خانه » مذهبی و دینی » تحقیق در مورد سوره مومنون

تحقیق در مورد سوره مومنون

توضیح مختصر – آشنایی با سوره مومنون، آثار و فضیلت آن

سوره مومنون

سوره مومنون

سوره مؤمنون بیست و سومین سوره و از سوره‌های مکی قرآن است که در جزء ۱۸ قرآن جای دارد. این سوره به دلیل اشاره به ۱۵ صفت از صفات مؤمنان، سوره مؤمنون نامیده شده است. رویگردانی از کار و سخن بیهوده، پیشتاز بودن در کارهای خیر، اشاره به داستان حضرت موسی(ع) و حضرت نوح(ع)، خلقت انسان و معاد از مباحث این سوره است.

آیات ۹۹ و ۱۰۰ درباره آرزوی کافران هنگام مرگ برای بازگشت به دنیا و انجام اعمال صالح از آیات مشهور سوره مؤمنون است. در فضیلت تلاوت این سوره آمده، فرشتگان الهی قاری این سوره را به راحتی و آسایش در روز قیامت و دست‌یابی به آنچه مایه چشم روشنی آنها هنگام نزول فرشته مرگ است، بشارت می‌دهند.

دلیل نامگذاری  این سوره

این سوره را مؤمنون نامیده‌اند؛ چون با اشاره به رستگاری مؤمنان در نخستین آیه(قد افلح المؤمنون) آغاز می‌شود سپس به ۱۵ صفت از اوصاف آنان در ۱۶ آیه اشاره کرده است. برخی نیز این سوره را عبارت ابتدایی نخستین آیه «قد افلح» نامیده‌اند.

مشخصات سوره مومنون

  • تعداد آیات: ۱۱۸
  • تعداد کلمات: ۱۰۵۵
  • تعداد حروف: ۴۴۸۶
  • ترتیب نزول: ۷۴
  • محل نزول: مکه مکرمه

ویژگی‌های سوره مؤمنون 

چون این سوره با کلمه مومنون آغاز میشود میتوان گفت یکی از مقدس ترین و پرمعناترین کلمات و عناوین در این سوره است. این سوره درجهت هدایت و تربیت انسانها شیوه ی جدید و بدیعی را برگزیده و سرمشق عینی و اسوه عملی برای انسان ارائه میکند.

– پیامبر اکرم (ص): اول و آخر این سوره از گنجهای بهشت است.

آثار و فضیلت قرائت سوره مؤمنون در روایات

مومنون، بیست و سومین سوره قرآن است که مکی و ۱۲۸ آیه دارد.

از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم در فضیلت این سوره نقل شده است: هر کس سوره مؤمنون را قرائت نماید فرشتگان الهی او را به راحتی و آسایش در روز قیامت و دستیابی به آنچه مایه چشم روشنی آنها هنگام نزول فرشته مرگ باشد، بشارت می دهند.

امام صادق علیه السلام نیز در این باره فرموده است: اگر کسی سوره مؤمنون را تلاوت کند خداوند آخر کار او را به سعادت و خوشبختی ختم می کند و اگر همواره در روزهای جمعه بر قرائت سوره – مؤمنون- مداومت داشته باشد جایگاه او در منزل فردوس خواهد بود.

از نبی اکرم صلی الله علیه وآله و سلم منقول است: هر کس سوره مؤمنون را در روز جمعه بخواند و به این امر مداومت نماید منزل او در فردوس اعلا با پیامبران مرسل باشد و نیز فرمودند: اول و آخر این سوره از گنجهای بهشت است.

روایت‌ها و داستان‌های تاریخی در مورد این سوره

– رسالت نوح، امر به ساخت کشتی، گردآوردن جانوران در کشتی، طوفان و هلاکت ستم‌کاران، (آیه‌های ۲۳-۲۹)

– رسالت صالح و تکذیب قوم و نزول عذاب بر آنان، (آیه‌های ۳۱-۴۱)

– رسالت موسی و هارون، دعوت فرعون، تکذیب کردن موسی و هلاکت فرعونیان (آیه‌های ۴۵-۴۹)

– آیت بودن مریم و عیسی (آیه ۵۰)

بیشتر بخوانید: سوره یاسین و ترجمه فارسی آن
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *