تحقیق در مورد آنتی اکسیدان یا پاداکسنده

بهترین منابع غذایی حاوی آنتی اکسیدان یا پاداکسنده

تحقیق در مورد آنتی اکسیدان یا پاداکسندهآنتی اکسیدان یا پاداکسنده مواد مغذی در غذاها هستند که می توانند از تخریب بدن جلوگیری کنند؛ در واقع آنتی اکسیدان ها باعث خنثی کردن رادیکال های آزاد می گردند. رادیکال های آزاد، مولکول هایی هستند که فاقد پوسته ی الکترونی کامل می باشند و همین مساله باعث افزایش عکس العمل شیمیایی نسبت به سایرین می شود.

اگر در معرض تماس دود تنباکو و تشعشع باشید، رادیکال های آزاد شکل می گیرند. در انسان، مهم ترین رادیکال آزاد، اکسیژن می باشد. هنگامی که مولکول اکسیژن(O2) در معرض تشعشع قرار گیرد، یک الکترون از دیگر مولکول ها بر می دارد و موجب تخریب DNA و دیگر مولکول ها می گردد. برخی از این تغییرات موجب بیماری ها می شود.

مشکلاتی از قبیل: مشکلات قلبی، از کار افتادن عضلات، دیابت و سرطان همگی در اثر این رادیکال های آزاد به وجود می آیند. آنتی اکسیدان ها باعث افزایش قدرت سیستم ایمنی می گردند و در نتیجه میزان عفونت را در بدن کم می کنند. استرس، سیگار کشیدن و آفتاب سوختگی باعث کاهش اثر آنتی اکسیدان ها می گردد.

تحقیق در مورد آنتی اکسیدان بهترین منابع غذایی آنتی اکسیدان ها

ویتامین C که در مرکبات و آب میوه؛ میوه‌های توتی و سایر میوه‌ها؛ سبزیجات به رنگ سبز تیره؛ فلفل قرمز و سبز.

ویتامین E که در روغن‌های گیاهی، غلات کامل، و سبزی‌های برگ‌دار سبز یافت می‌شود.

سلنیوم که در غلات کامل، اغلب سبزی‌ها، گوشت مرغ، تخم مرغ‌، و اغلب فراورده‌های لبنی یافت می‌شود.

بتاکاروتن که میوه‌ها وسبزی‌هایی مانند کلم براکلی، اسفناج، هویج، سیب‌زمینی شیرین، فلفل سبز و قرمز، زردآلو، طالبی یافت می‌شود.

انواع ویتامین ها و عناصر دارای آنتی اکسیدان

ویتامین A و کاروتنوئیدها: هویج، کدو، بروکلی، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، هلو، زردآلو، کلم و طالبی از منابع این ویتامین می باشد.

ویتامین C: مرکبات، فلفل سبز، بروکلی، سبزیجات برگ سبز، توت فرنگی و گوجه فرنگی از منابع این ویتامین می باشد.

ویتامین E: آجیل، دانه ها، غلات کامل و با سبوس، سبزیجات برگ سبز، روغن سبزیجات و روغن زیتون از منابع این ویتامین می باشد.

سلنیوم: ماهی، گوشت قرمز، تخم مرغ، حبوبات، مرغ و سیر از منابع این ماده ی معدنی می باشد.

فیتوکمیکال ها شامل: سویا، انگور بنفش، انار، قره قاط، چای

لیکوپن ها: لیکوپن ها گوجه فرنگی و فراورده های آن، انگور صورتی و هندوانه

لوتئین ها شامل: سبزیجات برگ سبز از قبیل: کلم، بروکلی، کیوی، کدو و اسفناج

لیگنان ها شامل: دانه بذرک، دانه جو، چاودار

ویتامین هایی که شبیه آنتی اکسیدان عمل می کنند: کوآنزیم Q10 و گلوتاتیون

آنزیم های آنتی اکسیدانی که در بدن ساخته می شوند: سوپراکسید دیس موتاز(SOD)، کاتالاز و گلوتاتیون پراکسیداز.

آیا آنتی اکسیدان ها از سرطان و بیماری های قلبی پیشگیری می کنند؟

بررسی ها نشان داده افرادی که روزانه مقادیر زیادی میوه و سبزی مصرف می کنند ، کمتر دچار سرطان می شوند. این موضوع نشان می دهد برنامه غذایی آنها موادی دارد که از بدنشان در برابر سرطان محافظت می کنند که احتمالاً این مواد همان ” آنتی اکسیدان ها ” هستند.

مطالعات ثابت کرده که دریافت آنتی اکسیدان ها بصورت مکمل های خوراکی خطر بروز سرطان را کاهش می دهد. البته یک بررسی نشان داد مردان سیگاری که آنتی اکسیدان مصرف کرده بودند ، بیشتر از مردان غیرسیگاری دچار سرطان ریه شده بودند. هر چند که دقیقاً مشخص نیست که آیا این مسئله در اثر مصرف آنتی اکسیدان ها بوده یا خیر، ولی نشان می دهد که حتی آنتی اکسیدان ها هم تحت شرایط خاصی برای سلامتی بدن مضر هستند.

آنتی اکسیدان ها فرآیند پیر شدن سلول های بدن ( پیری پوست ) را کند می سازند و از سکته و بیماری های قلبی پیشگیری می کنند. بهترین توصیه ی ما به شما این است که روزانه ۵ واحد سبزی و ۴ واحد میوه مصرف کنید. هر واحد سبزی معادل یک لیوان سبزی خام یا نصف لیوان سبزی پخته است. یک واحد میوه معادل یک عدد میوه متوسط یا نصف لیوان کمپوت میوه یا آبمیوه است.

آنتی اکسیدان برای پوست

آنتی اكسیدان ها عاملی قوی و ممانعت كننده در برابر آسیب های محیطی پوست هستند و روند پیری پوست را كند می كنند. البته همه كرم های آنتی اكسیدانی قابل اعتماد نیستند و اثر آنها بستگی به نفوذ پذیری پوست و دیگر مواد موجود در كرم دارد.

به نظر می رسد افزایش مصرف مواد غذایی حاوی آنتی اكسیدان ، از پوست در برابر تخریب رادیكال های آزاد محافظت می كند. البته نتایج قطعی آنتی اكسیدان های مواد غذایی بیان نشده است و تنها اثرات غیرمستقیمی از آنها دیده شده است.

یك خصوصیت مهم مواد آنتی اكسیدانی، محلول بودن در آب و در چربی است، زیرا بافت سلولی بدن به گونه ای است كه غشاء ها از جنس چربی و فضای خارج و داخل سلول، آب است. از این رو آنتی اكسیدان های محلول در آب، از خارج و داخل سلول محافظت می كنند و انواع محلول در چربی ها غشاء را تازه و جوان نگه می دارند. پس هر دو نوع مورد نیاز هستند تا یك سد محافظتی مناسب، در برابر رادیكال های آزاد بوجود آورند.

سه نمونه از آنتی اكسیدان های قوی را كه دارای اثرات مفیدی بر پوست هستند، در زیر برای شما آورده ایم:

ویتامینE:

ویتامینE كه یك ویتامین محلول در چربی است، غشاء سلولی، لیپو پروتئین ها و ساختارهای چربی بدن محافظت می كند. بیشتر غشاء سلول از چربی هایی غیراشباعی تشكیل شده است كه به رادیكال های آزاد بسیار حساس هستند و مصرف ویتامینE چه به شكل خوراكی و چه به صورت موضعی، اثر محافظتی مناسبی بر غشاء سلول دارد.

فلاوانوئیدها :

دسته متنوعی از رنگدانه های گیاهی هستند كه باعث ایجاد رنگ متنوع در سبزیجات می شوند و عمل آنها علاوه بر جذب حیوانات و حشرات، محافظت گیاه در برابر آسیب های محیطی است. علاوه بر اثر آنتی اكسیدانی بعضی فلاوانوئیدها، اثر ضد آلرژیك، ضد سرطان، ضد ویروس و ضد التهابی نیز دارند. بیش از چهار هزار نوع از آنها شناسایی و دسته بندی شده است، ولی تحقیقات بر روی تعداد معدودی از آنها صورت گرفته است. در زمینه اثرات مفید بر پوست ، دو گونه از آنها بسیار مؤثر شناخته شده اند كه عبارتند از : پروآنتوسیانین ها ( در انگور ) و پلی فنل ها( در چای سبز).

كوآنزیمQ10، لیپوئیك اسید، سیستئین و متیونین در اصل آنتی اكسیدان هستند، ولی اعمال مهم دیگری در بدن دارند و به طور طبیعی در بدن موجودند.

اشتراک گذاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*