خانه » ضرب المثل ایرانی » معنی ضرب المثل ” حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی “

معنی ضرب المثل ” حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی “

آشنایی با معنی ضرب المثل حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی 🥟

معنی ضرب المثل حلوای تن تنانی تا نخوری ندانی

در این پست با معانی و مفهوم اصلی این ضرب المثل ایرانی و قدیمی آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی حلوای تن تنانی، تا نخوری ندانی یعنی چه؟

۱- یعنی اگر یک چیزی را خودت شخصا تجربه و لمس نکنی نمی توانی به خوبی درکش کنی.

۲- عده ای گفته اند ممکن است حلوای تن تنانی همان حلواهای معروفی باشد که در شهر یزد یافت می شود و بسیار خوشمزه است؛ به همین دلیل وقتی کسی بخواهد چیزی را تعریف کند از این ضرب المثل استفاده می کند چراکه هرچقدر هم از طعم و مزه حلوا برای مخاطبمان تعریف کنیم تا وقتی که او نبیند و نخورد به گفته ما اطمینان صد در صدی پیدا نخواهد کرد.

۳- این ضرب المثل تا حدودی با ضرب المثل ” شنیدن کی بود مانند دیدن ” شباهت دارد؛ البته در این ضرب المثل علاوه بر دیدن، خوردن هم وجود دارد. (به دلیل به یقین رسیدن و مطمئن شدن)

۴- انسان ها تا وقتی خودشان وقایع و پدیده ها را تجربه نکنند و با چشم خود نبینند نمی توانند بخوبی توصیفش کنند. مثلا اگر کسی تا به حال در عمرش کوالا ندیده باشد هیچ وقت نمی تواند ظاهر و رفتار این حیوان را برای کسی تعریف کند. کسی هم که حلوای تن تنانی نخورده باشد نمی داند چگونه مزه اش را برای دیگران وصف کند.

۵- این ضرب المثل را در جایی به کار می بریم که شخصی از ما درباره یک چیزی یا موقعیت خاصی سوال بپرسد و خودش هیچ گاه آن را تجربه نکرده باشد، ما این ضرب المثل را در جواب او می دهیم. یعنی این شیء ناشناس مثل حلوای معروف است؛ تا نخوری اش به عمق قضیه پی نمی بری! یا حتما باید خودت در این موقعیت ( سفر، خرید و …) قرار بگیری تا حرف ما را با جان و دل بپذیری.

پیشنهادی: معنی ضرب المثل شنیدن، کی بود مانند دیدن

اختصاصی-دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *