خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

تحقیق درباره نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

با نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا بیشتر آشنا شویم!

نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

گياه یک موجود زنده است كه از فرایند فتوسنتز استفاده می کند. در این فرايند انرژي ناشي از نور خورشيد به انرژي شيميايي (غذا) تبديل مي شود. گياهان در كف شبكه غذايي هستند. آنها آتوتروف (يا توليد كنندگان- موجودات زنده اي كه غذاي خودشان را مي سازند) هستند. گياهان از نظر اندازه، شكل و نوع محيطي كه در آن زندگي مي كنند بسيار با هم متفاوتند.

نقش گیاهان در کاهش آلودگی هوا

برگ درختان با جذب گرد و غبار و سایر ذرات معلق در هوا به کاهش آلودگی هوا کمک می کند . همچنین در زمان بارش این ذرات معلق از روی برگ آنها شسته می شود و این امر تاثیر به سزایی در بهبود کیفیت هوا دارد. گیاهان با انجام فرایند فتوسنتز دی اکسید کربن هوا را جذب و آن را به اکسیژن تبدیل می کنند، همچنین به طور طبیعی کربن اضافی هوا را جذب و به پالایش هوا کمک می کنند. برگ درختان در فرایند فتوسنتز ، سایر مواد شیمیایی مانند اکسیدهای نیتروژن و آمونیوم تولید شده در هوا و بخشی از دی اکسید گوگرد و ازون که مولد قسمتی از مشکلات آلودگی هوا و اثرات گلخانه ای است ، از محیط خارج می کند.

یک درخت در سال به طور متوسط دو کیلوگرم اکسیژن تولید می‌کند میزان اکسیژن آزاد شده به وسیله درختان پهن برگ در یک هکتار بین ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلوگرم بوده و می‌تواند نیاز ۱۰ انسان را تامین نماید همین طور یک درخت در مدت یک سال با انجام عمل تبخیر و تعرق به اندازه ۲۵۰- ۴۰۰ لیتر آب را به صورت بخار از خود متصاعد می‌کند و این مقدار در گیاهان مختلف متفاوت است به طوری که درختان برگ پهن بیش از سوزنی برگ‌ها موجب افزایش رطوبت هوا می‌شوند. درختان در تعیین دمای منطقه نیز نقش دارند به طوری که هوای یک منطقه درختکاری شده می‌تواند تا ۱۱ درجه سانتیگراد خنک‌تر از منطقه بی‌درخت مجاور باشد.

اگر چه بشر امروزه به تکنولوژی‌های مختلفی دست یافته است، ولی به نظر می‌رسد برگ درختان و گیاهان می‌توانند بهترین وسیله جهت بهبود کیفیت هوای محیط زیست بشری باشد. این جانداران قادرند گازها و ذرات الاینده را از هوا خارج کرده، مصرف انرژی را کاهش داده، باعث کاهش دمای جو زمین شده و جوامع را در جهت زندگی هرچه مطلوب تر یاری کنند.

تاثیر گیاهان خانگی در کاهش آلودگی هوای خانه

گیاهان آپارتمانی در پاک کردن هوای اطراف خود از ذرات بزرگتر و آلاینده های آپارتمانی نظیر آزبست‌ها، حشره‌کش‌ها، دی اکسید کربن، منواکسید کربن و سایر گازها، مواد شیمیایی حاصل از مواد شوینده، حلال‌ها و مایعات پاک کننده، الیاف پخش شده در هوا حاصل از پوشاک، مبلمان، پرده ها، زیراندازها و فرش ها و همچنین قارچ ها و باکتری ها و دود حاصل از توتون موثرند.

پیشنهادی: همه چیز درباره آلودگی هوا
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *