خانه » شیمی و فیزیک » اکتینیم Ac 89، عنصری از جدول تناوبی

اکتینیم Ac 89، عنصری از جدول تناوبی

همه چیز درباره عنصر اکتینیم (Ac)

عنصر اکتینیم Ac 89، عنصری از جدول تناوبی

اکتینیم، (به انگلیسی : Actinium) با علامت اختصاری Ac و عدد اتمی ۸۹، عنصری از جدول تناوبی در دسته فلزات است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اکتینیم (اکتینیوم) از واژه یونانی aktis به معنی پرتو گرفته شده‌است. این عنصر به صورت طبیعی در کانی‌ های اورانیوم از جمله پیچبلند یافت می‌شود و ۱۵۰ بار پرتوزاتر از رادیم است. این عنصر در خالص به رنگ نقره‌ای-خاکستری است. اکتینیم می‌تواند در اثر فروپاشی فرانسیم و هلیم را به وجود آورد.

شناسنامه اکتینیم

عدد اتمی: ۸۹

جرم اتمی: ۲۲۷

نقطه ذوب: ۱۰۵۰ ºC

نقطه جوش: ۳۲۵۰ ºC

شعاع اتمی: ۱۹۵ pm

حالت استاندارد: جامد

انرژی یونیزاسیون: ۶۶۴.۶ Kj/mol

شعاع یونی: (۳+)pm 112

شکل الکترونی: [ Rn ] 6d1 7s2

الکترونگاتیوی: ۱.۱

حالت اکسیداسیون: ۳

چگالی: ۱۰.۰۷ g/cm3

گرمای تبخیر: ۴۰۰ Kj/mol

تاریخچه اکتینیم

عنصر اکتینیم در سال ۱۸۹۹ توسط یک شیمیدان فرانسوی به نام دبیرنه کشف گردید او این عنصر را جدا کرد. فردریک اتو گیزل اکتینیم را مستقلاً در سال ۱۹۰۲کشف نمود. رفتار شیمیایی اکتینیم شبیه عنصر خاکی و کمیاب لانتانیوم است.

پیدایش اکتینیم

عنصر اکتینیم به مقدار خیلی کم در سنگ های معدنی اورانیوم یافت می شود اما به صورت معمول تر از پرتوزدگی ra-226 در رآکتورهای اتمی به اندازه های میلی گرمی به دست می آید. فلز اکتینیم به وسیله کاهش بخار فلوراید اکتینیم در درجه حرات تقریباً ۱۱۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتیگراد حاصل می شود.

ایزوتوپ های اکتینیم

اکتینیم بصورت طبیعی از یک ایزوتروپ رادیواکتیو تشکیل شده. AC-227 فراوانترین است(۱۰۰% وفور طبیعی). ۲۷ رادیو ایزوتروپ وجود دارد که پایدارترین آن ها Ac-227 با نیمه عمر ۷۷۳/۲۱ سال AC-225 با نیمه عمر ۱۰ روز و AC-226 با نیمه عمر ۳۷/۲۹ ساعت است.

مابقی ایزوتروپ های رادیو اکتیو نیمه عمری کمتر از ۱۰ ساعت داشته و اکثر آن ها دارای نیمه عمری کمتر از یک دقیقه هستند. همچنین این عنصر دارای دو وضعیت دیگر می باشد.

اکتینیم ۲۲۷ خالص با محصولات فروپاشیده خود بعد از ۸۵ روز به حات تعادل در می آید سپس طبق نیمه عمر ۷۷۳/۲۱ سال خود متلاشی می گردد.

کاربردهای اکتینیم

این عنصر ۱۵۰ مرتبه از رادیوم رادیواکتیوتر است، از این رو به عنوان منبع نوترونی کاربرد پیدا کرده است. اکتینیم ۲۲۵ در دارو برای تولید Bi-213 ، کاربرد دارد. همچنین به عنوان یک عامل در پرتو درمانی سیستم ایمنی بدن استفاده می شود.

خطرات اکتینیم

عنصر اکتینیم ۲۲۷ فوق العاده رادیو اکتیو است و از نظر تأثیری که اشعه آن بر روی سلامتی می گذارد تقریباً به اندازه پلوتونیوم خطرناک است. خوردن حتی مقدار بسیار کمی از اکتینیم ۲۲۷ خطرات جدی را برای سلامتی در پی خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: درباره عنصر رادیوم

تحقیق در مورد عنصر اکتینیم و کاربردش _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *