خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره مراحل تصفیه آب

تحقیق درباره مراحل تصفیه آب

تصفیه آب چیست و مراحل تصفیه آب آشامیدنی

مراحل تصفیه آب

تصفیه آب (به انگلیسی: Water purification)، به فرایندهایی گفته می‌شود که طی آن مواد شیمیایی نامطلوب، آلاینده‌های بیولوژیکی، جامدات معلق و گازها از آب آلوده حذف می‌شوند، تا قابل آشامیدن یا مصرف کشاورزی گردد. به طور کلی روش‌های مورد استفاده عبارتند از فرایندهای فیزیکی مانند فیلتراسیون، ته‌نشینی، تقطیر و فرایندهای زیستی مانند فیلترهای شنی و ماسه‌ای کند، کربن اکتیو (کربن فعال) و فرایندهای شیمیایی مانند کلرزنی، ازن‌زنی، دفلوکولانت، استفاده از تابش الکترومغناطیسی مانند میکروب‌کشی با پرتو فرابنفش.

در فرایند تصفیه آب ممکن است به کاهش غلظت ذرات معلق یا ذرات محلول در آب از جمله ذرات معلق، انگل‌ها باکتری‌ها، جلبک‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و طیف وسیعی از مواد محلول و ذرات معلق موجود در آب منجر شود.

آیا می دانستید؟
هفتاد درصد از سطح کره ی زمین را آب فرا گرفته است .اما همه ی این آب ها قابل آشامیدن نیست. بعضی از آن ها شور هستند و بعضی املاح ومواد معدنی زیادی در خود دارند .علاوه برآن آب های جاری چون از مکان های مختلفی عبور می کند ودر مسیر جریان خود انواع مواد وزباله ها به آن اضافه می گردد قابل آشامیدن نیست .به همین دلیل باید این آب ها قبل از استفاده تمیز وبدون میکروب ومواد بیماری زا باشد .

مراحل تصفیه آب آشامیدنی

برای تصفیه آب ابتدا برر وی رودها یا دریاچه ها سد می بندند. آب درپشت سد جمع می شود وچون آب دارای انرژی است پس از باز کردن دریچه های سد آب با فشار خارج می گردد . این آب وارد آبگیر هایی می گردد که ابتدای آن را توری هایی قرارداده اند. آشغال ها وزباله های آب پشت این توری ها جمع می شود. پس از آن آب به تصفیه خانه هدایت می شود ومراحل زیر انجام می گردد:

۱- ته نشین کردن مواد زاید : مواد شیمیایی مثل« سولفات آلومنیوم یا کلرید آهن» به آب اضافه می گردد .این مواد ذرات زاید را به هم می چسباند وته نشین می کند . (فرایندی در تصفیه آب، که موجب جداسازی فیزیکی مواد جامد از آب می‌شود. )

۲- گذراندن آب از صافی : دراین مرحله آب از لایه های ماسه ی ریز ودرشت عبور داده می شود تا گل ولای آن گرفته شود وآب زلال تر شود .

۳- گندزدایی : با اضافه کردن« کلر» به آب مواد بیماری زا و میکروب های آب از بین می رود. در بعضی موارد که آب دارای بو ومزه ی نا مطبوع هست هوا یا اکسیژن را از داخل آب عبور می دهند .

بعضی از آب ها موادمعدنی واملاح زیادی دارد که هر چه قدر این مواد بیشتر باشد می گویند سختی آب بیشتر است .برای کم کردن سختی آب با افزودن« آهک» یا گذراندن از میان «کربن فعال» آن را قابل استفاده می کنند .

در بعضی از تصفیه خانه ها برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها به آب ماده ای به نام « فلوئور » اضافه می کنند .

این آب تصفیه شده از طریق پمپاژ ( از مناطق پایین به مناطق بالا ) یا از طریق ثقلی ( از مناطق بالا به مناطق پایین ) وارد شبکه ی لوله کشی شهری می شود وبه خانه ها می رسد.

حال که با مراحل تصفیه ی آب آشنا شدیم ویاد گرفتیم که برای تهیه ی آب آشامیدنی چه قدر وقت ، سرمایه هزینه می گردد وبا چه زحمتی آب قابل آشامیدن می شود بهتر نیست که در مصرف آن صرفه جویی کرده واین نعمت بزرگ الهی را به هدر ندهیم.

کاربرد آب شیرین

ما از آب علاوه بر آشامیدن در شست و شو و نظافت ، پختن غذا ، کشاورزی ، تولید برق و … استفاده می کنیم.

منابع آب در کره زمین

منابع آب در کره زمین در دریاها ، اقیانوس ها، رود خانه ها ،چاه ها ، قنات ها ، یخچال ها ( برف های روی کوه ها ) است.

عکس فرایند تصفیه آب

عکس مراحل تصفیه آب - فارسی
عکس مراحل تصفیه آب
همه چیز درباره یون نیترات در آب آشامیدنی

مراحل تصفیه آب + عکس _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *