خانه » دانستنی ها » گانودرما چیست؟ و مختصر در مورد آن

گانودرما چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد گانودرما (قارچ ری شی)

گانودرما چیست؟

گانودرما چیست؟

گانودرما یا قارچ ری شی (نام علمی: Ganoderma lucidum) یک قارچ قهوه ای رنگ بوده که دارای ساقه بلند و نازک است. ری شی یک داروی گیاهی محبوب است که حداقل به مدت ۲۰۰۰ سال در شرق دور مورد استفاده قرار گرفته است و برای طول عمر و جوانی توصیه می شده است. قارچ گانودرما مصرف دارویی دارد و برای مصارف درمانی متعددی استفاده می‌شود. نام محلی این قارچ در چین، لینگ زی؛ در ژاپن، ری‌شی و در کره، یونگ زهی می‌باشد.

گانودرما و خواص آن

از این نوع قارچ برای تقویت دستگاه ایمنی بدن، درمان عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا و اختلالات ریوی مانند آسم و برونشیت استفاده می‌شود. علاوه بر این، این گیاه در درمان بیماری‌های قلبی و اختلالاتی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، بیماری‌های کلیوی و کبدی هم توصیه می‌شود.

در برخی منابع عنوان شده است که این قارچ در درمان ناراحتی‌های ناشی از افزایش ارتفاع، بی‌خوابی، زخم معده، مسمومیت، تبخال‌ های دردناک و خستگی نیز کاربرد دارد. اخیرا در برخی منابع عنوان شده است که به دلیل خاصیت ضد ویروسی این قارچ، می‌توان از آن در درمان ایدز بهره برد و کاملاً خوب شد. به علاوه قارچ گانودرما با حفظ غلظت خون از بروز لخته های خونی و تجمع پلاکت ها جلوگیری می کند.

این قارچ در طب سنتی جهت درمان بی خوابی، تنگی نفس، تقویت حافظه، بیماری‌های کلیه و کبد، ورم مفاصل، آسم مورد استفاده قرار می‌گیرد. گانودرما دارای مواد فعال بیولوژیک مانند انواع استرول‌ها، پروتیین‌ها، پلی ساکاریدها، تری ترپنوئیدها و ملانین می‌باشد که پلی ساکاریدها و تری ترپنوئیدهای آن به علت دارا بودن خاصیت ضد سرطانی از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

اسپور این قارچ نیز علاوه بر اندام بارده و میسلیوم دارای ترکیبات فعال با خاصیت درمانی می‌باشد. طی چند دهه اخیر تحقیقات فراوانی بر روی اثرات درمانی و شناسایی ترکیبات شیمیایی این قارچ دارویی ارزشمند در جهان صورت گرفته است.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.

گانودرما (قارچ ری شی ) _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *