خانه » دانستنی ها » معنی پراکسی چیست؟ و مختصر در مورد آن

معنی پراکسی چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز مختصر در مورد پراکسی

پراکسی چیست؟

پراکسی چیست؟

پراکسی (به انگلیسی: Proxy) برنامه واسطه‌ای بین کاربر داخلی شبکه و اینترنت است که قابلیت‌های فراوانی در راستای حفظ امنیت، نظارت مدیریتی، کنترل کاربران و سرویس‌های ذخیره‌سازی دارد.

پراکسی سرور امکان ایجاد فیلترهایی خاص را برای امنیت بیشتر در شبکه فراهم می‌کند، قابلیت ذخیره‌سازی، سرعت دستیابی به اطلاعات را بالا می‌برد و با سیستم‌های تصدیق هویت و تغییر هویت، ضامن امنیت در شبکه داخلی سازمان است و نیز امکان ثبت گزارش کامل کارکردش را دارد. همچنین قابلیت مسدود کردن محتویات آسیب‌رسان و بررسی تبعیت از قوانین برقرار شده در شبکه را دارا می‌باشد. پراکسی سرور امکان استفاده از اکثر پروتکل‌های محلی را فراهم می‌آورد و امکان رمز کردن داده‌ها را نیز دارد.

معنی پراکسی (Proxy) به فارسی : وکالت، نماینده، وکیل، وکالتنامه

پراکسی سرور چیست؟

پراکسی سرور (به انگلیسی: Proxy Server) نرم افزاری است که در یک شبکه حد واسط بین اینترنت و کاربران واقع می شود. فلسفه ایجاد پراکسی سرور قرار دادن یک خط اینترنت در اختیار بیش از یک نفر استفاده کننده در یک شبکه بوده است ولی بعدها امکانات وقابلیت هایی به  پراکسی سرور افزوده شد که کاربرد آنرا فراتر از به اشتراک نهادن خطوط اینترنت کرد. بطور کلی پراکسی سرور ها در چند مورد کلی استفاده می شوند.

کاربرد پراکسی سرور

» کاربرد اول پراکسی سرور ها، همان به اشتراک گذاشتن یک خط اینترنت برای چند کاربر است که باعث کاهش هزینه و کنترل کاربران و همچنین ایجاد امنیت بیشتر می شود.

» کاربرد دوم پراکسی سرور ها، در سایت های اینترنتی به عنوان Firewall می باشد.

» کاربرد سوم که امروزه بسیار استفاده می شود، Caching اطلاعات است.

باتوجه به گران بودن هزینه استفاده از اینترنت و محدود بودن پهنای باند ارتباطی برای ارسال و دریافت اطلاعات، معمولا نمی توان به اطلاعات مورد نظر در زمان کم و با سرعت مطلوب دست یافت. امکان Caching اطلاعات، برای کمک به رفع این مشکل در نظر گرفته شده است.

پراکسی سرور، سایت هایی را که بیشتر به آنها مراجعه می شود را در یک حافظه جداگانه نگاه می دارد. به این ترتیب برای مراجعه مجدد به آنها نیازی به ارتباط از طریق اینترنت نیست بلکه به همان حافظه مخصوص رجوع خواهد شد.این امر باعث می گردد از یک طرف زمان دسترسی به اطلاعات کمتر شده و از سوی دیگرچون اطلاعات از اینترنت دریافت نمی شود، پهنای باند محدود موجود با اطلاعات تکراری اشغال نشود.

بخصوص آنکه معمولا تغییرات در یک وب سایت محدود به یک دو صفحه می باشد و گرفتن اطلاعات از اینترنت بدون Caching به معنای گرفتن کل سایت می باشد، حال آنکه با استفاده از پراکسی سرور و امکان Caching اطلاعات، می توان تنها صفحات تغییر کرده را دریافت کرد.

مزایای پراکسی سرور

♦ پراکسی سرور علاوه بر هِدرها محتویات داخل هر بسته را نیز کنترل می‌کند و هرچیزی که سیاست‌های امنیتی سازمان را نقض کند می‌تواند تغییر دهد یا دور بریزد.

♦ کدهای آسیب‌رسان مثل فایل‌های اجرایی، اپلت‌های جاوا و اکتیوکس‌ها را مسدود می‌کند.

♦ قابلیت ذخیره‌سازی توسط پراکسی سرور امکان استفادهٔ بهتر از پهنای باند و بالا بردن سرعت دریافت اطلاعات را می‌دهد.

♦ پراکسی همچنین امکان سنجیدن محتوای بسته برای بررسی مطابقت با استانداردهای پروتکل را داراست. به‌طور نمونه گاهی حملات نفوذ گران از طریق ارسال متاکارکترها برای فریب سیستم قربانی یا تحت تأثیر قرار دادن سیستم با دیتای بسیار زیاد است. پراکسی می‌تواند کاراکترهای غیرقانونی یا رشته‌های خیلی طولانی را مشخص و مسدود کند.

♦ با توجه به امکاناتی نظیر تصدیق و تغییر هویت و … امنیت شبکه داخلی را تا حد زیادی تأمین می‌کند.

♦ با ستفاده از پراکسی سرور می‌توان از اکثر پروتکل‌های موجود در شبکه‌های محلی در محدودهٔ نرم‌افزارهای کاربردی در شبکه‌های LAN مرتبط با اینترنت استفاده کرد. این ویژگی به این معناست که هنگام پیاده‌سازی برنامه با یک سرویس یا پروتکل خاص محدودیتی نبوده و کدی در برنامه برای ایجاد هماهنگی نوشته نمی‌شود.

♦ با استفاده از پراکسی سرور همهٔ کاربران شبکه نمی‌توانند از همهٔ سایت‌ها استفاده کنند و چون مستقیماً به اینترنت وصل نیستند می‌توان طبق تنظیمات از ورود به برخی سایت‌ها و دامنه‌ها جلوگیری به عمل آورد.

♦ همچنین هر کسی از روی اینترنت نمی‌تواند به اطلاعات شبکه دسترسی داشته باشد.

♦ برای امنیت بیشتر نیز می‌توان با استفاده از SSL امکان رمز کردن داده‌ها را فراهم آورد.

برای خواندن مطالب دانستنی کلیک کنید.
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *