خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” دروغگو، دشمن خداست ” + داستان

معنی ضرب المثل ” دروغگو، دشمن خداست ” + داستان

آشنایی با مفهوم ضرب المثل دروغگو دشمن خداست + داستان و حدیث

معنی ضرب المثل دروغگو دشمن خداست

در این پست با داستان، معنی، حدیث و مفهوم ضرب المثل ایرانی دروغگو دشمن خداست ” از کتاب فارسی پنجم آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی ضرب المثل دروغگو دشمن خداست

۱- کسی که دروغ می گوید به خدا ایمان ندارد چرا که خداوند دروغگویان را دوست ندارد.

۲- دروغگو در دنیا و آخرت سرافکنده و ذلیل است؛ همانطور که پیامبر (ص) فرموده اند: از دروغگویی بپرهیز زیرا دروغ باعث روسیاهی است.

۳- دروغگو از رحمت خداوند به دور است.

۴- دروغگویان به بازتاب های منفی و عواقب شوم آن در زندگی فردی و اجتماعی نمی اندیشند، دروغ را به حساب زرنگی و زیرکی می گذارند و راستگویان را افرادی بی عُرْضه و بی سیاست می پندارند. ولی آنها از این نکته مهم غافلند که دروغ پردازی برخلاف فطرت پاک و شخصیت والای انسان است و نمی دانند که دروغ، دشمنی و ستیزه جویی با خداوند متعال و بر خلاف فلسفه آفرینش است، زیرا خداوند جهان را بر اساس صدق و راستی و حقیقت بنا نهاده است.

۵- دروغ جزء گناهان کبیره به شمار می آید و کسی که دروغ بگوید از رحمت خداوند دور می شود؛ امام عسگری(ع) فرموده اند: تمام ناپاکی ها و گناهان در خانه ای جمع شده است و کلید آن دروغگویی است.

۶- فرد دروغگو با دروغ گفتنش گناه کبیره ای را مرتکب می شود؛ یعنی با دروغ گفتن، فرمان خدا را که پرهیز از دروغگویی بوده، نادیده گرفته است.

۷- طبق روایات، دروغگو مورد خشم و لعنت خداست.

۸- اگر دروغ گفتن عادت انسان شود و آن را پیوسته تکرار کند شخص از دایره ایمان خارج شده و از زمره منافقین خواهد بود و چنین شخصی دشمن خداست.

داستان ضرب المثل دروغگو دشمن خداست – شماره ۱

حکایتی از کتاب «حبیب السیر» در مورد دروغ است که شنیدنش خالی از بهره نیست:

نقل است که سلطان حسین میرزای بایقرا که پادشاه خراسان و زابلستان بود، امیر حسین ابیوردی را به ایلچی گری نزد سلطان یعقوب میرزا، پادشاه آذربایجان و عراق فرستاد و هدایای بسیار با او همراه نمود و چند جلد کتاب که از آن جلمه کتاب کلیات جامی است که در آن وقت تازه و مرغوب بود، امر کرد به او داده همراه ببرد.

کتابدار سهوا عوض کلیات جامی کتاب «فتوحات مکی» را به او داد و امیرحسین بدون بررسی، کتاب ها را برداشته و با سایر هدایا به حضور سلطان یعقوب وارد شد. سلطان، تفقد بسیار از او نمود و گفت: «در این مسافت بعید، زحمت بسیار دیده ای و ملول گشته ای» امیرحسین گفت: در راه مصاحبی داشتم و آن کتاب کلیات جامی است که برای شما هدیه آورده ام و در هر منزل به واسطه مطالعه او رفع ملال از من می شد به آن مانوس می شدم.

سلطان از وفور اشتیاق به کتاب مزبور گفت: بگو بروند و کتاب را بیاورند. امیرحسین فرستاد و آوردند و چون گشودند معلوم شد که کلیات جامی نیست بلکه فتوحات مکی است و دروغ امیرحسین که گفت در راه مطالعه می کردم، ظاهر گردید. سلطان گفت: آیا خجالت نکشیدی از گفتن چنین دروغی؟!

ابیوردی خجالت زده نتوانست جواب بگوید و با شرمندگی از بارگاه خارج و بدون توقف به سمت خراسان حرکت کرد و برای گرفتن جواب نامه سلطان نتوانست صبر نماید. می گفت در این وقت که دروغم فاش شد میل داشتم مرده بودم و آن پیشامد را نمی دیدم.

حدیثی از حضرت صادق (علیه السلام) است که «از مجازات دروغگو آن است که خداوند، فراموشی را بر او مسلط می گرداند» اینجاست که می گویند: دروغگو کم حافظه است!

داستان ضرب المثل دروغگو دشمن خداست – شماره ۲

دزدی وارد خانه یکی از ثروتمندان شد و به اتاقی که گاو صندوق در آن بود رفت. ناگهان چشمش به پلاکی افتاد که روی آن نوشته بود: دسته کوچکی را که کنار صندوق جنب جا کلیدی وجود دارد آهسته بکشید تا درب صندوق باز شود. ولی به محض این که دزد آن دسته را کشید ناگهان تمام چراغ ها روشن شد و زنگ پر صدایی در ساختمان طنین انداخت همین که خواست فرار کند، صاحبخانه را هفت تیر به دست مقابل خود دید.

دزد رو به صندوق کرده گفت: از ما که گذشت ولی این را بدون دروغگو دشمن خداست!

نکته: توجه کنید که این داستان به این معنی برداشت نشود که : دزدی کردن گناهی ندارد!! خیر . دزدی کردن هم جزء گناهان کبیره است اما هدف این داستان کوتاه، بیان قبح دروغگویی است وگرنه دزد هم دشمن خداست !!!!

دروغ در قرآن، آیات و روایات

حضرت امام خمینی قدس سره الشریف از امام باقر علیه السلام نقل می کنند: که شراب کلید همه بدی هاست. ولی از آن هم بدتر، دروغ است.

شیخ مرتضی انصاری بابی را باز کردند و دروغ را، چه شوخی و چه جدی، چه کوچک و چه بزرگ، حرام خواندند.

در کتاب معراج السعاده آمده است که با هر دروغ، مَلَکی ۷۰ هزار سال از انسان دور می شود و بوی تعفنی از دهان دروغگو خارج می شود که عرشیان به ضجه درمی آیند.

در احوالات علمایی چون علامه طباطبایی یا آیت الله قاضی رحمه الله علیهما آمده است که اگر در مجلسی بودند که دروغی گفته می شد، حالشان مکدر می شد.

امام سجاد علیه السلام فرمودند که از دروغ چه شوخی و چه جدی پرهیز کنید که دروغ کوچک شما را به دروغ بزرگ می کشاند.

خداوند جل و علا: وای بر کذّاب. یعنی کسی که در این امر (دروغ گفتن) حرفه ای شده باشد.

برای زبان هفتاد گناه ذکر کرده اند که دیگر اعضاء و جوارح بدن این همه قادر به گناه کردن نیستند! طوری که نقل شده: هر روز صبح، همه اعضاء بدن به زبان می گویند که تو باعث نشو که ما را به آتش جهنم بسوزانند.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم، سه بار فرمودند، وای بر کسی که برای خنداندن مردم حرفی دروغ بزند.

امام معصوم علیه السلام فرمودند که بر دروغگویی فرد کافیست که هرچی می شنود، نقل کند.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند: دروغگویی سبکی در دنیاست(آبروریزی) و در آخرت عذاب و بدبختی را در پی دارد.

♦ دروغ صورت را سیاه می کند. (تاریکی می آورد)

امام صادق علیه السلام فرمودند که دروغ مگو و آبرویت را مریز.

امام صادق علیه السلام فرمودند که دروغ روزی را کم می کند.(تنقُصُ الرزق). برکت پول با دروغ می رود، در حالی که بعضی کاسب ها برای رزق و روزی، دروغ می گویند.

دروغ زیاد فساد در دین ایجاد می کند.

امیرالمومنین علی علیه السلام فرمودند که دروغ گو و میت مساوی اند. چرا که فضیلت انسان زنده این است که می توان بر او اعتماد کرد ولی بر دروغگو، نه.

دروغگو با دروغ سه چیز ار خداوند می گیرد: ۱- غضب الهی، ۲- سبکی بین مردم، ۳- لعن ملائکه.

اعتیاد به دروغ، فقر می آورد.

جواز دروغ گفتن (دروغ مصلحتی): ۱- رازداری در جنگ و جهاد، ۲- دروغ بین زوجین، آن هم با شرایط خاص، ۳- اصلاح بین مردم. پس می بینیم که خیلی از آنچه به زعم خود دروغ مصلحتی می دانیم، در هیچ یک از این دسته ها جای نمی گیرد و همه دروغ هایمان به مصلحت خودمان است!

بدترین نوع دروغ، دروغ گفتن به خداوند جل و علا و رسول و ائمه اطهار علیهم السلام است. چرا که در نماز می گوییم: ایاک نعبد و ایاک نستعین. آیا براستی تنها خدا را می پرستیم و از اون کمک می خواهیم یا … !

اینکه میگیم: خدایا دوستت دارم. واقعا حرف راستی می زنیم یا که …؟ آخه خود خداوند در قرآن آورده که “ان کنتم تحبون الله فاتبعونی”. اگه اطاعت امر خدا رو نمی کنیم، پس به دروغ نگیم: خدایا دوستت دارم!

حجت الاسلام قرائتی در تفسیر نور آیه ۲۸ سوره انعام اینگونه ذکر کرده اند: “وقتی دروغگویی خصلت انسان شد، در قیامت هم دروغ می گوید. (و انّهم لكاذبون ) چنانكه در آیه ۲۳ خواندیم كه مشركین در قیامت به دروغ قسم می خورند و می گویند:(والله ربّنا ما كنّا مشركین )” (آیه دروغگو دشمن خداست!)

وَیلٌ یومَئِذٍ لِلمُکَذِّبینَ

وای، آن روز، به حال دروغگویان

پیشنهادی: ضرب المثل درباره دروغگو

داستان و معنی ضرب المثل دروغگو، دشمن خداست_ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

3 دیدگاه

  1. دروغ، وابسته به چیزی نیست که به زبان آورده می‌شود بلکه وابسته به چیزی است که شنونده ادراک می‌کند! یعنی حتی اگر آنچه که به زبان آورده می‌شود دروغ نباشد ولی اگر عمدا به طریقی دیگر، باعث ادراک چیزی به غیر از واقعیت شود دروغ است. مثلا اگر به خاطر لحن بیان، زبان بدن، گفتن بخشی از واقعیت و…، غیر از واقعیت ادراک شود دروغ است.

  2. ذجه > ضجّه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *