خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” به اسب شاه گفتند یابو “

معنی ضرب المثل ” به اسب شاه گفتند یابو “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل به اسب شاه گفتند یابو 🐴

معنی به اسب شاه گفتند یابو

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی به اسب شاه گفتند یابو چیست؟

۱- معنی یابو چیست؟ به قاطری می گویند که شبیه اسب است، اسب بارکش و از نژادی پست.

پس دون شأن اسب است که به او یابو گویند!

انگار اسب شاه از این جهت که اسب پادشاه است، خیلی خودش را دست بالا گرفته و کسی که اشتباهی به او می گوید ” یابو ” به ایشان بر می خورد!!

۲- با توضیحاتی که دادیم، معلوم میشود که این ضرب المثل را در فرهنگ عام به آدم نالایق و بی ارزش به کار می برند. کسی که خودش را برتر از دیگران می داند و با کمترین چیزی هم ناراحت میشود.

۳- توهین کردن به کسی که مستحق توهین است.

۴- این ضرب المثل در مقام مسخره کردن افراد متکبری است که خود را فرد مهمی می پندارند. مثلا وقتی چیزی به آنها گویند و آنها برداشت بدی کنند و بهشان بر بخورد، به آنها این ضرب المثل را می گویند. یعنی : مثل اسب شاهی هستی که تا بهت می گویند ” یابو ” ، بهت بر می خورد.

♦ توجه: البته باید به این نکته توجه داشت که اصلا نباید این ضرب المثل را به هرکسی که از حرفی ناراحت میشود به کار برد. چراکه این ضرب المثل یک ضرب المثل توهینی به شمار می رود. همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، این مَثل به آدم های متکبر گفته می شود؛ آدم هایی که خودشان برای شخصیت دیگران ارزش قائل نیستند و مدام دنبال فرصتی هستند که آبروی بقیه را ببرند تا خود را شیرین و محبوب نشان بدهند!

اتفاقا برای اینکه باد غرور و تکبر آنها را بخوابانیم، در جایی که سعی دارند متکبرانه برخورد کنند، این ضرب المثل بسیار برایشان مناسب است!

مثلا به یک آدم متکبری که دارای مقام و منصبی است، ادای احترام نکردن و تا زانو برایش خم نشدن یک نوع بی احترامی محسوب میشود! و حتی او را به اسم منصبی که دارد صدایش نکنی به او بر می خورد! اینجاست که می گویند: به اسب شاه گفتند یابو ( و به او بر خورد!).

پیشنهادی: ضرب المثل درباره آدم متکبر بیشتر بخوانید: ضرب المثل با شاه

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

یک دیدگاه

  1. عقیل عجم اکرامی

    به جز معانی فوق؛
    این ضرب المثل به صورت «به اسب شاه گفتیم یابو» در جایی بکار می‌رود که کنایه از کار اشتباهی نکرده بودن یا بیگناه بودن یا بی دلیل به فرد گوینده ی مثل نسبتی دادن، نیز کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *