خانه » مهارت نوشتاری » زبان فارسی چه نقشی در وحدت ملت دارد؟

زبان فارسی چه نقشی در وحدت ملت دارد؟

همه چیز درباره نقش زبان فارسی در وحدت ملت

همه چیز درباره نقش زبان فارسی در وحدت ملت

در ادامه متنی ادبی با موضوع مهم و کاربردی “ زبان فارسی چه نقشی در وحدت ملت دارد؟ ” نوشته شده است. امیدواریم مورد استفاده واقع گردد. با دانشچی همراه باشید.

نقش زبان فارسی در وحدت ملت

باور کردن اش سخت است. اما اگر تصادفا به صفحاتی برخوردید که در آن از زبان های محو شده در این کره خاکی حرف زده بود، کمی تامل کنید. تامل کنید تا باور کنید کسانی هستند که به خاموش کردن زبان ارتباطی قوم و قبیله ها برخواسته اند. آمار و ارقامی از این کشتار در دست نیست. اما اگرهر انگشت یک دست را به علامت هزار بالا ببریم، تعدادش به هزاران زبان و گویش در سرتاسر جهان می رسد.

زبان، علاوه برایجاد رابطه فیمابین، می تواند کجاوه ی حمل فرهنگ یک قوم یا ملت باشد. این قوم می تواند یکی از قبایل آموزن باشد، یا سرخ پوستان آمریکا؛ یا چرا دور برویم، صدها قبیله دراسترالیا. آن چه پیداست، تغییر زبان به دگرگونی فرهنگی و زیستی منجر خواهد شد.

تصور نکنید کشور ما از این همه دسیسه ها دور بوده یا هست. الان سال هاست همان دست هایی که به کشتار زبان های بومی برخواستند، در تلاش اند تا راهی برای نفوذ به دگرگونی فرهنگی ما باز کنند. آن ها به خوبی دریافته اند اولین ضربه ای که وارد کنند، همانا آخرین ضربه است. هر چند تاریخ سرزمین ما گواه است، شمیشرهای کهنه و زنگار بسته شان در مقابل تلالو و در خشندگی فرهنگ و زبان پارسی هرگز تاب مقاومت نداشته و نخواهد داشت.

اگرچه این روزها صدای ناساز و چرکین طبل های شان به گوش می رسد، تا تخم های تفرقه ای که در زمین های ناسور کاشته اند، بشنوند و سربر آورند، اما تاریخ سرزمین ما نشان داده که همه ی اقوام در زیر چتر زبان ملی پارسی گرد هم آمده اند و بیگانگان در میان شان جایی ندارند.

مشعل روشنایی بخش این مُلک، از آن روی فروزان است که کُرد، لُر، تُرک، بلوچ و فارس همگی زاده ی یک کشور هستند. هیچ مرد و زن پارسی مشعل خانه اش را به بیگانه نخواهد فروخت. زبان پارسی، زبان انتقال مفاهیم است.

پیشنهادی: شعر فردوسی درمورد عظمت و شکوه ایران

به گواه تاریخ وبزرگانِ علم و فرهنگ و هنر در میان چهار هزار زبان رایج در دنیا، زبان پارسی به عنوان دومین زبانِ ساده ی دنیا مطرح است. این کشتی ظریف و در عین حال محکم و قوی استخوان هزاره های تاریخ را آزموده تا این چنین به قامت نشسته. زبان پارسی سقف وحدت اقوام مختلف در ایران است.

در زیر این سقف عشق به فرهنگ را می توان با تمام گویش ها و لهجه ها به زبان آورد. مردان و زنان این سرزمین به خوبی آگاه اند، هر صدایی که می خواهد زبان پارسی را، به بهانه های مختلف به مسلخ بفرستد، از گلوی هیچ ایرانی غیرت مندی بیرون نمی آید؛ مگر بیگانگانی که صدها سال در تلاش اند تا زبان عشق را از گلوی شان بیرون بیاورد.

برای پاسداری از زبان پارسی ،که زبان بیان عشق و معرفت است، دست ها را به هم پیوند بدهیم تا در سایه وحدت به حفاظت از زبان ملی خود مفتخر باشیم.

 

اختصاصی دانشچی _ نویسنده: اصغر فکور

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *