خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” بزنم به تخته “

معنی ضرب المثل ” بزنم به تخته “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل بزنم به تخته 🚪 + دفع چشم زخم

بزنم به تخته

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی بزنم به تخته چیست؟

۱- یعنی چشمان بدشگون از ما دور باد.

۲- این ضرب المثل یک ضرب المثل خرافه ای است! درواقع چنین چیزی عقلی به نظر نمی آید که انسان با زدن به تخته بتواند نیروهای منفی و چشم زخم را از خود دور کند. درست است چشم زخم وجود دارد اما راه دوری از آن، این روش خرافی نیست.

البته ممکن است با زدن به تخته یک آرامشی به انسان دست دهد که این آرامش هم اثر تلقین خود شخص است وگرنه اثر واقعی ندارد. آدم بدخواهی که بخواهد نعمت های انسان را ببیند و او را چشم بزند، با صدبار زدن به تخته هم نمی شود جلوی چشم زدن او را گرفت.

آیا راه حلی برای جلوگیری از چشم خوردن وجود دارد؟

قبل از اینکه راه حلش را طبق آموزه های دینمان بیان کنیم، بیان یک نکته مهم، خالی از لطف نیست. گاهی خود ما باعث می شویم که دیگران ما را به اصطلاح چشم بزنند! چطور؟ وقتی که خوشی هایمان را هرجایی بازگو می کنیم و داشته هایمان را عمومی می کنیم، احتمال اینکه چشم بد دنبالمان باشد کم نیست.

البته چشم زدن یک چیز عجیبی نیست! خود ما هم ممکن است ناخوداگاه داشته های کسی را چشم بزنیم؛ چشم زدن شبیه همان تعجب ناخودآگاه و یکدفعه ای است که هرکسی ممکن است با دیدن داشته های زیبا و دلربای دیگری، این حس را تجربه کند.

پس یک راه جلوگیری از چشم زخم، به رخ نکشیدن داشته هایمان است.

راه بعدی، طبق آموزه های دینی مان، راه موثری است. گاهی ما داشته هایمان را به رخ دیگران نمی کشیم اما بازهم برخی چشمشان به ماست و در ذهن خود مدام به زندگی ما فکر می کنند. حتی ممکن است صمیمی ترین دوستمان باشد. ما که از ذهن اطرافیانمان خبر نداریم!

پس راهی جز پناه بردن به خدا باقی نمی ماند! قبل از اینکه کسی را می خواهیم ملاقات کنیم، سوره ناس و فلق و آیه الکرسی را بخوانیم.

وقتی با دیگران هستیم و آنها از ما یا داشته هایمان تعریف می کنند سریع بخوانیم: ما شاء الله لا قوة الّا بِاللّه ( آنچه خواست خدا بود، و هیچ نیرویی جز خدا وجود ندارد)

و حتما آیه و ان یکاد را بخوانیم؛ وَإِن یکادُ الَّذِینَ کفَرُ‌وا لَیزْلِقُونَک بِأَبْصَارِ‌هِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکرَ‌ وَیقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ وَمَا هُوَ إِلَّا ذِکرٌ‌ لِّلْعَالَمِینَ (سوره قلم- آیه ۵۱ و ۵۲)

و آنان که کافر شدند، چون قرآن را شنیدند چیزی نمانده بود که تو را چشم بزنند، و می‌گفتند: «او واقعاً دیوانه‌ای است.» و حال آنکه [قرآن‌] جز تذکری برای جهانیان نیست.

 

چشم بد از شما دور باد 🙂

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *