خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” آستین نو بخور پلو “

معنی ضرب المثل ” آستین نو بخور پلو “

آشنایی با معنی و مفهوم ضرب المثل آستین نو بخور پلو 👘

آستین نو بخور پلو

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی آستین نو بخور پلو یعنی چه؟

۱- یعنی کسی که به خاطر لباس انسان برای او اهمیت قائل می شود و او را به میهمانی اش دعوت می کند، همان بهتر که لباسش غذا را بخورد نه خودش!

۲- به کسانی این ضرب المثل را به کار می برند که از روی ظاهر افراد به آنها احترام می گذارند و اگر کسی ظاهر خوبی نداشته باشد در نزد آنها از احترام کمتری برخوردار است.

این ضرب المثل حکایتی دارد که با خواندن آن بهتر مفهومش را متوجه می شوید:

داستان ضرب المثل و ریشه آن

روزی یکی از ثروتمندان، ملا نصرالدین را به میهمانی دعوت کرد. از قضا کار ملا در زمین کشاورزی به طول انجامید و فرصتی نکرد که به خانه رود و لباس های نو بپوشد. همان طور به مهمانی رفت. هر کدام از مهمان ها که می آمدند به ملا نصرالدین می گفتند لطفا کمی آن بروید. ملا نیز با آمدن هر میهمان آنقدر به پایین مجلس رفت تا اینکه کنار کفش ها رسید و همانجا نشست.

میوه را که آوردند همانجا میوه اش را خورد اما از رفتار مهمانان بسیار عصبانی شده بود. تصمیم گرفت تا قبل از آوردن غذا به سرعت به خانه رود و لباس هایش را عوض کند. بهترین لباس هایش را از صندوقچه اش برداشت و پوشید و دوباره به مهمانی برگشت.

هرکدام از مهمان ها که تا آن لحظه مشغول صحبت بودند و به ملا نصرالدین توجهی نداشتند، این بار به گرمی از او استقبال کردند و با تعارف کردن او به نشستن در بالای مجلس، کم کم او را در بالاترین جای سفره نشاندند.

غذا را که آوردند، ملا قاشق را برداشت و غذا را ریخت روی آستینش. به آستین لباسش گفت : آستین نو بخور پلو! همه از رفتار او تعجب کرده بودند پرسیدند چرا اینطور می کنی؟!

ملا لبخندی زدی و گفت: من همان کسی ام که بار اول با لباس های کهنه ام به اینجا آمدم و شما هیچ توجهی به من نکردید و از من دور شدید. حالا که با این لباس های فاخر آمده ام مرا مورد لطف خود قرار می دهید؛ شما مرا به مهمانی دعوت نکرده اید در واقع لباس من را دعوت کرده اید. این هم غذای مهمانتان است!

میهمانان شرم کردند و میزبان نیز خجالت کشید و همگی از ملا عذرخواهی کردند. از آن پس این ضرب المثل را برای کسانی به کار می برند که به ظاهر افراد توجه می کنند و طبق ظاهری که آنها دارند آنان را مورد احترام قرار می دهند.

پیشنهادی: ضرب المثل بیشتری بخوانید

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *