خانه » زیست شناسی » تحقیق در مورد زندگی جغدها ، دشمن و غذایشان

تحقیق در مورد زندگی جغدها ، دشمن و غذایشان

تحقیق در مورد انواع، ویژگی، غذا و دشمن جغدها

زندگی جغدها

مختصر درباره جغد ها

جانور جُغد (بوف، بوم) (به انگلیسی: Owl) نام پرنده‌ای شکاری است از راسته بوف سانان، که دارای قدرت بسیار بالایی شنوایی و بینایی است. جغدها در همه قاره‌ها به استثناء جنوبگان مشاهده شده‌اند. جغد پرنده‌ای سودمندی است زیرا خوراکش انواع موش است و در شکاف‌های تنه درختان و آشیانه‌های متروک زاغان لانه می‌گذارد. این پرندگان معمولاً شب‌رو و پگاه‌رو هستند یعنی هنگام پگاه و شفق از لانه بیرون آمده و شکار می‌کنند.

کوچکترین جغد، جغد کوتوله آمریکای شمالی می‌باشد که طول آن فقط ۱۵ سانتیمتر یعنی به بزرگی یک گنجشک است. تخم جغد همیشه به فاصله چند روز می‌شکند و نوزاد به دنیا می‌آید. نقش و رنگ پرهای جغدها حالت استتاری دارند تا به هنگام استراحت روزانه‌شان از مزاحمت‌ها بکاهند. جغدی به نام اشوزوشت در اسطوره‌های ایرانی نقش زیادی در یاری نیروی خوبی دارد.

نام های دیگر جغد در زبان فارسی

بوف، بوم، بهمن‌مرغ، کوف، یوف، گول، چغد، چغو، کُنگُر، کوچ. کوج. پسک. پش. کوکن. کگران. کوال. نهام. نهار. بیقوچ، بیقوش. بایقوش، قوش. سار

غذای جغدها

تغذیه ی جغدها به محل زندگی آن ها بستگی دارد. بعضی از آنها، جانورانی مثل موش و موش صحرایی می خورند. جغدهای بزرگ تر، خرگوش، سنجاب و سمور را هم شکار می کنند. برخی نیز از حشرات و پرندگان کوچک تغذیه می کنند. بعضی از آنها هم با ماهی گیری شکم خود را پر می کنند. این دسته از جغدها توی آب های کم عمق شیرجه می زنند و با چنگال های تیزشان، ماهی ها را به دام می اندازند.

محل زندگی جغد ها

جنگلهای استوایی، مردابها، استپ و تندرا تا مناطق کوهستانی، جنگلی، ساحلی و بیابانی.

دشمن جغدها

غیر از انسان، کلاغها دشمن طبیعی جغدها هستند و یک دلیل که در شهر دیده نمی شوند حضور کلاغها است. کلاغها از جغدها می ترسند و وقتی متوجه حضور آنها در شهر می شوند، به طور دسته جمعی جغد را از شهر بیرون می کنند.

ویژگی جغدها

⬅ صورت پهن، منقاری خمیده

⬅ چشم‌های درشت

⬅ پاهای بزرگ

⬅ چنگال‌های تیز و نیرومند

⬅ منقار قلاب شکل نیرومندش

⬅ هوای تاریک را دوست دارد

⬅ شب‌ها پرواز می‌کند

⬅ جغد نوکی کوچک و ظریف دارد

⬅ پر و بال او صاف است

⬅ خیلی آرام پرواز می‌کند و پرواز آنها بی‌صدا است

⬅ نر و ماده آنها همشکل است ولی ماده‌ها بزرگ‌ترند

⬅ نیروی شنوایی جغدها قوی است

انواع گونه‌های جغد در ایران

? جغد انبار

این گونه بیشترین گستردگی را میان جغدها دارا می‌باشد و میزان گستردگی آن در میان سایر پرندگان نیز مثال زدنی است. این خانواده یکی از دو خانواده اصلی جغدها را تشکیل می‌دهد؛ خانواده دیگر، جغدان یا جغدهای اصلی (Strigidae) نامیده می‌شود.

جغد انبار جغدی است درازپا، با بال‌های گسترده، رنگ روشن و دم تقریباً مربعی. بسته به زیرگونه، طول آن ۲۵ تا ۴۵ سانتی‌متر و پهنای بال آن ۷۵ تا ۱۰۰ سانتی‌متر است. به هنگام پرواز می‌توان آن‌ها را از روی حرکات موجی و پاهای پوشیده از پر آویزان، از جغدهای عادی متمایز دانست.

جغد انبار به غیر از قطب و بیابانها تقریباً در همه جا یافت می‌شود که از آن جمله می‌توان به کمربند آلپاید، بخش‌های اعظم اندونزی و جزایر اقیانوس آرام اشاره کرد. نام‌های دیگری نیز بر حسب ظاهر، محل سکونت و پرواز ساکت و ترسناک این پرنده بر آن نهاده شده‌است. نام علمی که توسط جووانی اسکوپولی در سال ۱۷۶۹ انتخاب شد که به معنی جغد سفید است.

– جغد تالابی

– جغد ماهی خوار

– جغد برفی

– مرغ حق جنوبی

– مرغ حق

– شاه بوف

– جغد جنگلی

– جغد کوچک

– جغد طلایی

– جغد کوچک جنوبی خالدار

– جغد شاخدار (گوش دراز)

پیشنهادی: تحقیق درباره زندگی پرندگان

تحقیق زندگی جغدها _دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *