرفتن و کندن برگ درختان و فرو بردن آنها به دهان و بسیاری کارهای دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و انعطاف پذیری و قدرت عضلانی آن در کمتر حیوان دیگری دیده می شود.

قلب زرافه

قلب زرافه ۱۱ کیلوگرم وزن و ۶۰ سانتی‌متر طول دارد، ضخامت دیواره آن به ۷-۶ سانتی‌متر می‌رسد، ولی در این میان مشکلی وجود دارد، مغز نمی‌تواند فشار بالا را تحمل کند، بنابراین زمانی که زرافه برای نوشیدن خم می‌شود، فشارخون بالا مغز را از کار خواهد انداخت.

گفتنی است زرافه دریچه کنترل‌کننده یک طرفه‌ای در سیاهرگ‌های قسمت زیر گلو دارد که هنگام پایین آوردن سر بسته می‌شوند، اما هنوز میزان خون زیادی در سرخرگ کاروتید وجود دارد.

این میزان خون اضافی در نزدیک مغز در بخشی از بافت اسفنجی شکلی که پر از رگ خونی است، ذخیره می‌شود، علاوه بر این مایع مغزی نخاعی، فشار متقابل ایجاد می‌کند و از پاره شدن مویرگ‌ها جلوگیری می‌کند.

دیواره‌های سرخرگ‌های زرافه، ضخیم‌تر از سایر پستانداران است، این تغییرات فقط برای گردن بلند زرافه نیاز است.

زیستگاه و تغذيه زرافه ها

زيستگاه زرافه ها چمنزارها، جنگل ها و بوته زارها می باشد. زرافه ها گياهخوارند. آنها بيشتر برگ ها،‌ شاخه های كوچک و پوست گياه اقاقيای خاردار را از قسمت های بالای آن می خورند. زرافه ها به دقت اطراف خارها را می خورند و لب هاي سفت و بزاق غليظشان از آنها در مقابل خارها محافظت می كند.

آب: زرافه ها مي توانند روزها بدون آب سر كنند. برای نوشيدن آب، زرافه ها بايد پاهای جلويشان را باز و گشاد قرار دهند و گردن بلندشان را به سوی آب خم كنند. اين يک وضعيت خطرناک برای زرافه است چون نمی تواند دشمنانش را ببيند و نمی تواند شروع سريعی برای دويدن داشته باشد.

شکارچیان زرافه

خطرناک ترین دشمن دیرینه زرافه سلطان جنگل یا شیر است که برق آسا حمله می کند و قربانی غول پیکر خود را سَبُعانه (با درندگی)  می درد و از پا در می آورد . معمولاٌ خطر چنین حمله ای هنگامی که پیش می آید که زرافه ها برای آشامیدن آب به آبگیر یا چشمه منطقه می روند.

مشکل ترین کار زرافه آشامیدن آب است چون این چارپا برای اینکه پوزه بلندش را از ارتفاع ۶ متری به سطح آب برساند ناگزیر است پاهای درازش را تا حداکثر ممکن گشاد از هم بگذارد و گردنش را به سوی پایین خم کند و همین حالت یک وضع آسیب پذیری برای او به وجود می آورد و شیر که در گوشه ای در کمین است از این فرصت استفاده می کند و با یک جست خود را به طعمه اش می رساند و با از هم دریدن زرافه شکمی از عزا در می آورد شیرها اغلب به زرافه های کوچک و تازه سال حمله می کنند و گاه میان آنها و زرافه های بزرگسال جنگی خونین در می گیرد که برای هر دو طرف تلفاتی در بر دارد.

نظریه گردن دراز زرافه ها

موریس آگابا، از موسسه علوم و فناوری آفریقا در تانزانیا، می‌گوید: «نظریه‌های زیادی درباره علت بلند شدن گردن زرافه‌ها وجود دارد. اما به نظر می‌رسد که پیدایش سیستم گردش خون همراه با این درگرگونی در استخوان‌بندی این حیوان بوده است اما یکی از دلایلی که یافته‌های این نقشه ژنتیکی می‌تواند برای انسان‌ها هم سودمند باشد این است که چطور فشار خون بالا باعث صدمه به بخش‌های دیگر بدن نمی‌شود: اتفاقی که برای انسان‌های مبتلا به فشار خون بالا می‌افتد».

اینکه چرا گردن زرافه‌ها دراز است، هنوز پاسخ دقیقی ندارد. با این حال یک نظریه قدیمی درباره علت رشد بیش از اندازه گردن زرافه‌‌ها این بوده که آنها نیاز به دسترسی به برگ درختان را داشتند. نظریه دیگر این است که رشد گردن زرافه به علت جلب نظر ماده‌ها در فصل جفت‌گیری بوده است نه لزوما دسترسی به خوراک.
برخلاف پرندگان گردن‌دراز که در ستون فقرات آنها مهره‌های بیشتری از دیگر پرندگان وجود دارد،‌ تعداد مهره‌های ستون فقرات زرافه‌ها با دیگر پستانداران یکی است. هر چند که آنها بسیار کش‌ آمده‌ و بزرگ‌تر شده‌اند.

تولد و مراقبت زرافه ها

باردارشدن زرافه حدود ۴۶۰–۴۰۰ روز به طول می‌انجامد و کمتر پیش می‌آید که بچه به دنیا نیاید. گاهی اوقات در موارد نادر، دوقلو به دنیا می‌آید. مادر به هنگام به دنیا آمدن فرزند می‌ایستد. هنگام به دنیا آمدن، ابتدا سر و جلوی پاهای فرزند بیرون می‌آیند و بعد جنین شکسته می‌شود و به زمین می‌افتد و بند ناف قطع می‌شود. مادر به فرزند ایستادن را می‌آموزد. تا یک سال، زرافه متولد شده ۱٬۰۸ متر (۶ فوت) قد می‌کشد. فرزند در یک هفتهٔ زندگی، رشد چشمگیری می‌کند. او استتار می‌کند.

مادران با فرزندان در گله‌های مهد کودک جمع می‌شوند و آموزش را با هم مرور می‌کنند. در چنین گروهی، گاهی اوقات ممکن است که مادر، فرزند را به یک ماده دیگر بسپارد و خود برود و آب بنوشد. نرهای بزرگ‌سال تقریباً هیچ نقشی در رشد فرزندان ندارند؛ هرچند که به نظر می‌رسد با فرزندان تعاملات دوستانه داشته باشند. هنگام شکار کردن فرزند، مادر از او دفاع می‌کند.

زمان زایمان مادر بسیار کم است. به همین ترتیب، ممکن است بعضی فرزندان را فقط یک ماه شیر بدهند. گاهی اوقات این یک ماه حتی به یک سال هم می‌رسد. فرزندان ماده در ۴ سالگی بالغ می‌شوند؛ در حالی که فرزندان نر، در ۴ یا ۵ سال بالغ می‌شوند. با این حال، نرها برای به دست آوردن همسر، باید حداقل ۷ سال صبر کنند.

رفتار زرافه ها

زرافه ها معمولاٌ زندگی دسنه جمعی دارند و در دسته های ۵ تا ۱۲ تایی و حتی ۲۰ تایی زندگی می کنند هنگام چرای روزانه غالباٌ زرافه های ماده و بچه هایشان با هم و نرها جداگانه دیده می شوند اما در فصل جفت گیری این ترتیب به هم می خورد و بر سر تصاحب زرافه های ماده میان نرهای رقیب درگیری پیش می آید جنگ زرافه ها بسیار تماشایی است دو زرافه نر برای جنگ با هم ابتدا پاهای دراز و باریکشان را با فاصله بیشتری از یکدیگر قرار می دهند تا هنگام زد و خورد تعادلشان را از دست ندهند.

سپس جنگ آغاز می شود و زرافه ها گردن های درازشان را به هم پیچ و تاب می دهند و هر یک می کوشد با شاخک هایی که روی پیشانی دارد به پیشانی حریف ضربه بزند و گاه این ضربه ها شدید و خطرناک است و یکی از دو زرافه زخمی می شود یا تعادل خود را از دست می دهد و به زمین می خورد که به منزله شکست نهایی است اما زرافه پیروز دیگر مزاحمتی برای حریف مغلوب ایجاد نمی کند و مبارزه به همین جا پایان می گیرد.

روی هم رفته زرافه ها جانورانی بی آزار و آرامش جو هستند و با حیوانات دیگر همزیستی مسالمت آمیز دارند مگر اینکه مورد تعرض قرار گیرد که در این صورت با تمام قوا از خود دفاع می کنند و مؤثرترین حربه آنها هم فرار است چون با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت می توانند خود را از گزند مهاجم برهانند با وجود این اگر حمله مهاجم غافلگیرکننده باشد زرافه ها حربه تدافعی دیگری هم دارند و آن لگد پراکنی با پاهای جلوی به سوی دشمن است که اغلب مؤثر واقع می شود و مهاجم را از ادامه تعرض باز می دارد.

نقش گورخر در طبیعت
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *