خانه » پزشکی و سلامت » تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون

آشنایی با تاثیر قهوه بر فشار خون

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون

فشار خون (به انگلیسی: Blood pressure) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار یک مفهوم فیزیکی است، مقصود از فشار اشاره به «قدرت» یک مایع متحرک است. فشار خون در نواحی نزدیک قلب، بیشتر و نسبت فاصله گرفتن از قلب کم تر می شود.

فشار خون چیست؟

فشار خون با جریان یافتن به شاهرگ‌ها و به رگ‌ها کم می‌شود. اصولاً فشارخون در بخشهای مختلف سیستم گردش خون متفاوت است. معمول‌ترین روش اندازه‌گیری فشار خون به‌وسیله فشارسنج است که با استفاده از ارتفاع جیوه برای اندازه‌گیری فشار خون در حال چرخش در رگ‌ها استفاده می‌کند. با این‌که خیلی از فشارسنج‌های فعلی دیگر از جیوه استفاده نمی‌کنند، فشار خون هنوز در تمام دنیا با mmHg یا میلی‌متر جیوه اندازه‌گیری می‌شود.

تاثیر نوشیدن قهوه بر فشارخون

گروهی از پژوهشگران ژاپنی دریافته‌اند: نوشیدن یک یا دو فنجان قهوه در روز می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از توکیو، این محققان به سرپرستی یک پژوهشگر دانشگاه کیو ‪ ۴‬هزار ‪ ۵۵۴‬مرد ‪ ۲۰‬تا ‪ ۸۰‬ساله را طی سالهای ‪۲۰۰۳‬ تا ‪ ۲۰۰۴‬بررسی کردند. آنها دریافتند کسانی که قهوه نمی‌نوشیدند بالاترین میزان فشار خون را داشتند. پایین‌ترین سطح فشار خون در کسانی دیده شد که روزانه دستکم سه فنجان قهوه می‌نوشیدند.

روزنامه “توکیو شیمبون” به نقل از این محققان نوشت مصرف یک یا دو فنجان قهوه در روز در جوانان و میانسالان مفید است. اسید کلوروجنیک که نوعی پلی فنول است و در قهوه یافت می‌شود موجب انبساط عروق خونی می‌شود. تحقیق دیگری نیز نشان می‌دهد مصرف قهوه در سالمندان به بروز بیماری مغزی عروقی می‌انجامد. مصرف بیش از حد کافئین همچنین موجب ترشح زیاد اسید معده می‌شود. مطالعات یک گروه دیگر از محققان ژاپنی نیز نشان داد نوشیدن یک فنجان قهوه در روز خطر بروز سرطان روده بزرگ را در زنان به نصف کاهش می‌دهد.

در مورد قهوه نیز مثل سایر چیزها، زیاد آن خوب نیست. اگر مقدار زیادی قهوه مصرف کنید (بیش از ۵ فنجان در روز)، احتمال باریک شدن مغزاستخوان را بالا می‌برید. این آسیب‌پذیری شما در برابر شکستگی را مخصوصاً در سنین بالاتر، بالا می‌برد، به همین علت بهتر است که مصرف قهوه را یک حد مناسب نگه دارید.

پیشنهادی: در مورد تغذیه سالم و مناسب بیشتر بخوانید

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *