خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد صدف ها و کاربرد آنها

تحقیق در مورد صدف ها و کاربرد آنها

همه چیز درباره صدف ها

تحقیق در مورد صدف ها و کاربرد آنهاصَدَف، صدف دریایی یا به فارسی گوش‌ماهی نام عامی است که به پوستهٔ سخت کلیه جانوران نرم‌تنی که دارای پوشش خارجی هستند اطلاق می‌شود، از قبیل دوکفه‌ای‌ها و شکم‌پایان. البته گاهی به پوسته حلزون نیز صدف اطلاق می‌شود. جنس پوستهٔ صدف از سیلیکات است. این جانوران یک یا دو صدف (کفه) سفت آهکی دارند که تن نرمشان را دربر گرفته‌است. برخی از انواع صدف، خوراکی هستند. در ایران این موجود را به عنوان مروارید ساز می‌شناسند که در اصل همان دو کفه‌ای‌ها هستند. رنگ صدفی همان رنگ براق درون صدفهای مروارید ساز است. یا همان رنگ مروارید.

دانشمندان بیش از ۶۰ هزار نوع نرم‌تن را مطالعه و شناسایی کرده‌اند. هر چه نرم‌تن بزرگتر شود، جسم خارجی آ ن نیز بزرگتر و سخت‌تر می‌شود. جنس صدف‌ها از کربنات کلسیم (آهک) است. نرم‌تن آهک مورد نیاز برای ساختن صدف را از آب دریا به دست می‌آورد. صدف پس از مرگ نرم‌تن در آب شناور می‌شود و به سطح آب می‌آید.

کاربرد صدف ها

۱-مصارف غذائی بومیان منطقه.
۲-خشک نمودن و فروش آن به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس.
۳-مصرف خشک شده آن برای دام .
۴-جهت استفاده برای طعمه قلاب.
۵-فروش آن به صورت تازه برای مراکز تکثیر و پرورش

انواع صدف ها

مادر مروارید :

قیمت داخلی صدف‌های مولد مروارید بوده که معمولا به رنگ سفید به چشم می‌خود. اگرچه گاهی در رنگ‌های دیگری نظیر قهوه ای و یا خاکستری نیز دیده می‌شوند. در صورتی که آن را به طرفین بگردانید می‌توانید تصور کرده که شیئی شبیه به مروارید را در دست خود نگه داشته اید.

صدف آبالون :

این نوع صدف معمولا در سوی دانشمندان با عنوان گوش دریایی شناخته شده است. صدف آبالون معمولا در رنگ‌های خاکستری، قهوه ای، آبی، سبز دیده شده و درخشندگی خیره کننده ای دارد. این نوع صدف در مناطق استرالیا و نیوزلند با عنوان Paua خوانده می‌شود.

صدف حلزونی :

این صدف معمولا در رنگ‌های روشن نظیر نارنجی، صورتی دیده شده، اغلب به همراه رگه، نوارهای سفید و دارای طرح‌های شعله ای هستند. رنگ و ظاهر زیبا این گوهر، آن را به نمونه ای با ارزش در نزد متخصصان این زمینه در مناطق اروپا، آسیا و همچنین خاورمیانه تبدیل کرده است.

صدف کلاهکی :

صدفهای کلاهکی اغلب در گردنبندهای نقش برجسته استفاده شده به صورت دو رنگ، سفید قهوه ای و یا سفید نارنجی به چشم می‌خوردند. صدف‌های حلزونی و کلاهکی معمولا در ماداگاسکار و هند یافت می‌شوند.

آمونیت :

آمونیت نوعی صدف فسیل شده از نوعی ماهی مرکب بوده، که به حدود ۶۵ میلیون سال قبل مربوط می‌شد، نزدیک ترین جانور امروزی به این فسیل  حلزون‌ های گرمسیری و مارپیچی بوده که در اقیانوس هند ساکن هستند.

شکل مدور و نقش رنگین کمانی صدف موجب شده تا از ان در طراحی و ساخت جواهرات استفاده شود. این نوع صدف‌ها معمولا به همراه گوهر کوارتز در جواهرات به کار می‌روند . صدف‌های آمونایت را در کانادا و ایالات متحده می‌توان یافت.

در نهایت لازم به ذکر است سختی صدف در مقیاس موس برابر با ۳ بوده و اغلب رنگ آنها در برابر نور پایدار می‌باشند.

چرا از داخل صدف ها صدای دریا را می شنویم؟

برخلاف آنچه تاکنون تصور می کرده اید، آن صدایی که با گرفتن صدف در کنار گوش خود می شنوید، صدای دریا و امواج آن نیست. این کار فقط باعث می شود تا تمامی نویزهای صوتی که در فضای پیرامون تولید می شوند در یک جا جمع شده و صدایی شبیه امواج خروشان تولید کنند. این نویزها همیشه و در حالتی وجود دارند و فقط انسان به واسطه عادت کردن، آنها را نادیده گرفته و متوجهشان نیست.

برای تشدید نویز صوتی و شنیدن آنها به یک تشدیدگر نیاز است. ساده ترین و بی هزینه ترین تشدیدگر نیز دهان و انگشتان خودتان هستند؛ به این صورت را با دهان خود شکل O ساخته و سپس با انگشتان دست روی گونه هایتان ضربه بزنید. این حرکت موجب می شود تا نت های جدید را بشنوید. بزرگ یا کوچک بودن O موجب ایجاد نت های مختلفی از صدا می شوند.

با این حرکت در واقع شما از دهان خود یک تشدیدگر هملمهولتز ساخته اید. به این صورت که صدا از لرزش هوا در داخل دهان تولید شده و با باز کردن دهان، به گوش می رسد.

صدف هایی را هم که در کنار گوش خود قرار داده و تصور می کنید صدای دریا و موج ها را در آن می شنوید، در اصل تشدیدگرهایی هستند که به واسطه داشتن بدنه خمیده و منحنی، مکان مناسبی برای بازتاب صدا محسوب می شوند.

صداهای زمینه و ریزی که همیشه در هوا پراکنده هستند، در فضای خمیده ی صدف گردش نموده و صوتی مشابه موج تولید می کنند. صدای تولیدی از صدف های کوچک و بزرگ مشابه هم نیست. به این خاطر که دالان و فضای داخلی تشدیدگر آنها با هم فرق داشته و در نتیجه فرکانس های صوتی متفاوتی تولید می کنند.

پیشنهادی: مرجان ها را بیشتر بشناسید!
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *