خانه » دانستنی ها » بوتاکس چیست؟ و مختصر در مورد آن

بوتاکس چیست؟ و مختصر در مورد آن

همه چیز در مورد بوتاکس

بوتاکس چیست؟ و مختصر در مورد آن

بوتاکس چیست؟

بوتاکس (به انگلیسی: Botox) داوریی با نام سم بوتولینوم بوده که با نام تجاری بوتاکس در ایران معروف است. این دارو از سم باکتری کلستریدیوم تهیه و برای فلج موقت عضلات تزریق می‌شود. همچنین جهت برطرف کردن چین و چروک پیشانی، بین دو ابروها و گوشۀ چشم بکار می رود. تزریق این دارو پرطرفدارترین عمل زیبایی است که بدون نیاز به جراحی انجام می‌شود. پژوهشگران گفته‌اند بوتاکس ممکن است خاصیت ضد سرطانی داشته باشد.

تاریخچه بوتاکس

در دهه ششم قرن بیستم اولین اقدامات برای آماده سازی سم بوتولینیوم جهت مصرف درمانی آغاز شد و در سال ۱۹۷۳ اولین بار این دارو بر روی میمون آزمایش شد. در سال ۱۹۸۰ برای اولین بار این دارو جهت اصلاح لوچی چشم بر روی انسان بکار گرفته شد و سپس برای درمان اسپاسم پلک نیز مورد استفاده قرار گرفت.

سرانجام در سال ۱۹۸۹ این دارو برای اصلاح چین و چروک های پیشانی مورد بهره برداری قرار گرفت. نهایتاً در سال ۲۰۰۲ موسسه FDA که مهمترین موسسه نظارت بر غذا و دارو می باشد مجوز استفاده از این دارو برای رفع چین و چروکهای پیشانی را صادر کرد.

کاربرد بوتاکس

سم بوتولینوم با فلج عضلات زیرپوستی برای صاف کردن چین و چروک‌های صورت و ایجاد ظاهری جوان‌تر در افراد به کار می‌رود؛ مانند چین و چروک‌های ناشی از اخم کردن که در بین ابروها یا روی پیشانی ایجاد می‌شوند و چروک‌های اطراف چشم و دهان که در موقع خندیدن ظاهر می‌شوند. این دارو در برخی موارد برای کاهش میزان تعریق در کف دست‌ها یا زیر بغل نیز استفاده می‌شود.

بوتاکس در درمان لوچی، بلفارواسپاسم، میگرن مزمن و دیستونی نیز کاربرد دارد. محل تزریق این دارو برای درمان میگرن در نواحی مختلف پوست سر می‌باشد و معمولاً بر اساس منطقه‌ای از سر که بیشترین احساس درد را دارد انجام می‌شود. این در حالی است که در تزریق این دارو به منظور زیبایی نواحی پیشانی و اطراف چشم مورد تزریق قرار می‌گیرند. کلفتی پوست، میزان آفتاب‌سوختگی آن و عمق چین و چروک‌ها از مواردی هستند که باید قبل از تزریق این دارو مورد توجه قرار بگیرند.

عوارض بوتاکس

بوتاکس به خودی خود عوارض چندانی ندارد اما اگر افراد ناوارد و غیر متخصص تزریق این دارو را انجام دهند و یا دز مناسب برای دارو را رعایت نکرده باشند و یا در محل نامناسب تزریق کرده باشند امکان دارد عوارضی با خود به همراه داشته باشد.

معنی اپیدمی را می‌دانید؟

بوتاکس چیست؟ تاریخچه و کاربرد آن _ دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *