خانه » علمی » تحقیق در مورد گوش انسان و شگفتی های آن

تحقیق در مورد گوش انسان و شگفتی های آن

همه چیز درباره شگفتی گوش انسان و اجزای آن 👂

درباره شگفتی گوش انسان

در این پست با تحقیق مختصر در مورد شگفتی گوش انسان و بخش مختلف آن آشنا می شوید با دانشچی همراه باشید.

گوش چیست؟

گوش یکی از اندام های حسی است که امواج صدا را دریافت می‌کند. گوش انسان از سه بخش داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده‌ است. اختلاف زمان جزئی که در رسیدن صداها به دو گوش وجود دارد. امواج حرکتی صوت در گوش به امواج الکتریکی تبدیل و به مغز فرستاده می‌شوند. گوش انسان قادر است فرکانس صدای بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز را درک کند. به این محدوده محدوده شنوایی انسان می‌گویند.

قسمت های اصلی گوش

۱- گوش خارجی یا بیرونی:

همان لاله گوش است که وظیفه آن گرفتن صداهاست، امواج دریافتی را به سواخ گوش انتقال میدهد. گوش خارجی شامل لاله، كانال گوش و پرده گوش می باشد. گوش خارجی مانند یك قیف صداها را از اطراف به داخل سیستم شنوایی هدایت می كند. لاله گوش به جمع آوری امواج صدا كمك می كند. سپس كانال گوش ضمن تقویت جزئی صدا، آن را به طرف پرده گوش هدایت خواهد كرد.

۲- گوش میانی:

مهمترین کار گوش میانی گرفتن امواج صوتی و ارتعاشات مفید از گوش خارجیست، گوش میانی امواج صوتی را به لرزش تبدیل می‌کند و از طریق دریچه بیضی به گوش درونی می‌فرستد. گوش میانی یك فضای پر از هواست كه شامل كوچكترین استخوان های بدن می باشد. این استخوانچه ها، چكشی، سندانی و ركابی نام دارند كه از یك طرف به پرده گوش و از طرف دیگر به لایه نازك دیواره گوش داخلی چسبیده اند.

همچنین گوش میانی از طریق شیپور استاش به حلق مرتبط است. شیپور استاش كمك می كند تا فشار هوا در گوش میانی با فشار هوای محیط مساوی باشد احساس فشار یا كیپی در گوش هنگام سرماخوردگی یا هنگام سفر با هواپیما به علت بسته شدن شیپور استاش است.

۳-گوش داخلی:

پیچیده ترین بخش سیستم شنوایی بعد از اینکه امواج صوتی در گوش میانی به ارتعاش تبدیل شده ارتعاشات وارد گوش داخلی می‌شوند. در گوش داخلی صداهای ورودی، توسط حلزون گوش دریافت می شود. حلزون پر شده است از مایعی كه در این مایع، مژك های سلول های مویی شناور هستند.

امواج صوتی باعث حركت این مایع و در نتیجه حركت سلول های مویی می شود. این سلول ها در نهایت به عصب شنوایی متصلند كه اطلاعات شنیداری را به قسمت شنوایی مغز منتقل می كند.

گوش انسان

وظایف گوش

به طور کلی وظایف اصلی گوش دریافت امواج صوتی، استماع(شنیدن)، و حفظ تعادل بدن از جمله فعالیت های مهم گوش انسان هستند.

شگفتی های گوش

حفظ تعادل: یکی دیگر از عملکردهای مهم گوش، حفظ تعادل بدن می باشد. سه مجرای نیم دایره ای شکل وجود دارند که به گوشه سمت راست یکدیگر متمایل هستند. هر زمانیکه سر می چرخد و موضع اولیه خود را تغییر می دهد، مایع سیال داخل این مجاری به مغز کمک می کند تا میزان این تحرک و موقعیت جدید سر را شناسایی کند.

تشخیص: گوش انسان توانایی عجیب برای تشخیص صداها مختلف در یک مجلس پر از سر و صدا را دارد.

محافظت : دور سوراخ گوش طوری آفریده شده که همانند صدف است و گوش را از سرما و گرما محافظت می نماید، مایع داخل گوش، مایع تلخی است که باعث دور شدن حشرات موذی و مانع ورود به داخل آن می شود.

بیشتر بخوانید: لاله گوش در شنیدن صدا چه نقشی دارد
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

4 دیدگاه

  1. خیلی عالیه خیلی چیزها راجب گوش یاد گرفتن

  2. درباره چیز های دیگه هم مطلب دارید ؟؟

  3. ممنون عالی بود مهندس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *