خانه » جغرافیا » تحقیق در مورد سیاره اورانوس و ویژگی های آن

تحقیق در مورد سیاره اورانوس و ویژگی های آن

همه چیز درباره سیاره اورانوس و ویژگی هایش

تحقیق در مورد سیاره اورانوس

سیاره اورانوس

اورانوس هفتمین سیاره منظومه شمسی است و هر ۸۴ سال و ۷ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد. همچنین هر ۱۰ ساعت و ۴۸ دقیقه یک دور به دور خودش می‌چرخد. در ادامه با این سیاره آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

اورانوس دارای بیش از ۲۷ ماه است بزرگترین آنها به نام‌های میراندا، آریل، آمبریل، تیتانیا و ابرون است.

کاشف اورانوس: این سیاره را ویلیام هرشل در سال ۱۷۸۱ میلادی کشف کرد.

اورانوس یکی از سیارات هشتگانه منظومه شمسی که از لحاظ بعد فاصله اش نسبت به خورشید در ردیف هفتم پس از زحل قرار گرفته‌است. فاصله متوسط این سیاره تا خورشید۲٬۸۶۹٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر و ۴ بار از کره زمین بزرگ‌تر است.

این سیاره با چشم غیرمسلح دیده می‌شود. محور حرکت وضعی این سیاره کاملاً با مدار حرکت انتقالیش منطبق است. سفرهای اکتشافی به این سیاره کمتر از ده مأموریت بوده که شاخصترینش مأموریت ویجر ۲ بود که این فضاپیما در ژانویه ۱۹۸۶ به آن رسید.

ویژگی های اورانوس

رنگ سیاره اورانوس: اورانوس سومین غول از چهار غول گازی است. جبه‌ای (پوشش) از گاز و یخ هسته سنگی این سیاره را پوشانده است. جو اطراف جبه غالباً از متان ساخته شده ، که این گاز باعث وجود رنگ های آبی و سبز که از مشخصات بارز این سیاره هستند، می‌شود.

اورانوس در کناره‌های خارجی و سرد منظومه شمسی قرار داشته ، دمای ابرهای فوقانی آن به ۲۱۰ درجه سانتیگراد زیر صفر (۳۴۶- درجه فارنهایت) می‌رسد. علی رغم داشتن ۱۵ قمر و یک منظومه حلقوی، سطح اورانوس مشخصه خاصی ندارد. تنها مشخصاتی که تا کنون مشاهده شده‌اند چند ابر متانی هستند که در سال ۱۹۸۶ بوسیله کاوشگر فضایی ویجر۲ کشف شدند.

محور چرخش اورانوس حدود ۹۸ درجه نسبت به صفحه مدار سیاره به دور خورشید انحراف دارد. بنابراین اورانوس بر خلاف سایر سیاره‌ها ، روی محوری تقریباً افقی می‌چرخد. انحراف محور اورانوس تأثیر زیادی بر قطبهای سیاره می‌گذارد و باعث می‌شود که هر قطب از دوره تناوب مداری که ۸۴ سال زمینی طول می‌کشد، ۴۲ سال را در روشنایی و ۴۲ سال دیگر را در تاریکی بگذراند.

به هر حال ، اورانوس به قدری از خورشید دور است که تفاوت دما در قطبها در طول تابستان و زمستان فقط ۲ درجه سانتیگراد (۳.۶ درجه فارنهایت) است. اورانوس سومین سیاره بزرگ منظومه شمسی بوده، بزرگی آن ۴ برابر زمین است. دوره تناوب مداری این سیاره ۸۴ سال زمینی است و بعد از نپتون و پلوتون ، طولانی‌ترین مدار را دارد.

آب و هوای اورانوس

وویجر ۲ کشف کرد اورانوس فعالیت جوی ناچیزی دارد و طوفان‌هایش به شدت طوفان‌های مشتری، زحل و نپتون نیست. ده روز پیش از نزدیک‌ترین ملاقات وویجر ۲ با اورانوس، ابرهای کوچکی را در لایه بالایی جو این سیاره کشف کرد که همین باعث شد دانشمندان سرعت بادهای اورانوس را ۴۰ تا ۱۶۰ متر در ثانیه تخمین بزنند در حالی که سرعت بادهای معروف به جریان جت در زمین حدود ۵۰ متر در ثانیه است.

البته اخترشناسان در اواخر سال ۲۰۰۴ به وسیله تلسکوپ ده متری کک که در کوهستان موناکی هاوایی قرار دارد دریافتند در جو اورانوس هم تعداد زیادی طوفان‌های کوچک و بزرگ وجود دارد.

این سیاره به پهلو خوابیده‌است، یعنی محور گردشش حدود ۹۸ درجه نسبت به حالت عمود بر صفحه مداری سیاره اختلاف زاویه دارد. بعضی دانشمندان دلیل کج بودن سیاره را برخورد یک جرم عظیم شاید هم اندازه یک سیاره سنگی در گذشته‌های دور با اورانوس می‌دانند.

به این دلیل که سیاره به پهلو خوابیده‌است اورانوس طولانی‌ترین فصل‌ها را در بین دیگر سیارات داراست، یعنی هر فصل آن حدود ۲۱ سال زمینی طول می‌کشد. مدت چرخش اورانوس به دور خورشید ۸۴ سال زمینی است.

۴۲سال زمینی یا نیم سال اورانوسی قطب شمال رو به خورشید است و از آن نور می‌گیرد و نیم سال اورانوسی قطب شمال تاریک و قطب جنوب سیاره رو به خورشید است. با توجه به این قطبی که روبه خورشید است می‌بایست گرم تر از قطبی باشد که در تاریکی قرار دارد اما وویجر ۲ کشف کرد دمای اورانوس در همه جای آن حدود ۲۱۴- درجه سانتی گراد است. احتمالاً ساز و کاری ناشناخته حرارت را در جو سیاره پخش می‌کند.

حلقه های اورانوس

حلقه‌های اورانوس در ده مارس ۱۹۷۷ در رصدخانه ایربورن کوئی‌پر ناسا و توسط جیمز الیوت کشف شد شد بدین گونه که قبل و بعد از اختفای یک ستاره پشت اورانوس، نور ستاره متناوباً کم و زیاد می‌شد و با بررسی‌های انجام گرفته در آن هنگام ثابت شد این سیاره ۵ حلقه دارد و بعداً به ۹ حلقه رسید بعد از گذر ویجر ۲ از اورانوس به یازده حلقه افزایش یافت.

این حلقه‌ها به ترتیب از بیرونی‌ترین به درونی‌ترین عبارتند از:اپسیلون،۱۹۸۶U1R، دلتا، گاما، اتا، بتا، آلفا، ۴٬۵٬۶ و ‎۱۹۸۶U2R‏ پهنای حلقه اپسلیون به صد کیلومتر می‌رسد و خرده ریزه‌های آن بین ۱۳ تا ۱۳٫۶ سانتی‌متر است اما پهنای بقیه حلقه‌ها از ۱۰ کیلومتر تجاوز نکرده و از خرده ریزهای حلقه اپسیلون کوچکترند اما کل حلقه آلبدویی برابر ۵ درصد دارد.

علت نامگذاری سیاره اورانوس

اورانوس واژه‌ایست یونانی به معنای آسمان، و نیز خدایگان آسمان نیز در میان یونانیان به همین نام خوانده می‌شد. میان غربیان در بین سیارات هشتگانه اورانوس تنها سیاره‌ای است که نام خود را از افسانه‌های یونانی برگرفته‌است. (برخلاف سایرین که نامی برگرفته از افسانه‌های رومی دارند.)

ساختار درونی اورانوس

جرم این سیاره برابر (۰٫۰۰۱۳ ± ۸٫۶۸۱۰)‎×۱۰۲۵ kg و ۱۴٫۵۳۶ برابر زمین است و چگالی آن ۱٫۲۵ برآورد می‌شود در نتیجه احتمال می‌رود از جو بسیار ضخیم، گوشته‌ای مایع و هسته‌ای جامد و کوچک تشکیل شده باشد.

شتاب گرانشی آن نیز ۹۰ درصد شتاب گرانشی زمین تخمین زده شده‌است. دمای بخش مایع آن ۲۳۰۰ درجه سانتیگراد و هسته آن ۷۰۰۰ درجه سانتیگراد است.

گرمای درونی

این سیاره برخلاف دیگر سیارات مشتری‌گون منبع گرمای داخلی قابل توجهی ندارد.

پیشنهادی: همه چیز درباره سیاره پلوتون

منابع: ویکی پدیا، دانشنامه رشد

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *