خانه » زیست شناسی » تحقیق درباره نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای گوش

تحقیق درباره نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای گوش

آشنایی با نقش موها و مواد ترشحی مجرای گوش

نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای گوش

موها و مواد ترشحی مجرای گوش

برای آشنایی با نقش حفاظتی موها و مواد ترشحی در مجرای گوش، ابتدا لازم است توضیح مختصری راجع به مجرای گوش بدهیم. با دانشچی همراه باشید.

مجرای گوش چیست؟

مجرای گوش (meatus acusticus externus) بخشی درون گوش است که گوش بیرونی را به گوش میانی متصل می‌کند. در بزرگسالان، مجرای گوش از لاله گوش به پرده صماخ ادامه می‌یابد و معمولاً دارای طولی برابر ۲٬۵ سانتی‌متر و قطر برابر ۰٬۷ سانتی‌متر می‌باشد، دارای شکل هلالی در برش طولی و شکلی بیضوی در برش عرضی است و در کل از جهت پسین و بالایی سر به سمت پیشین و زیرین سر امتداد می‌یابد.

مجرای گوش به وسیله عقب و بالا کشیدن لاله گوش مستقیم می‌گردد. مجرای گوش یک مسیر کاملاً مستقیم نیست بلکه دو خمیدگی دارد که حالت s شکلی را ایجاد کرده‌اند.

این انحناها معمولاً مشاهده پرده گوش را مشکل می‌کنند بنابراین لازم است یش از مشاهده داخل گوش به وسیله گوش‌بین (اتوسکوپ) مسیر مجرا را مستقیم کنیم. گوش‌بین یک وسیله آشنایی است که برای معاینهٔ گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نقش مواد ترشحی مجرای گوش (جرم گوش)

جرم گوش (که به آن موم یا سرومن نیز گفته می‌شود) به‌طور طبیعی و خودبه‌خود به سمت بیرون گوش حرکت می‌کند و از مجرای گوش خارج می‌شود بنابراین نیازی به دستکاری برای خروج آن از گوش وجود ندارد. البته در برخی از موارد، ترشح بیش از حد به‌خصوص در افراد مستعد موجب انسداد گوش و کاهش شنوایی می‌شود که در این صورت بایستی بیمار جهت شستشوی گوش و اقدام‌های لازم به پزشک مراجعه کند.

خواص جرم گوش: مواد ترشحی مجرای گوش شامل فواید زیر است:

جرم گوش ماده‌ای زرد رنگ و چرب بوده و دارای حالت چسبندگی است که برای نرم نگهداشتن و حفظ سلامت مجرای گوش خارجی ضروری می‌باشد.

جرم گوش دارای خاصیت اسیدیته می‌باشد که مانع از رشد باکتری و قارچ می‌شود.

در مجرای گوش ماده چسبنده قهوه‌ای رنگ و تلخ مزه (جرم گوش) ترشح می‌شود که مانع ورود حشرات و گرد و غبار به درون مجرا می‌شود.

در هنگام پاک کردن جرم گوش مراقب باشید! (خطرات گوش پاک کن)

جرم گوش در قسمت عمقی کانال گوش یعنی در نزدیکی پرده گوش تولید نمی‌شود بلکه در نیمۀ بیرونی کانال گوش تولید می‌شود لذا وقتی گوشی را معاینه می‌کنیم و مشاهده می‌کنیم که جرم گوش در نزدیکی پرده گوش قرار دارد این بدان معناست که بیمار سعی کرده‌است با گوش پاک کن جرم گوشش را خارج کند. وی قسمت‌های بیرونی تر را خارج کرده‌است و قسمت‌های عمقی تر را فشرده کرده‌است مثل برفی که فشرده شده باشد.

بر اثر فروبردن جسم خارجی به داخل گوش، علاوه بر خطر آسیب‌رسانی به پرده گوش، امکان ایجاد خراش‌های ظریف میکروسکوپی در مجرای گوش وجود دارد. در این صورت و با توجه به احتمال وجود میکروب و یا قارچ در سطح گوش، چنانچه کودک زمینه آلودگی را پیدا کند، مبتلا به عفونت گوش خواهد شد.

بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکانی که از گوش پاک‌کن استفاده می‌کنند بیش از سایرین در معرض خطر پارگی پرده گوش قرار دارند. استفاده از گوش پاک‌کن با تضعیف سیستم دفاعی گوش موجب افزایش خطر ابتلا به خشکی و خارش گوش می‌شود.

نقش حفاظتی موها در مجرای گوش

موهای گوش از ورود اجزای ریز و خارجی مانند گرد و غبار یا حشرات به داخل حفره‌های گوش و بینی پیشگیری می‌کنند و به‌نوعی،‌ نقش محافظتی در برابر عوامل بیرونی دارند. لیزر موهای زائد در ناحیه گوش و بینی اصلا توصیه نمی شود. از طرف دیگر، کندن و دستکاری بیش از حد این موها می تواند خطر ابتلا به جوش های چرکی، عفونت، موی زیرپوستی، تورم و کورک را داخل حفره گوش و بینی افزایش بدهد و فرد را به دردسر بیندازد. از این رو، تاکید می کنیم موهای گوش و بینی را به جای ریشه کن کردن، کوتاه و مرتب کنید.

پیشنهادی: لاله گوش در شنیدن صدا چه نقشی دارد
ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *