تحقیق درباره راه های مراقبت از چشم ها

آشنایی با راه های حفظ سلامت چشم

تحقیق درباره راه های مراقبت از چشم ها

چشم های ما یکی از اعضای حساس بدن هستند که به مراقبت جدی نیاز دارند و سهل انگاری در حفاظت از آن ها گاهی سبب ایجاد مشکلات جدی می شود. در ادامه شما را با راه های حفظ سلامت چشم آشنا می کنیم. با دانشچی همراه باشید.

راه های مراقبت از چشم ها

   👁 مصرف بتا کاروتن

یکی از مهم ترین موادی که می تواند به حفظ سلامت چشم کمک کند، بتاکاروتن می باشد. بتاکاروتن جزو آنتی‌ اکسیدان‌ های کاروتنوئید است که در میوه‌ها و سبزیجات به وفور وجود دارد. وقتی شما این آنتی اکسیدان را دریافت می کنید، بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند.

این ترکیب فوق العاده می تواند خطر ابتلا به مشکلاتی مانند شب کوری، دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری و همچنین آب مروارید را کاهش دهد. حتما شما هم شنیده اید که خورد هویج باعث قوی شدن چشم می شود، این قضیه درست می باشد چرا که هویج منبع اصلی دریافت ویتامین A و بتا کاروتن می باشد. از دیگر مواد حاوی این آنتی اکسیدان می توان به سیب‌ زمینی شیرین، کدوتنبل، فلفل دلمه‌ای نارنجی، پرتقال و سایر سبزی های رنگی اشاره کرد.

   👁 از خستگی چشم جلوگیری کنید

نشستن طولانی مدت پشت کامپیوتر باعث خستگی چشم می شود که باعث صدمه زدن به چشم است. تاثیرات کوتاه مدت خستگی چشم غیر قابل انکار است: درد چشم، آبریزش چشم، تاری چشم و سردرد.

برای کاهش خستگی چشم در مواقع کار با کامپیوتر نکات زیر را رعایت کنید:

نور کامپیوتر را با استفاده از فیلترهای نور یا تغییر جهت کامپیوتر کاهش دهید.

خیلی نزدیک به مانیتور ننشینید چون نگاه کردن به چیزی که خیلی نزدیک چشم قرار دارد خستگی چشم را بیشتر می کند.

نور زمینه را تنظیم کنید.

ماهیچه های چشم را با گاه گاه نگاه کردن به جسمی در فاصله دور استراحت دهید.

   👁 استفاده از عینک ایمنی

اگر شما با مواد خطرناک در محیط کار یا خانه سر و کار دارید از این عینک ها استفاده کنید. در ورزش های خاص مانند هاکی، استفاده از این عینک ها برای محافظت چشم توصیه شده است.

   👁 استفاده از عینک آفتابی

بااینکه هیچوقت استفاده از کرم ضدآفتاب موقع بیرون رفتن در روزهای آفتابی یادمان نمی‌رود، خیلی مراقب چشم‌هایمان زیر نور خورشید نیستیم. نباید هیچگاه مستقیم به خورشید نگاه کنید تا چشم‌هایتان تخریب شود. اشعات UV خورشید می‌تواند از برف، شن، آسفالت و آب منعکس شوند.

این اشعات چشم را بیشتر در معرض آب‌مروارید و انحطاط ماکولا وابسته به سن قرار می دهد. حتی می‌تواند قرنیه را دچار آفتاب‌سوختگی کند که موجب کوری تدریجی می‌شود. پس عادت کنید که قبل از بیرون رفتن از خانه حتماً عینک آفتابی به چشم بزنید. و عینک‌آفتابی که استفاده می‌کنید هم باید ۱۰۰% درمقابل UV محافظ باشد.

   👁 شستشو دست و ضدعفونی کردن لنز چشمی برای حفظ سلامت چشم ها

برای جلوگیری از خطر عفونت، همیشه دست‌های خود را قبل از تماس با لنز و یا قرار دادن آن در چشمانتان، بشویید. طبق دستور و بروشور ، لنز را ضدعفونی کنید و در جای آن قرار دهید.

ورزش کنید، غذای مناسب بخورید و از گیاهان که برای چشم مفید است استفاده کنید

خیر، خوردن هویج زیاد دید شما را بهتر نمی کند، اما گرفتن ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای چشمتان بسیار خوب است. سعی کنید که از یک رژیم غذایی متعادل شامل انواع ویتامین های A، E و C و همچنین روی، مس، سلنیوم و آنتی اکسیدان استفاده کنید.

ورزش کردن هم می تواند با پایین آوردن فشار خون (که باعث پایین آمدن فشار خون در رگ های چشم نیز می شود) به خصوص در افراد مبتلا به دیابت و افرادی که چشمانشان آب آورده است کمک کند.

همچنین سعی کنید از گیاهانی که برای چشم و بینایی مفید هستند مثل زغال اخته، زآکسانتین و لیکوپن استفاده کنید. زغال اخته به محافظت دیواره های مویرگی چشم کمک می کند و بنابراین از آب آوردن چشم، آب مروارید و پیری چشم جلوگیری می کند. همچنین باعث بهتر شدن دید چشم در شب می شود.

زآکسانتین که در مواد رنگی گیاهان یافت می شود از چشم در برابر اشعات UV محافظت می کند. لیکوپن هم در گوجه فرنگی و میوه های قرمز یافت می شود و یک آنتی اکسیدان قوی به شمار می رود.

   👁 ترک سیگار

سیگار کشیدن باعث می شود شما در اکثریت مشکلات مربوط به سلامت آسیب پذیر باشید. وقتی پای سلامت چشم در میان است، سیگار کشیدن می تواند شما را در معرض خطر ابتلا به یوئیت (التهاب لایه میانی چشم که شامل جسم مژگانی، عنبیه و کروئید) و آب مروارید (ابری شدن لنز در چشم که منجر به تاری در بینایی می شود)، قرار میدهد.

   👁 مصرف امگا ۳

شاید فکر کنید که این اسید چرب ضروری تنها باعث تقویت سلامت قلب و عروق می شود، اما باید بدانید که امگا ۳ می تواند به سلامت چشم شما نیز کمک کند. دانشمندان اعتقاد دارند که مصرف کافی امگا ۳ باعث می شود تا خطر لکه زرد به شدت کاهش پیدا کند.

لکه زرد یکی از بیماری های چشمی است که در دوران پیری به سراغ شما می باشد و از جمله رایج ترین علل کوری می باشد. مصرف ماهی می توانند به شما در این زمینه کمک شایانی کنند. بیشتر کارشناسان تغذیه توصیه اکید دارند که حدقال دو وعده در هفته از ماهی و فراورده های آن استفاده کنید. از مهم ترین منابع امگا ۳ می توان به ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین، مارک و تخم‌مرغ اشاره کرد.

   👁 مصرف زینک

یکی از مهم ترین عناصری که به حفظ سلامت چشم کمک می کند، زینک یا روی است. دانشمندان معتقدند این عنصر می تواند آسیب های وارد از اشعه‌های ماورای بنفش خورشید بر روی چشم را به حداقل برساند.

نور خورشید اثرات منفی زیادی بر روی بدن می گذارد که یکی از آنها تضعیف چشم و پیزی زودرس سلول های آن می باشد. زینک در تمام سلول‌های بدن وجود دارد به خصوص در غدد فوق کلیوی، پوست، برخی از قسمت‌های مغز، پانکراس و غشاهای چشم.

دکتر استیون بنردج معتقد است که مصرف روی می تواند از دژنراسیون ماکولای چشم جلوگیری کند. گوشت قرمز، گوشت پرندگان، غلات، ماست، شیر و آجیل‌ها از جمله مهم ترین منایع روی هستند.

   👁 چکاپ مرتب چشم توسط پزشک متخصص

اکثر مشکلات جدی بینایی محصول بیماری های چشمی مثل انحطاط ماکولا وابسته به سن، کوری تدریجی، رتینوپاتی دیابتی و آب مروارید می باشد. خیلی مهم است که این بیماری ها زود تشخیص داده شوند و درمان آنها نیز فوراً آغاز گردد.

برای تشخیص، مهم است که هر شش ماه یکبار مورد چکاپ مرتب قرار گیرید. یک متخصص چشم خوب می تواند حتی قبل از ظاهر شدن علائم، مشکل را تشخیص دهد.

مصرف روزانه‌ی مواد توصیه‌ شده

مصرف روزانه‌ی مواد مغذی برای سلامت چشم، براساس توصیه‌ی AAO و به‌منظور کُندشدن سرعت پیشرفت بیماری چشم عبارتند از:

۵۰۰ میلی‌گرم ویتامین C؛

۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین E؛

۱۰ میلی‌گرم لوتئین؛

۲ میلی‌گرم ز‌آگزانتین؛

۸۰ میلی‌گرم اکسید روی؛

۲ میلی‌گرم اکسید مس.

نشانه‌های احتمالی ابتلا به مشکلات بینایی

نشانه‌های احتمالی که ممکن است فرد دچار مشکل بینایی شود عبارتند از:

👁  تغییرات مکرر در وضوح بینایی؛

👁  دیدن تصاویر درهم؛

👁  دیدن تصاویر شناور یا برق ناگهانی در زمینه‌ی دید؛

👁  کاهش دید پیرامونی.

نکات ساده ولی بسیار مهم:

۱ـ شستن دست و صورت با آب و صابون بعد از انجام کارهایی که باعث آلوده شدن دستها می شود. در صورت کثیف بودن دستها، از مالیدن چشم با دست جدا خودداری شود.

۲ـ استفاده از وسایل شخصی مثل حوله و دستمال

۳ـ خودداری از شنا و شستشو در استخرها و آب های آلوده

۴ـ استفاده از نور کافی در موقع مطالعه

۵ـ به کودکان و سایرین آموزش لازم داده شود تا با رعایت فاصله مناسب برنامه های تلویزیون را تماشا کنند.

۶ـ از نگاه کردن به منابع نورانی بخصوص خورشید خودداری شود.

۷ـ برای تشخیص بیماریهای چشم، عیوب انکساری و بخصوص تنبلی چشم باید حتما کودکان را قبل از سنین مدرسه مورد معاینه قرار داد.

 

مراقبت از چشم ها – علوم پنجم ابتدایی _ دانشچی

اشتراک گذاری

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*