تحقیق در مورد تغذیه سالم و مناسب

تحقیق مختصر درباره تغذیه سالم و برنامه غذایی مناسب

تغذیه سالم و مناسب

همه چیز  مختصر و مفید برای تغذیه مناسب و سالم کودکان و نوجوانان و اصول صحیح و متعادل مصرف موارد غدایی؛ با دانشچی همراه باشید.

تغذیه سالم چیست؟

تغذیه سالم یعنی استفاده از غذاهای مغذی با یک برنامه غذایی درست، جلوگیری از پرخوری و یادگیری روشهای درست غذا خوردن مانند اضافه کردن میوه های تازه، سبزیجات و غلات سبوس دار و کاهش غذاهایی که دارای مقدار زیادی چربی، نمک و شکر است.

چرا داشتن تغذیه سالم و مناسب مهم است؟

۱- غذاهای سالم تأمین کننده مواد مغذی مورد نیاز بدن است. این مواد علاوه بر تأمین انرژی بدن، در حفظ عملکرد درست مغز، قلب و ماهیچه اهمیت زیادی دارد.

۲- تغذیه سالم باعث کاهش ابتلا به بیماری‌ها می شود.

مثلاً:
الف. مصرف بیشتر میوه‌ها و سبزیجات ریسک ابتلا به دیابت، فشار خون بالا و برخی از انواع سرطان را کاهش می‌دهد.

ب. مصرف کمتر چربی‌های اشباع (روغن‌های جامد) ریسک افزایش کلسترول خون را کاهش می‌دهد.

ج. مصرف کافی کلسیم و ویتامین D از پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.

۳- تغذیه سالم، در کنترل و بهبود علائم بعضی از بیماری‌های مهم نیز کمک کننده است. رعایت برنامه غذایی متعادل و تغذیه سالم، در کنترل دیابت و فشار خون بالا نقش دارد.

غذاهای سالم و مناسب کدامند؟

💚 غذاهایی چون دانه ای گیاهی (مثل لوبیا)، شیر و گوشت کمک می کنند تا شما رشد کنید ( این نوع غذاها پروتئین نامیده می شوند).

💚 غذاهای دیگری چون سیب زمینی، نان و برنج نیز انرژی لازم برای کار و بازی را به بدن می رسانند ( این ها را کربوهیدرات می نامیم).

💚 غذاهایی چون کره و پنیر هم به بدن انرژی می دهند ( نام این گروه از غذاها چربی است).

💚 کانی ها ( مواد معدنی) و و یتامین های موجود در میوه ها و سبزی های تازه نیز برای بدن ما لازم و خوب هستند.

💚 با خوردن مقدار مناسبی از هر یک از این غذاها می توانید سالم و تندرست باقی بمانید.

اصول یک تغذیه سالم و متعادل چیست؟

در تنظیم یک برنامه غذایی سالم، سه نکته زیر را در ذهن داشته باشید:

تعادل: یک رژیم غذایی متعادل (استفاده از حداقل تعداد واحدهای مورد نیاز از هر گروه غذایی) تضمین کننده دریافت مواد مغذی مورد نیاز است.

تنوع: طیف وسیعی از غذاهای متنوع را مصرف کنید. هیچ غذایی به تنهایی تأمین کننده مواد مغذی مورد نیازتان نیست. از هر گروه غذایی، انواع غذاهای متنوع را انتخاب کنید.

میانه‌روی: میانه‌روی در هر کاری کلید موفقیت است. پس با رعایت میانه‌روی در مصرف شیرینی‌جات، چربی‌ها و نمک‌ها می‌توانید از همه غذاهای دلخواه خود بهره‌مند شوید.

تغذیه مناسب دانش آموزان

غذاهایی مثل شیر و بیسکویت، نان و خرما، نان و پنیر، کیک، کلوچه‌ها، میوه یا آب‌میوه یا انواع شربت‌های خانگی، انواع خشکبار مثل بادام، گردو، پسته، کشمش، برگه، توت خشک به‌عنوان میان‌وعده برای دانش آموزان بسیار مناسب هستند.

از آنجا که کودکان و نوجوانان از نحوه تغذیه و عادتهای غذایی خانواده خود سرمشق می‌گیرند، والدین باید از بدخوری و عادتهای ناسالم غذایی پرهیز کنند و طرز تغذیه سالم را به فرزندان خود بیاموزند. برای این منظور، بهتر است والدین اطلاعاتی دربارهٔ دانش تغذیه به دست آورند و تغذیه سالم و متعادل را به کودکان یاد بدهند.

روش‌های درست تغذیه باید هر چه زودتر به کودکان آموخته شود تا به رشد و سلامت آن‌ها کمک نماید و انرژی لازم برای فعالیت‌های علمی و هنری و ورزشهای مورد علاقه‌شان را به دست آوردند.

تعادل مواد غذایی

در حقیقت مهمترین نکته این است که مواد غذایی ضروری برای حیات بدن باید به نسبتهای متعادل و درست مصرف شوند و در واقع باید بین آنها تعادل لازم و کافی برقرار باشد. چرا که همین تعادل در حقیقت از مشخصات اصلی و آشکار هر موجود زنده‌ای است.

اگر کسی فقط مواد سفیده‌ای به اصطلاح پروتئینهای نباتی و گیاهی را مصرف کند، چنین شخصی بدون تردید بعضی از اسیدهای آمینه مورد نیاز بدنش را در دسترس نخواهد داشت و کمبود و یا نبود این مواد به سرعت باعث به هم خوردن و اختلال اعمال اساسی بدن او می‌شود. پس برای آنکه این دسته از مواد و سایر مواد دیگر به بدن ما برسد باید مواد را به صورت متنوع و از دسته مواد گیاهی و حیوانی مصرف کنیم. فرقی نمی‌کند که این مواد جزو مواد چربی یا سفیده‌ای باشند.

نکته مهم دیگر این است که همه ما به خصوص در دوران نوجوانی و جوانی باید مواظب مصرف کلسیم و فسفر روزانه خودمان باشیم. زیرا اساس ساختمانی استخوانها و دندانهای ما را تشکیل می‌دهند. ویتامین D تا حدود زیادی باعث تعادل میان کلسیم و فسفر موجود در بدن می‌شود و تشکیل و تکامل استخوانها را به صورت عادی و طبیعی خواهد کرد

 

منابع: سیبیتا – تبیان – ویکی پدیا – رشد

هرگونه سوال و دریافت مشاوره تحصیلی (از ابتدایی تا دکتری) مدارس و دانشگاه ها ( تیزهوشان، نمونه دولتی، سراسری، دانشگاه آزاد، علمی کاربردی و پیام نور ) با شماره های زیر تماس بگیرید.

تماس از تلفن ثابت 9099071375 (سراسر کشور) - تماس از تلفن ثابت 9092305784 (در تهران) - تماس از طریق موبایل همراه اول : 99221106

online پاسخگویی بصورت 24 ساعته


اشتراک گذاری
سوالات درسی را با سامانه ندای مشاور در میان بگذارید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*