خانه » مهارت نوشتاری » مفهوم جمله ی ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه “

مفهوم جمله ی ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه “

همه چیز درباره معنا و مفهوم جمله من کنت مولاه فهذا علی مولاه

من کنت مولاه فهذا علی مولاه
در ادامه مطلبی درباره جمله زیبای “ من کنت مولاه فهذا علی مولاه ” که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرموده اند، نوشته شده است. امیدواریم مورد استفاده واقع گردد. با دانشچی همراه باشید.

من کنت مولاه فهذا علی مولاه

ما مسلمانان به موضوع ” ولایت ” و ” ولایت پذیری” اعتقاد راسخی داریم. معتقدیم که پیامبر عظیم الشان اسلام به عنوان نماینده و بشارت دهنده ی دستورات الهی ما را راهنمایی کرده و همواره نیز به عنوان یکی از بهترین انسان های خلق شده، درهر زمان و مکانی ما را به خیر و عمل نیکو دعوت می کند.

درسایه همین اعتقاد است که به او ایمان داریم و کلامش را کلام خداوند و عملش را رهنمودی از جانب پرودگار می دانیم. با این توضیح مختصر در باب “ولایت پذیری” از پیامبرعشق و رحمت، پی می بریم که هر کس اورا نماینده و حجت حق می داند، کلام و دستوراتش را نیز باید کلام خداوند بداند.

از آن جایی که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم در زمان حیاتِ پر برکتش خودرا از کسی بالاتر نمی دانسته و همیشه تاکید می کرده : ” من هم مثل شما بشر هستم ” و به مقتضای این که هرانسانی بالاخره روزی این جهان را ترک می کند و به سوی پروردگارش رهسپارمی شود؛ پیامبرما براساس آموزه های دین، معتقد به تعیین جانشین و وصیت پیش ازمرگِ جسم می نمایند.

این حرکت ارزشمند از طرف پیامبر بزرگ و در بین مسلمانان جهان به نام ” غدیرِخُم” مشهور است . در این روز، که شیرینی اش از عسل گواراتر و معنای اش از همه ی معناهای نیک سرشت، بزرگ تر و والاتر است یک جمله در سینه ی آسمان و زمین نقش می بندد: ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه “؛ هرکس من مولای او هستم، علی مولای اوست.

پیشنهادی: متن زیبا در مورد مبعث پیامبر (ص)

در مورد این جمله که بعدها مسیر مسلمانان را روشن کرده ، تفاسیر متعددی شده است. اما آن چه که معلوم است، ذره ای نمی توان به سخن پیامبرعظیم الشان درعید غدیر خم شبهه داشت. در زبان عرب” مولا ” به معنی سرپرست است و در کلام پیامبر، در آن روز بزرگ به معنی “کسی که از طرف خداوند مقام سرپرستی و ولایت مردم را بر عهده دارد”.

قابل ذکر است که در زبان عرب دو کلمه که مفهوم و معنای نزدیک به هم را دارند، آن چنان که نمی توان معنای آن را از هم تفکیک کرد، ولایت می گویند.بزرگان دین می گویند ، معنای عظیمی در” من کنت مولاه فهذا علی مولاه” پیامبر وجود دارد که احتیاج به رمزگشایی دارد و کسانی به معنی دقیق آن پی خواهند برد که روح آیات قرآن را درک کرده باشند.

بی شک باید بدانیم ” من کنت مولاه فهذا علی مولاه” کلامی ساده نیست. زیرا پیامبرما دراین انتخاب، کلام خداوند را بر زبان خود جاری نموده است. نقل است که بعداز انتخاب مولا علی (ع) به ولایت داری مسلمانان، یکی از اصحاب به نزد پیامبر آمد و گفت: ای رسول خدا، ابوذر در اذان بعداز شهادت به رسالت شما، به ولایت علی (ع) شهادت می دهد و می گوید” اشهد ان علیا ولی الله“. پیامبرفرمود: درست می گوید. مگر سخن مرا درغدیرخم فراموش کرده اید که گفتم : هرکس من مولای او هستم، پس علی مولای اوست.

 

اختصاصی دانشچی _ نویسنده: اصغر فکور

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *