خانه » پزشکی و سلامت » میزان طبیعی تری گلیسرید در خون (آزمایش خون)

میزان طبیعی تری گلیسرید در خون (آزمایش خون)

میزان طبیعی تری گلیسرید در خون چقدر است؟

میزان طبیعی تری گلیسرید در خون

تری گلیسریدچیست؟

تری‌گلیسرید (به انگلیسی: triglyceride) نوعی لیپید است که در بدن انسان نقش مهمی ایفا می‌کند. در بافت‌های چربی بدن، تری گلیسرید نقش عایق بندی و ذخیره انرژی را دارد. تری گلیسرید از یک گلیسرول و سه اسید چرب تشکیل یافته‌است. تري گليسريدها به عنوان يک منبع ذخيره انرژي براي بدن عمل مي کنند. هنگامي که شما به مقدار زيادي انرژي نياز داشته باشيد، بدن اين چربي ها را تجزيه مي کند و به انرژي تبديل مي کند تا سلول ها بتوانند از آن استفاده کنند.

تري گليسريدها تركيب شيميايي هستند كه در مواد غذايي ، بدن و پلاسماي خون، موجودند و همراه با كلسترول ليپيدهاي پلاسما را تشكيل مي‌دهند. ليپيدها ، نوعي چربي هستند و در بدن انسان نقش حياتي دارند. براي مثال غشاهاي سلولي، بدون ليپيدها از بين مي‌روند اما وقتي سطوح تري گليسريد كه نوعي ليپيد است افزايش مي‌يابد، مشكل‌آفرين مي‌شود. اما افزايش مقدار تري گليسريد در خون مي تواند سرخرگ ها را مسدود کند و به پانکراس آسيب برساند.

میزان طبیعی تری گلیسرید در خون

مقدار طبيعي تري گليسريد خون کمتر از ۱۵۰ ميلي گرم در دسي ليتر است. اگر مقدار تري گليسريد بيشتر از ۲۰۰ شود، نشان مي دهد خيلي بالاست. تري گليسريد معمولاً در کنار ساير چربي هاي خون يعني LDL کلسترول و HDL کلسترول اندازه گيري مي شود.

با یک آزمایش خون ساده می توانید میزان تری گلیسرید خود را اندازه بگیرید:

تری گلیسیرید نرمال: کمتر از ١٥٠ میلی گرم در دسی لیتر و یا کمتر از ١.٧ میلی مول در لیتر

تری گلیسیرید در مرز: ١٥٠ تا ١٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ١.٨ تا ٢٠٢ میلی مول در لیتر

تری گلیسیرید بالا: ٢٠٠ تا ٤٩٩ میلی گرم در دسی لیتر و یا ٢.٣ تا ٥.٦ میلی مول در لیتر

تری گلیسیرید خیلی بالا: ٥٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر و یا ٥.٧ میلی مول در لیتر یا بالاتر

انجمن قلب آمریکا اعلام کرده است که تری گلیسرید ١٠٠ میلی گرم در دسی لیتر یا کمتر بسیار خوب است. این میزان تری گلیسرید سلامت قلب شما را بهبود می بخشد. البته این انجمن مصرف دارو برای رساندن میزان تری گلیسرید، به این اندازه را توصیه نمی کند. به جای دارو، تغییر شیوه زندگی، نوع تغذیه، کاهش وزن و تحرک جسمانی را پیشنهاد می دهند. زیرا معمولا تری گلیسرید با رژیم غذایی به خوبی پایین می آید .

پزشک شما معمولا تری گلیسرید را در بخشی از آزمایش کلسترول چک می کند. ( که به آن پانل چربی هم گفته می شود ) که برای این آزمایش باید حداقل ١٢ ساعت غذا نخورده باشید و اصطلاحاً ناشتا باشید.

بیشتر بخوانید: آشنایی با چربی اشباع و غیر اشباع
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *