خانه » پزشکی و سلامت » بیماری های شایع در افراد سیگاری

بیماری های شایع در افراد سیگاری

با بیماری های شایع در افراد سیگاری بیشتر آشنا شوید!

بیماری های شایع در افراد سیگاریافراد سیگاری علاوه بر اینکه خودشان دچار بیماری های متعددی در اثر کشیدن سیگار می شوند، دیگران را که در اطراف او هستند و از این بو استشمام می کنند نیز از این بیماری ها بی نصیب نمی گذارند! در این پست شما را با بیماری های شایعی که گریبان گیر افراد سیگاری هست آشنا می کنیم.

سیگار چیست؟

سیگار كلمه اى اسپانیایى است كه از «سیگارا» به معنى «در كاغذ پیچیدن» مشتق شده است. در انگلیسی به سیگار معمولی یعنی به برگ های خشک و بریده شدۀ گیاه توتون که در کاغذ پیچیده شده باشد سیگارت ( cigarette ) می گویند و به سیگار برگ یعنی برگ های گیاه توتون که بطور مستقیم بدون پیچیدن در کاغذ استفاده می شود سیگار می گویند.

بیماری های شایع در افراد سیگاری

۱) سرطان ریه

ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها ، بیست برابر غیر سیگاری‌هاست. در حقیقت سیگار کشیدن عامل خطر اصلی بروز سرطان ریه است. ایجاد سرطان ریه مستقیماً با تعداد سیگارهای کشیده شده در روز، مدت سیگار کشیدن و محتوای قطران و نیکوتین سیگارهای کشیده ارتباط دارد. اکثر کسانی که به‌علت سرطان ریه می‌میرند، سیگاری هستند.

ابتلا به سرطان ریه در سیگاری‌ها ، بیست برابر غیر سیگاری‌هاست. سیگاری‌های افراطی ۲۵- ۱۵ بار احتمال بیشتر برای مرگ ناشی از سرطان ریه نسبت به غیرسیگاری‌ها دارند و تنها ۲۰-۱۵ سال از سیگار کشیدن می‌گذرد تا سرطان ریه ایجاد شود و تعداد کمی از بیماران با این بیماری بیش از ۵ سال زنده می‌مانند. خطر سرطان ریه بین سیگاری‌های غیرفعال یا تحمیلی نیز افزایش یافته است. شواهد تجربی قابل ملاحظه‌ای نقش دود سیگار را در سرطان ریه نشان داده‌اند. بسیاری از مواد موجود در دود سیگار – بویژه هیدروکربن‌های چند حلقه‌ای آروماتیک – ممکن است در سرطان زایی شرکت داشته باشندریه سیگاری ها

۲) حمله مغزی

تمام سیگاری‌ها در معرض خطر بیشتری برای حمله مغزی هستند، با وجود این، زنان سیگاری که قرص ضد بارداری استفاده می‌کنند، نسبت به خانم‌هایی که سیگار نمی‌کشند ، بیست برابر بیشتر در معرض خطر حمله قلبی و حمله مغزی هستند.

۳) آب مروارید (كاتاراكت)

افراد سیگاری ‌٤٠ درصد بیش از افراد دیگر در معرض ابتلا به آب مروارید، كدر شدن عدسی چشم و ممانعت از عبور نور و در نهایت نابینایی هستند.

۴) پیری زودرس

یکی از عوامل مهم و اصلی پیری زودرس صورت کشیدن سیگار است. تغییرات پوستی مثل چرمی شدن پوست و ایجاد چروک‌های عمیق در افراد سیگاری زودتر اتفاق می‌افتد. براساس آکادمی پوست امریکا، سیگار کشیدن موجب تغییرات بیوشیمیایی در بدن می شود که روند پیری را تسریع می‌کند. بعنوان مثال، سیگار با ایجاد انسداد در رگ‌های خونی، بافت زنده پوست را از اکسیژن خالی می‌کند. در نتیجه این، خون به راحتی به اعضای شما ازجمله پوست نمی‌رسد.

مشکل دیگر ایجاد لک‌هایی روی پوست دست و صورت بخاطر ترکیبات سمی موجود در دود سیگار است. همچنین فعالیت عضلاتی که مسئول داخل کشیدن اکسیژن یا پک‌ زدن هستند، موجب ایجاد چروک دور دهان می‌شود.

۵) سرطان پوست

افراد سیگاری ‌٢ برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر ابتلا به نوعی سرطان پوست (پوسته پوسته شدن، برجستگی روی پوست) قرار دارند.

۶) افزایش عفونت‌های جسمی

احتمالاً از خطرات درازمدت سیگار برای سلامتی باخبر هستید ولی آیا می‌دانستید که سیگار شما بیشتر در معرض ابتلا به آنفولانزاهای فصلی و سرماخوردگی هم قرار می‌دهد؟ مردم نمی‌دانند که سیگاری‌ها تا چه اندازه بیشتر از بقیه به بیماری‌های ویروسی، باکتریایی و سایر عفونت‌ها مبتلا می‌شوند.

موهای ریزی به نام سیلیا که دستگاه تنفسی را می‌پوشاند برای محافظت از ما دربرابر عفونت طراحی شده‌اند. سیلیا همیشه به طریقی موج می‌خورد که باکتری‌ها و ویروس‌هایی که وارد نای می‌شوند را می‌گیرد و آنها را به سمت بالا و بیرون هل می‌دهد و با سرفه ما بیرون می‌آیند و آنها را می‌بلعیم و با اسید معده نابودشان می‌کنیم.

یکی از تاثیرات سمی دود سیگار این است که سیلیا را فلج کرده و به همین ترتیب این مکانیزم دفاعی را نابود می‌کند. به همین دلیل است که سیگاری‌ها تا این اندازه بیشتر دچار عفونت می‌شوند. ولی طی یک ماه از ترک سیگار، سیلیا دوباره شروع به کار کردن می‌کند و نقش محافظتی خود را از سر می‌گیرد.

۷) پوكی استخوان

منواكسید كربن یكی از اصلی‌ترین گازهای سمی در خروجی اگزوز اتومبیل و دود سیگار است، میل تركیبی این گاز با خون بسیار بالاتر از اكسیژن است. این گاز باعث كاهش قدرت عمل اكسیژن در خون افراد سیگاری حرفه‌ای تا ‌١٥ درصد می‌شود. استخوان‌های افراد سیگاری تراكم خود را از دست داده و به راحتی شكسته می‌شود همینطور زمان التیام یافتن و جوش خوردن آنها پس از شكستگی تا ‌٨٠ درصد افزایش پیدا می‌كند.

۸) تغییر رنگ انگشتان

قطران موجود در دود سیگار در اثر استعمال مستمر دخانیات روی انگشتان و ناخنها جمع شده و باعث تغییر رنگ آنها به قهوه‌ای مایل به زرد می‌شود.

۹) زخم معده

استعمال دخانیات مقاومت معده را در برابر باكتری ها پایین می‌آورد؛ همچنین باعث تضعیف معده در خنثی سازی اسید معده و مقاومت در برابر آن بعد از غذا خوردن و بر جای ماندن باقیمانده اسید در معده و در نتیجه تخریب دیواره آن می‌شود. زخم معده افراد سیگاری به سختی درمان می‌شود و احتمالی بهبودی آن تا زمانی كه فرد سیگاری است اكثرا اندك است.

۱۰) از دست دادن موها

با تضعیف سیستم ایمنی افراد سیگاری در اثر مصرف مواد دخانی، بدن این افراد مستعد ابتلا به انواع بیماریها از جمله «لوپوس اریتماتوز» می‌شود كه این بیماری می‌تواند عامل از دست دادن موها، ایجاد زخم‌ در دهان، جوش‌های پوست روی صورت، سر و دست‌ها شود.

۱۱) فساد دندان ها

افراد سیگاری ۵/۱ مرتبه بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض خطر از دست دادن زودرس دندان ها هستند.

بیشتر بخوانید: در مورد مواد مخدر و اعتیاد بر آن
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *