خانه » زندگینامه » تحقیق در مورد زندگی غلامعلی حداد عادل

تحقیق در مورد زندگی غلامعلی حداد عادل

آشنایی با زندگینامه حداد عادل + آثار

تحقیق در مورد زندگی غلامعلی حداد عادل

غلامعلی حداد عادل (زادهٔ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۲۴ – تهران) رییس سابق مجلس شورای اسلامی ایران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی است. وی اولین رئیس غیر روحانی مجلس شورای اسلامی بود.

وی دومین رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ایران بود که در اواخر دوران ریاستش بر این فرهنگستان به ریاست مجلس شورای اسلامی نیز انتخاب شد. در ۲ آبان ۱۳۸۷ با حکم احمدی‌نژاد، حدادعادل مجدداً برای ریاست این فرهنگستان برگزیده شد. او همچنین عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

او چهره ماندگار سال ‏۱۳۸۷‏ در رشته فلسفه‌است. وی به عنوان نفر اول در حوزه انتخابیه تهران در ۱۲ اسفند ۱۳۹۰ به مجلس نهم نیز راه یافت. وی جزو ۸ فردی است که صلاحیت آنها برای انتخابات دوره یازدهم ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تایید شده است

او در سال ۱۳۴۲ از دبیرستان علوی فارغ التحصیل شد. در سالهای ۱۳۴۵و ۱۳۴۷ لیسانس و فوق لیسانس خود را در فیزیک از دانشگاههای تهران و پهلوی دریافت کرد. بین سالهای ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ او در دانشگاه پهلوی و از ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۰ در دانشگاه ملی ایران فیزیک درس می‌داد.

در سال ۱۳۵۱، کارشناسی ارشد فلسفه را از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دریافت کرد. دروس دوره دکتری فلسفه در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران را در سال ۱۳۵۳ به پایان برد. بین ۱۳۵۱ تا ۱۳۵۷ در دانشگاه صنعتی آریامهر به تدریس فلسفه، تاریخ علم و تاریخ فلسفه غرب و تاریخ فلسفه اسلامی پرداخت.

در سال ۱۳۶۴ از پایان نامه دکتری فلسفه تحت عنوان «نظر کانت درباره مابعدالطبیعه» دفاع کرد. او از ۱۳۶۴ تاکنون به تدریس فلسفه غرب در دانشگاه تهران اشتغال دارد.

خانواده حداد عادل

همسر او طیبه ماهروزاده دارای دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دانشیار دانشگاه الزهرا است. او دبیرستان دخترانه فرهنگ مخصوص علوم انسانی را تاسیس کرد و تا چند سال این موسسات با نظر او اداره می‌شد.

دبیرستان دخترانه فرهنگ در سال (۱۳۸۲) از طرف وزارت آموزش و پرورش به عنوان ۴ مدرسه عالی ایران معرفی شد. وی در کنار سایر فعالیتهای علمی و اجرائی خود از آغاز تأسیس، مدیریت این دبیرستان را خود بر عهده داشته‌است.او عضو شورای عالی آموزش و پرورش است.

این دو چهار فرزند دارند، فریدالدین، متولد ۱۳۵۲، دانشجوی دکترای علوم سیاسی در دانشگاه امام صادق، آزاده، متولد ۱۳۵۴، دکترای فناوری نانو از دانشگاه کانازاوای ژاپن، زهرا، متولد ۱۳۵۸، کارشناسی ارتباطات از دانشگاه علامه طباطبایی، کارشناسی ارشد مدیریت خبر از دانشکده صدا و سیما، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی و بنت الهدی، متولد ۱۳۶۴، کارشناسی فلسفه از دانشگاه تهران و دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه دین هستند.

ژاپن به شوهر آزاده حداد عادل بورس تحصیلی در رشته ژنتیک مولکولی داد و او که از جایی بورسیه نبود بخاطر همسرش راهی آنجا شد. آزاده هم در ژاپن دکترا گرفت و هرازگاهی نیز برای گذراندن دوره‌های تخصصی به ایالات متحده آمریکا می‌رفت. بعدها به سبب تحقیقاتی که همسر او در یک دانشگاه امریکایی انجام داد، به همراه دو فرزندشان راهی آمریکا شدند ولی او پس از دو سال زندگی در آن کشور موفق به اخذ پذیرش برای دوره پسادکتری نشد.

وی دلیل عدم پذیرش خود را اعلام آزمایشگاه‌های ایالات متحده مبنی بر کاربرد نظامی گرایش او (الکترونیک) می‌داند.غلامعلی می‌گوید، در امریکا نوه‌هایش در مدرسه اسلامی درس می‌خواندند اما شرایط زندگی برای ان‌ها راحت نبود و در نهایت دخترش و خانواده او به ایران برگشتند. دخترش در ایران کار نانوتکنولوژی را دنبال نکرد و با مادرش همراه شد و شبکه زنان دانشمند جهان اسلام را راه اندازی کردند تا زنان دانشمند را به زنان جهان اسلام و خارج از جهان اسلام معرفی کنند.

مجتبی خامنه‌ای (پسر سیدعلی خامنه‌ای) داماد وی می‌باشد. وی دوستی بسیار نزدیکی با جواد آرین منش معاون اول خود در کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دوره هشتم دارد به طوری که حتی حاضر شد در ۳۱فروردین ماه۱۳۹۱ در مشهد در حمایت از وی سخنرانی کند.

سمت ها

✅ عضو هیات‌امنای بنیاد دایرةالمعارف اسلامی و مدیرعامل بنیاد دانشنامه جهان اسلام از ۷۴ تاکنون

✅ معاون پژوهشی وزارت آموزش و پرورش

✅ عضو شورای سرپرستی سازمان صدا و سیما

✅ نمایندهٔ مردم تهران در مجلس شورای اسلامی دورهٔ ششم، هفتم و هشتم و نهم

✅ عضو هیئت‌علمی گروه فلسفهٔ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران،

✅ دریافت‌کنندهٔ نشان درجه دو تعلیم و تربیت ۲/۴/۱۳۷۴.

✅ دانشیار فلسفهٔ دانشگاه تهران

✅ ریاست مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هفتم.

✅ رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در دورهٔ هشتم.

✅ مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای

آثار حداد عادل

◊ تمهیدات: مقدمه‌ای برای هر مابعدالطبیعه آینده که به عنوان یک علم عرضه شود، ایمانوئل کانت، غلامعلی حدادعادل (مترجم)، تهران: مرکز نشر دانشگاهی

◊ نظریه معرفت در فلسفه کانت، یوستوس هارتناک، غلامعلی حدادعادل (مترجم)، ناشر: هرمس، فکر روز

◊ مقالات کانتی، غلامعلی حدادعادل، ناشر: هرمس، ۱۳۹۲

◊ فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، غلامعلی حدادعادل، ناشر: سروش

◊ تاریخ و تاریخ‌نگاری، غلامعلی حدادعادل و دیگران، ناشر: کتاب مرجع

◊ خدامحوری، اکازیونالیزم، در تفکر اسلامی و فلسفه مالبرانش، پایان‌نامه برگزیده سال در علوم انسانی، غلامعلی حدادعادل، قاسم کاکایی، ناشر: حکمت، ۱۳۸۳

◊ حزب در ایران، مسعود عرفانیان، جمال خسروی، عبدالحسین آذرنگ، غلامعلی حدادعادل، بهروز طیرانی، پروین قدسی زاد، محمدحسین خسروپناه، محمدابراهیم بلوکی، محمد چگینی، مریم جواهری، ناشر: کتاب مرجع

◊ آنچه دربارهٔ کودکان و نوجوانان باید بدانیم، رضا فرهادیان، غلامعلی حدادعادل، فرخنده مفیدی، ناشر: بوستان کتاب قم

◊ استاد سخن، غلامعلی حدادعادل، ناشر: همشهری

◊ با احترام: مجموعه مقالات اهدا شده به استادان، غلامعلی حدادعادل، سیدمصطفی شهرآیینی (ویراستار)، ناشر: هرمس

◊ دانشنامه جهان اسلام، غلامعلی حدادعادل (زیرنظر)، ناشر: بنیاد دائرةالمعارف اسلامی

◊ آسیب‌شناسی تربیت دینی، گفتگو با دکتر حداد عادل، تهران: مدرسه، ۱۳۸۳

◊ آخرین منبر: آخرین سخنرانی حجت‌الاسلام فلسفی، غلامعلی حدادعادل (گردآورنده)، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

پروین اعتصامی، حداد عادل (به اهتمام)، ناشر: خانه کتاب

◊ درس‌هایی از قرآن، غلامعلی حدادعادل، ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی ۲۴.

◊ حج نماز بزرگ، غلامعلی حدادعادل، ناشر: مشعر

◊ ترجمه قرآن، ۱۳۸۸

◊ احوال دل گداخته، زیده کتاب «مکتوبات» مولانا، تهران: سخن، ۱۳۹۲

◊ آشنایی با جامعه‌شناسی آموزش و پرورش، ۱۳۶۰–۱۳۷۰

◊ دانش اجتماعی (سال اول و دوم دبیرستان)، ۱۳۶۰–۱۳۷۱

◊ تعلیمات مدنی در تعلیمات اجتماعی سال سوم تا پنجم دبستان، ۱۳۶۱

◊ دین و سیاست در دانش اجتماعی (سال اول دبیرستان)، ۱۳۶۲–۱۳۶۹

◊ نگاهی به بینش اجتماعی اسلام، در دانش اجتماعی، ۱۳۶۲–۱۳۶۴

◊ تعلیمات اجتماعی (سال سوم دورهٔ راهنمایی)، ۱۳۶۳؛

◊ درس‌هایی از قرآن (سال اول تا چهارم دبیرستان)، ۱۳۷۲

◊ درس انقلاب اسلامی تاریخ ایران وجهان (سال سوم علوم انسانی)، ۱۳۷۸

پیشنهادی: درباره زندگینامه علی اکبر دهخدا

زندگینامه غلامعلی حداد عادل آثار و اشعارش _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *