خانه » علمی » تحقیق درباره بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده

تحقیق درباره بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده در خاورمیانه

بنیانا اولین گوساله شبیه سازی شده

بنیانا گوساله شبیه سازی شده چیست

بُنْیانا نام نخستین گوساله شبیه سازی شده در ایران است. بنیانا به مفهوم بنیادین و پایه‌ای نام گرفته، اولین تولد موفق گوساله همانندسازی شده در خاورمیانه محسوب می‌شود.این گوساله به همت محققان جهاد دانشگاهی در پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان متولد شد.

این موفقیت حاصل تلاش بی وقفه محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی و انجام حدود ۵۰ آزمایش مقدماتی، ۲۰۰ آزمایش اصلی، تولید بیش از ۲۰۰۰ جنین شبیه‌سازی شده و انتقال ۳۰۰ جنین به ۱۰۰ گاو گیرنده در طول مدت دو سال تحقیق بوده است، که کشورمان را در جایگاه معدود کشورهای صاحب توانمندی در شبیه سازی انواع حیوانات مزرعه‌ای (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است.

با توجه به میزان کارآمدی حاصله در تولید جنینهای شبیه سازی شده آزمایشگاهی در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در بالاترین میزان جهانی قرار دارد که مشابه آمار کشورهای صاحب تکنولوژی شبیه سازی از جمله نیوزلند، دانمارک و آمریکا است.

علت مرگ بنیانا

بنیانا روز ۲۰ تیرماه ۸۸ بدنیا آمد اما متاسفانه چند روز بیشتر زنده نماند. البته حیوانات شبیه سازی به دلیل شرایط خاصی که دارند و همچنین طبیعی به دنیا نیامدن آنها مستعد این دسته از مشکلات هستند.

کاربرد شبیه سازی حیوانات

تکثیر گونه‌های در حال انقراض، تولید داروهای جدید، تولید گله‌های دام با ژن اصلاح شده از مزایا و کاربرد حیوانات شبیه سازی شده هستند. با توجه به محدودیت تعداد ماده‌های بارور در میان گونه‌های در حال انقراض، می‌توان جنین این گونه‌ها را در دل گونه‌های مشابه شبیه سازی کرد. برای مثال، می‌توان یوز ایرانی را در رحم شیر ماده شبیه سازی کرد. مارال، یک قوچ وحشی بود که از رحم یک گوسفند متولد شد. ایران پس از سه کشور کره جنوبی، ژاپن و چین، چهارمین کشور آسیایی است که با شبیه سازی، موفق به تولید گونه‌ای در معرض انقراض شده است.

همچنین به کمک شبیه سازی می‌توان حیوانات تراریخته ای ایجاد کرد که می‌توانند داروهای نوترکیب را تولید کنند. برای مثال می‌توان حیواناتی تولید کرد که شیرشان حاوی فاکتور انعقاد برای بیماران هموفیلی، یا انسولین برای درمان دیابت باشد. شنگول و منگول با این هدف به دنیا آمدند.

تولید گله‌های دام با ژن اصلاح شده از دیگر مزایای حیوانات شبیه سازی هستند که به کمک این روش می‌توان بهترین خصوصیات نژادی را در حیوانات ایجاد کرد. برای مثال می‌توان یک گله بز با شیردهی بسیار زیادی تولید کرد و هم اکنون رویان دستاوردهای ارزنده‌ای در این زمینه داشته است.

پژوهشگاه رویان در حوزه‌های متعددی بر لبه‌های علم حرکت می‌کند و تاکنون دهها هزار زوج ایرانی در کنار بیماران سرطانی، مبتلایان به عارضه‌های قلبی، پوستی و … از خدمات این مرکز بهره جسته‌اند. با پیشتازی این پژوهشگاه در پژوهش‌های سلول‌های بنیادی، ایران امروز به جایگاه دوم در حوزه سلول‌های بنیادی دست یافته است.

در مورد مسائل علمی بیشتر بدانید

منابع ویکی پدیا و خبرگزاری مهر

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

3 دیدگاه

  1. مرسی بابت توضیحات دقیق

  2. طرفدار حقوق حیوانات

    ممنونم بابت توضیح های دقیق اما واقعا بی انصافی هست که بخوایم حیوانی رو انقدر ازار بدین شما خودتون رو جای بنیانا بزارین یا ۲۰۰۰ تا گوساله یا گاو شبیه سازی شده دوست داشتین ادم ها همچین کاری با شما انجام بدن؟
    این همه حیوان طبیعی هست
    چرا میخواین حیوان شبیه سازی شده درست کنین؟
    که چی بشه؟ بگین ما خیلی خوبیم؟
    به جای این کار ها و خرج های الکی پول بزارین به حیواناتی که غذا ندارن غذا بدین نه این کار های مسخره

    • بنیانا فقط یک نمونه بوده در اصل عمل شبیه ساری برای حیوانات در حال انقراض هستش برای همین میخواهند حیوانات را شبیه ساری کنند تا چند سال دیگه یورپلنگ ایرانی مانند شیر ایرانی منقرض نشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *