مختصر درمورد کربوهیدرات و گروه بندی آن

همه چیز درمورد کربوهیدرات ها – Carbohydrate

کربوهیدرات چیست؟ - Carbohydrate

کربوهیدرات چیست؟

کربوهیدرات‌ها (هیدرات‌های کربن یا مواد قندی) هیدرات‌های کربن از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات‌ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند، اما کاربردهای ساختاری و نقش در انتقال پیام و… نیز دارند. به سه دسته ساده و مرکب و پیچیده تقسیم می شود. ساده: مونوساکارید:سه کربنه ها(تریوز):PGAL چهار کربنه ها.(تتروز) پنج کربنه (پنتوز): ریبوز و ریبولوز(دیواکسی ریبوز)و شش کربنه (هگزوز):گلوکز ،فروکتوز و گالاکتوز. مرکب: دی ساکارید ها: ساکارز، مالتوز و لاکتوز. پیچیده: پلی ساکارید ها: سلولز، گلیکوژن و نشاسته. جالب است بدانید فروکتوز قند میوه، لاکتوز قند شیر است. گلیکوژن ساختاری شبیه به نشاسته دارد. گلیکوژن همان نشاسته جانوری است.

کربوهیدرات ها به دو گروه تقسیم بندی می شوند:

۱- کربوهیدرات های ساده

۲- کربوهیدرات های پیچیده

کربوهیدرات های ساده که اغلب تحت عنوان “قندهای ساده” نامیده می شوند، حاوی فروکتوز، ساکاروز و لاکتوز می باشند.

میوه ها مانند انبه و موز منابع غنی کربوهیدرات ها هستند. بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات است.

کربوهیدرات های ساده که یک یا دو مولکول قند در ساختار شیمیایی آن ها وجود دارد. این دسته نیز خود دارای دو زیر مجموعه مونوساکاریدها و دی ساکاریدها تقسیم می شود. مهمترین کربوهیدارت های مونوساکارید گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز می باشند که به طور طبیعی در برخی میوه و محصولات لبنی وجود دارند. با این حال، در مواد غذایی فرآوری شده و قندهای تصفیه شده مانند آب نبات، قند، شربت و نوشیدنی های شیرین نیز می تواند این درشت مغذی را یافت.

اما این غذاهای فرآوری شده با قندهای تصفیه شده، معمولا انرژی، چربی و قند بالایی را در خود جای می دهند. این نوع از کربوهیدراتها به سرعت توسط بدن شکسته شده و به انرژی تبدیل می شوند و در صورتی که بدن در آن زمان به انرژی نیاز نداشته باشد، این کالری آزاد شده در کبد به چربی تبدیل شده و موجب چاقی می شود. به همین خاطر توصیه می کنند فقط زمانی که در حال ورزش هستید مجاز به استفاده از آببات و نوشیدنی های شیرین هستید در غیر این صورت این مواد چاق کننده هستند.

دسته دوم یعنی دی ساکاریدها هم به مالتوز، لاکتوز و ساکارز تقسیم می شوند.

کربوهیدرات های پیچیده که سه یا بیشتر از سه مولکول قند در ساختار شیمیایی آن ها وجود دارد به عنوان مثال نشاسته و فیبر از این دست می باشند. این نوع از کربوهیدرات مدت طولانی تری طول می کشد تا هضم و جذب بدن شوند.

منابع غذایی که شامل این گروه می شوند عبارتند از: برنج، ماکارونی، حبوبات، نشاسته سبزیجات، نان، غلات، برنج قهوه ای و … این گروه از کربو هیدارتها به دلیل آنکه مستقیم و سریع به انرژی تبدیل نمی شوند کمتر منجر به چاقی می شوند. اما در هر حال کربوهیدراتها به همان مقدار که مفید هستند در صورتی که بیش از حد استفاده شوند، چه نوع اول باشند و چه نوع دوم، چاق کننده می شوند.

اشتراک گذاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*