خانه » مهارت نوشتاری » انشا در مورد انتقال خون

انشا در مورد انتقال خون

 انشا انتقال خون با متن و توصیف کوتاه و مختصر

انشا در مورد انتقال خون

در این پست انشا ادبی و غیر طنز در مورد ” انتقال خون ” با متن ساده و توصیف زیبا توسط تیم دانشچی برای دانش آموزان تهیه شده است، با ما همراه باشید.

انشا انتقال خون

خون مایع سرخ حیات است. در بدن هر انسان بالغ حدود ۸ لیتر خون وجود دارد. خون از پلاسما و گلبول های قرمز و گلبول های سفید تشکیل شده است. خون در بدن وظیفه رساندن مواد غذایی و اکسیژن به سلول ها و دریافت دی اکسید کربن و مواد زائد از سلول ها را به عهده دارد.

ما انسانها می توانیم خون خود را به کسانی که احتیاج دارند اهدا کنیم و به این وسیله جان آنها را نجات دهیم.

اهدای خون به این صورت است که به مراکز اهدای خون مراجعه می کنیم، در آنجا سوزنی که با لوله ای به کیسه ای متصل است در رگ انسان فرو می برند و خون در کیسه جمع می شود، کیسه خون به وسیله دستگاهی دائما تکان میخورد تا خون لخته نشود، زیرا اگر خون ثابت بماند لخته می شود.

از خون اهدایی استفاده های مختلفی می شد؛ مثلا در عمل های جراحی که خون زیادی از فرد می رود به او خون تزریق می شود، در تصادفات کسانی که مجروح میشوند و نیاز به خون دارند این خون به آنها اهدا می شود، بعضی افراد تالاسمی دارند و بدنشان قدرت ساختن خون سالم را ندارد و اگر خون سالم به آنها تزریق نشود زندگیشان به خطر می افتد، بعضی بیماری هموفیلی دارند و اگر بدنشان زخمی شود خونریزی شدید می کنند و خونشان لخته نمی شود با اهدای خون سالم میتوان به این گونه افراد کمک کرد.

خونی که اهدا می شود باید سالم باشد و گروه خونی فرد اهدا کننده با گیرنده مطابق باشد زیرا اگر گروه خونی مطابق نباشد باعث لخته شدن خون گیرنده می شود.

چهار گروه خونی وجود دارد: گروه خونی A,B,AB,O

شخص دارای گروه خونی Aمی تواند به گروه خونی AوAB خون دهد، گروه B به B,AB، گروه AB فقط به AB و گروه خونی o به همه گروه های خونی می تواند خون بدهد.

اهدای خون کاری انسان دوستانه و خدا پسندانه است که می تواند جان انسان ها را حفظ کند، چه خوب است اگر کسی سالم است و توانایی دارد، خونش را برای نجات انسانها اهدا کند.

برای خواندن انشاهای دانش آموزی کلیک کنید

 

انشا غیر طنز انتقال خون _ نگارش نهم _ نویسنده دانشچی

ℹ️ اشتراک گذاری به دوستان خود:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *